تاریخ انتشار : شنبه 12 بهمن 1398 - 17:50
کد خبر : 5268

فراز و فرود معاملات امروز بازار سهم/ شاخص کل در نهایت یک پله عقب نشست

فراز و فرود معاملات امروز بازار سهم/ شاخص کل در نهایت یک پله عقب نشست

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین؛ در یک ساعت ابتدایی فعالیت بورس‌بازان، عمده نمادهای بورسی در محدوده‌های مثبت بالا معامله می‌شدند و شاخص کل برای اولین بار به بالای ۴۳۰هزار و ۷۰۰ واحد هم رسید. با گذشت زمان، رفته‌رفته فشار عرضه‌ها بیشتر شد و تا پایان معاملات، شاخص کل بورس با ۹۵۴ واحد کاهش

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین؛ در یک ساعت ابتدایی فعالیت بورس‌بازان، عمده نمادهای بورسی در محدوده‌های مثبت بالا معامله می‌شدند و شاخص کل برای اولین بار به بالای ۴۳۰هزار و ۷۰۰ واحد هم رسید. با گذشت زمان، رفته‌رفته فشار عرضه‌ها بیشتر شد و تا پایان معاملات، شاخص کل بورس با ۹۵۴ واحد کاهش نسبت به روز گذشته، در عدد ۴۲۶هزار و ۱۸۴ واحدی ایستاد. امروز معاملات متعادلی را برای عمده نمادهای بورسی شاهد بودیم و شاخص کل هم‌وزن تنها با ۲۳۹ واحد افزایش در مقدار ۱۴۰هزار و ۲۰۱ واحدی ایستاد. شاخص فرابورس نیز تنها با ۱۰ واحد افزایش نسبت به روز قبل در مقدار ۵هزار و ۴۱۴ واحدی بسته شد.

نمادهای تأثیرگذار

نماد شرکت ملی مس ایران (فملی) با ۳.۳۶ درصد ریزش نسبت به روز گذشته تأثیر منفی ۵۷۱ واحدی روی روند شاخص کل داشت. افت قیمت جهانی مس در دو هفته اخیر بر اثر ویروس کرونا در این ریزش بیشترین تأثیر را داشته است. نماد شرکت ایران‌خودرو (خودرو) که افزایش سرمایه سنگینی را در پیش دارد، امروز نیز با صف خرید به معاملات خود پایان داد و قیمت سهم آن از مرز ۱۲۰۰ تومان عبور کرد. نمادهای «کگل»، «مبین»، «فارس»، «شخارک» و «ومعادن» نیز از دیگر نمادهای تأثیرگذار بودند. زمزمه‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای شرکت‌های قندی موجب شد تا این گروه بورسی امروز یک‌دست سبزپوش شود و عمده نمادهای آن صف‌های سنگین خرید به خود ببینند. همچنین گروه خودرو امروز با پرچمداری شرکت ایران‌خودرو سبزپوش بود.

«کرونا» دامان بورس ایران را هم گرفته است؟

شیوع ویروس کرونا در کشور چین و افزایش همه‌روزه تعداد قربانی‌های آن و سرایت‌کردن آن به کشورهای دیگر، موجب شده تا بازارهای جهانی، با وجود بهبود ناچیز قیمت کامودیتی‌ها در روز گذشته، همچنان در شوک به سر ببرند. بایستی دید با شروع هفته جدید بازارهای جهانی در روز دوشنبه، مجدداً افت‌های بیشتری را مانند هفته گذشته شاهد خواهیم بود یا مسؤولان بهداشت چین می‌توانند به راه حلی عملی برای ریشه‌کن‌کردن این بیماری مهلک پیدا خواهند کرد.

به نظر می‌رسد روند معاملات شرکت‌های صادراتی ایران در روز جاری، نشان از تأثیر افت بازارهای جهانی روی بورس ایران دارد. عمده نمادهای صادراتی بورس به جز چند استثنا امروز در محدوده‌های متعادل یا منفی معامله شدند. ابهام بازارهای جهانی در خصوص زمان عادی‌شدن اوضاع چین موجب شده تا بورس ایران نیز فعلاً روی سهام صادراتی و کامودیتی‌محور مردد باشد.

ارزش معاملات بالا و نقدینگی همچنان می‌تازند

با وجود آن که تعداد قابل توجهی از نمادها به دلیل نوسان‌های بیش از ۵۰ درصد امروز در وضعیت ممنوع – متوقف قرار داشتند، ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس بیش از ۵هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان بود که همچنان رقم بالایی است. در این برهه زمانی فقط نقدینگی موجود در بازار عامل تعیین‌کننده روند روزهای آتی بورس خواهد بود و بورس‌بازان در این ۲ ماه به خوبی نشان داده‌اند که نه به مباحث تکنیکال توجهی دارند و نه به تحلیل صورت‌های مالی شرکت‌ها! همگی روی موجی پرقدرت از نقدینگی سوار شده‌اند و بنا به سیگنال‌های کانال‌های تلگرامی یا شایعات، سهمی را می‌خرند و یا می‌فروشند. البته امروز روند منطقی‌تری را در روند معاملات نسبت به روزهای گذشته شاهد بودیم و رفتارهای هیجانی کمتری را شاهد بودیم. وفاداری نقدینگی فعلی به بازار جزو نقاط ابهام بسیاری از تحلیلگران و سابقه‌داران بورس است و چنین ابهامی برای تمامی سرمایه‌گذاران احتیاط بیشتر را در معاملاتشان می‌طلبد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....