تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 فروردین 1400 - 23:14
کد خبر : 43123

فرار وزارت بهداشت از شفافیت

فرار وزارت بهداشت از شفافیت

شفافیت یک خاصیت عمومی است. این موضوع با یک سری از سیاست‌ها، عملکردها و شیوه‌هایی پیش می‌رود که به شهروندان اجازه دسترسی، استفاده، سود بردن، فهمیدن، اصل اطلاع رسانی و حسابرسیِ اطلاعات و روند برگزار شده آن‌ها توسط مراکز قدرت (جامعه یا سازمان‌ها) را می‌دهد. مکانیسم بازخورد این موضوعات از سمت شهروندان برای کامل کردن

شفافیت یک خاصیت عمومی است. این موضوع با یک سری از سیاست‌ها، عملکردها و شیوه‌هایی پیش می‌رود که به شهروندان اجازه دسترسی، استفاده، سود بردن، فهمیدن، اصل اطلاع رسانی و حسابرسیِ اطلاعات و روند برگزار شده آن‌ها توسط مراکز قدرت (جامعه یا سازمان‌ها) را می‌دهد. مکانیسم بازخورد این موضوعات از سمت شهروندان برای کامل کردن هدف والای شفافیت بسیار مهم می‌باشد.

به گزارش اقتصاددان به  نقل از آفتاب یزد،در کشور ما مدت زیادی است که شفایت جایی در امور ندارد. این روزها وجود شفافیت در روند واکسیناسیون در تمام جهان از اهمیت بسیار والایی برخوردار است و کشورهای توسعه یافته به صورت آنلاین و شفاف اطلاعات افراد دریافت کننده واکسن را در اختیار همه شهروندان قرار می‌دهند تا افراد از اولویت‌ها و روند عادلانه توزیع واکسن آگاه شوند. در کشور ما نیز چندی پیش رئیس جمهور در پاسخ به گزارش مربوط به تولید و تأمین واکسن کرونا، بر ضرورت اطلاع رسانی دقیق و شفافیت در مورد تأمین واکسن و روند واکسیناسیون گروه‌های هدف براساس اولویت‌های تعیین شده در سند ملی واکسیناسیون تأکید کرد و نوشت: «تمامی اقدامات در زمینه واکسن کرونا از لحظه ورود تا تزریق به افراد، به صورت آنلاین و کاملا شفاف باید اطلاع رسانی شود تا هیچگونه تردید و ابهامی در افکار عمومی باقی نماند.» با این حال کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو در توییتی از غیرقانونی بودن انتشار هویت افراد دریافت کننده واکسن خبر داد و نوشت: «اطلاعات مشخص کننده هویت شخصی و سلامتی مراجعه کننده و دریافت کننده خدمت بر اساس اصول و مقررات اخلاق پزشکی، قابل انتشار نیست، مگر اینکه فرد، اولیای وی یا نماینده قانونی او برای نشر آن اطلاعات رضایت آگاهانه کتبی داده باشند یا خود رأسا به انتشار آن اقدام کرده باشد.» این نشانه‌ای مبنی بر عدم وجود شفافیت در روند واکسیناسیون کشور ما است. واکسنی که هنوز حتی نتوانسته است کادر درمان را به صورت کامل از بیماری مصون نگه دارد و امکان دریافت آن توسط مردم عادی در کوتاه مدت، دور از ذهن می‌نماید. پرسش اینجا است که چطور شفافیت‌سازی در مورد نحوه توزیع واکسن کرونا که موضوعی مرتبط با سلامت عمومی جامعه و امری بسیار حساس است به بهانه محدودیت‌های قانونی توسط مسئولینی که وظیفه مراقبت از سلامت مردم را بر عهده دارند نادیده گرفته می‌شود؟ آیا واقعا قوانین و مقررات راه را بر شفافیت در این زمینه بسته‌اند یا اطلاع رسانی و شفافیت‌سازی در این مورد موجب نارضایتی افرادی خواهد شد که از فرصت و امکاناتی که در اختیارشان قرار داده شده در راستای منافع شخصی بهره می‌برند؟

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....