تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مرداد 1401 - 14:33
کد خبر : 96530

فروشندگان بورس جسورتر شدند

فروشندگان بورس جسورتر شدند

همان طور که انتظار می رفت، روز گذشته بورس با حمایت حقوقی ها مثبت شد اما فعلا نمی توان انتظار داشت که روند نزولی بازار تبدیل به یک روند صعودی شود. اقتصاددان: بورس تهران در معاملات روز گذشته با رشد شاخص ها مواجه شد اما تفاوت رشد شاخص کل و شاخص هم وزن نشان داد

همان طور که انتظار می رفت، روز گذشته بورس با حمایت حقوقی ها مثبت شد اما فعلا نمی توان انتظار داشت که روند نزولی بازار تبدیل به یک روند صعودی شود.

اقتصاددان: بورس تهران در معاملات روز گذشته با رشد شاخص ها مواجه شد اما تفاوت رشد شاخص کل و شاخص هم وزن نشان داد که همچنان اکثریت بازار وضعیت خوبی ندارد. رشد شاخص کل در روز گذشته سه برابر رشد شاخص هم وزن بود. به همین دلیل می توان متوجه شد که فعلا نمادهای کوچک چندان وضعیت خوبی پیدا نکرده اند.

از طرفی حمایت حقوقی ها که باعث مثبت شدن شاخص کل شد، نمی تواند همیشگی و دائمی باشد و منابع حقوقی ها تمام می شود و اگر فروشندگان حقیقی دست از فروش های خود برندارند، خیلی زود بازار با شدت بیشتری به سمت پایین حرکت خواهد کرد.

خریداران محتاط، فروشندگان جسور

اینکه فروشندگان حقیقی همچنان با قدرت در صحنه هستند و به هر قیمتی دست به فروش سهام خود می زنند را می توان از میزان ورود و خروج پول حقیقی ها به بازار متوجه شد. در این رابطه بیش از یک ماه است که ورود پول حقیقی اتفاق نیفتاده و به طور متوالی شاهد خروج پول حقیقی ها و به عبارتی شاهد فروش سهام توسط آن ها بوده ایم.

روز گذشته نیز این اتفاق تکرار شد و حقیقی ها حدود ۲۹۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. ضمن اینکه شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز همچنان کمتر از عدد یک است که نشان می دهد فروشندگان حقیقی قدرت بیشتری از خریداران حقیقی دارند. دیروز هم عدد ۰٫۸۵ برای شاخص قدرت خریداران حقیقی ثبت شد که مشخص است در همچنان بر همان پاشنه می چرخد و خریداران دست به عصا و فروشندگان جسور هستند.

بازار کم حجم محکوم به افت است!

دیروز یک اتفاق منفی دیگر نیز رخ داد. ارزش معاملات خرد با کاهش بیش از ۳۵ درصدی به سطح ۱۷۰۰ میلیارد تومان رسید که عددی بسیار کوچک است. هرچه ارزش معاملات خرد کاهش بیشتری داشته باشد، رکود بورس عمیق تر می شود و این اتفاقی است که روز به روز بر شدت آن افزوده می شود.

با این شرایط نمی توان از معاملات امروز بازار سهام انتظار رشد قیمت ها را داشت. مثبت شدن دیروز شاخص کل هم یک اصلاح کوچک برای منفی های بعدی بود که البته انتظار نمی رود ریزش های سنگینی را شاهد باشیم و بیشتر از هر چیزی در شاخص ها اصلاح زمانی با نوسانات کوچک صورت خواهد گرفت و نمادها هم با افت قیمت مواجه خواهند شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....