تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 شهریور 1400 - 21:02
کد خبر : 60107

فناوری تجربه های شناختی را متحول می کند

فناوری تجربه های شناختی را متحول می کند

یک پژوهشگر حوزه علوم شناختی گفت: فناوری تجربه های شناختی را متحول می کند لذا لازم است که دستاوردهای این حوزه روز به روز بیشتر شوند. بهزاد دانایی پژوهشگر علوم و فناوری‌های شناختی با بیان این‌که پیوند فناوری‌های پیشرفته و دانش شناختی تجربه‌های تازه‌ای را فراروی بیماران قرار می‌دهد، گفت: بیماران پس از آسیب‌های مغزی

یک پژوهشگر حوزه علوم شناختی گفت: فناوری تجربه های شناختی را متحول می کند لذا لازم است که دستاوردهای این حوزه روز به روز بیشتر شوند.

بهزاد دانایی پژوهشگر علوم و فناوری‌های شناختی با بیان این‌که پیوند فناوری‌های پیشرفته و دانش شناختی تجربه‌های تازه‌ای را فراروی بیماران قرار می‌دهد، گفت: بیماران پس از آسیب‌های مغزی یا دارای عارضه‌های شناختی با کمک فناوری‌ها می‌توانند به تجربه تازه‌ای از زندگی برسند. پژوهش‌هایی با استفاده از واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی مورد مطالعه قرار گرفته است که روند فعالیت‌های حرکتی، جسمی و حسی در بیماران را تغییر می‌دهد و در حال تبدیل شدن به یک مرز جدید حوزه علوم اعصاب شناختی و مطالعات روان‌شناسی است.

وی افزود: مجموعه وسیعی از فناوری‌ها در مطالعات مربوط به خودآگاهی حرکتی و جسمانی ، احساس مالکیت بدن، احساس اختیار، توجه و اختلالات بینایی با استفاده از این فناوری مورد مطالعه قرار گرفته است.

این پژوهشگر حوزه علوم شناختی ادامه داد: رویکردهای نوآورانه می تواند درک فعلی ما از حرکت و درمان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و ممکن است بر ارائه رویکردهای جدید و مداخلات درمانی تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از مهر ،  دانایی افزود: در پژوهش‌های مختلف، پتانسیل واقعیت مجازی، واقعیت ترکیبی و افزوده در ایجاد ابزارهای جدید کمک کننده به افراد سالم و مبتلا به اختلالات عصبی دستاوردهای مطلوبی به همراه داشته، ادامه می‌دهد: بیماران دارای عارضه‌های عصبی مانند سکته مغزی، دیستونی،پارکینسون، اوتیسم و سایر اختلال‌های عصب شناختی از جمله افرادی هستند که در این پژوهش‌ها مورد مطالعه قرار گرفتند. حاصل این پژوهش‌ها، استفاده از ابزارهای فناورانه‌ برای ایجاد درک و تجربه بهتر زندگی در این بیماران است.

وی خاطر نشان کرد: حوزه‌های روان‌شناسی شناختی، روان‌شناسی عصبی، علوم اعصاب در پیوند با علوم و فناوری‌های رایانه می‌تواند این تجربه تازه را به واقعیت تبدیل کنند. تعامل متخصصان دانش میان‌رشته‌ای و فناوری‌های همگرا، می‌تواند بسط دهنده تعامل‌های سازنده و توسعه دهنده روش‌های مورد استفاده برای کمک به عارضه‌عای عصب شناختی باشد.

دانایی افزود: برای ارتقای روشهای توانبخشی، می‌توان با تأکید بر استفاده از ظرفیت بالقوه فناوری‌های دیجیتال در بیمارستان‌ها و خانه، روش‌های درمانی خودگردان و از راه دور را توسعه داد. این سازوکار درمانی به سرعت درمان، کاهش خطرات ناشی از رفت و آمدها و همچنین تمرکز بیش‌تر بر فرآیندهای درمان و توان‌بخشی کمک می‌کند.

حمایت از پژوهش‌ و فناوری

در این راستا ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با اهمیت‌بخشی به رویکرد همگرایی دانش و فناوری‌ها، راه را برای توسعه پژوهش‌ها هموار کرده و با انتشار فراخوانی از محققان دعوت به ارائه طرح ها در این حوزه می کند.

در فراخوان حمایتی اعلام شده از سوی این ستاد برای سال جاری، اولویت‌هایی مانند طراحی و ساخت الکترودهای ثبت سیگنال های عصبی و تحریک سلول های عصبی، مدیریت شناختی، روش‌های تشخیص و غربالگری، توانبخشی شناختی اختلالات تکاملی یا عصب تحولی و سایر اختلالات روانپزشکی به کمک فناوری‌ها مورد توجه قرار گرفته است تا زمینه توسعه روش‌ها، محصولات فناورانه و خدمات این حوزه ایجاد شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....