تاریخ انتشار : یکشنبه 10 آذر 1398 - 14:00
کد خبر : 3166

غفلت جدی شرکت‌‌های بیمه‌ای از بازار پرسود داروهای گیاهی

غفلت جدی شرکت‌‌های بیمه‌ای از بازار پرسود داروهای گیاهی

به گزارش اقتصاددان به نقل از چابک آنلاین، ایران رویشگاه اصلی بسیاری از گونه‌های دارویی با ارزش است. این گونه‌ها در شرایط طبیعی و با بارندگی مختصر، مواد موثره نسبتا بالایی تولید می کنند که می توان با کشت اصولی افزایش یابد. از ۱۳ اقلیم شناخته‌شده در جهان، ۱۱ نوع آن در ایران وجود دارد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از چابک آنلاین، ایران رویشگاه اصلی بسیاری از گونه‌های دارویی با ارزش است.

این گونه‌ها در شرایط طبیعی و با بارندگی مختصر، مواد موثره نسبتا بالایی تولید می کنند که می توان با کشت اصولی افزایش یابد.

از ۱۳ اقلیم شناخته‌شده در جهان، ۱۱ نوع آن در ایران وجود دارد.

کشت و برداشت گیاهان دارویی نسبت به دیگر محصولات کشاورزی دارای هزینه کمتر و با دوره بازدهی زودهنگام است.

کمتر گیاه دارویی در جهان وجود دارد که نمونه آن در ایران وجود نداشته باشد و تا به حال بیش از ۸۰۰۰ گونه گیاه در دنیا شناسایی شده که ۹۰ درصد این گیاهان در ایران وجود دارند و ایران یک موقعیت استثنایی درزمینه تولید گیاهان دارویی دارد.

آمارهای غیر رسمی نشان می دهد که بیشتر گیاهان دارویی در داخل مصرف می شوند و صادرات گیاهان دارویی در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۰۵ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است.

بررسی ها نشان می دهد که گرایش عموم جامعه به استفاده از داروهای گیاهی و به‌طور کلی فرآورده‌های طبیعی در جهان رو به افزایش بوده، حال برای افزایش سهم داروهای گیاهی در بین داروهای مصرفی مردم و ارتقای مصرف این داروها راه های حمایتی بسیاری مانند خدمات بیمه ای وجود دارد در صورتیکه در حال حاضر تنها ۵۶ قلم فرآورده گیاهی در فهرست بیمه ای وجود دارد.

“سید مجتبی عطری” دبیر کارگروه درمان سندیکای بیمه گران ایران در خصوص عدم رغبت شرکت های بیمه ای برای بیمه کردن داروهای گیاهی گفت: شرکت های بیمه ای به دنبال روش درمان نیستند که به دنبال بیمه کردن داروهای گیاهی هم باشند و طبق اصول تعریف شده توسط شورایعالی بیمه داروهای گیاهی را تحت پوشش بیمه قرارمی دهند.

وی افزود: شرکت های بیمه ای نمی توانند انتخاب کنند که کدام دارو را تحت پوشش بیمه ای قراردهند و داروها طبق آئین نامه شورایعالی بیمه و با شرایطی خاص بیمه می شوند.

دبیرکارگروه درمان سندیکای بیمه گران ایران بیان کرد: داروهای فارماکوپه تحت پوشش بیمه ای هستند و شرکت های بیمه ای نمی توانند خارج از فارماکوپه دارویی، دارویی را بیمه کنند و یکسری از داروهای گیاهی هم جزء فارماکوپه هستند که بیمه به آنها تعلق می گیرد.

عطری اظهارکرد: زمانیکه وزارت بهداشت داروئی را تائید کرد جزء فارماکوپه قرارمی گیرد و پزشکان هم می توانند آن دارو را تجویز کنند و داروی گیاهی که جزء فارماکوپه دارویی بوده و طبق قرارداد در تعهد شرکت بیمه ای باشد شرکت های بیمه بازرگانی نیز سهم خود را پرداخت می کنند.

وی ادامه داد: هردارویی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشد شرکت های بیمه بازرگانی هم آن را پوشش می دهند گاهی در قرارداد بیمه ای،‌ پوشش دارویی وجود ندارد در آنصورت داروی گیاهی یا غیرگیاهی فرقی ندارد وکلا دارو در آن قرارداد پرداخت نمی شود.

دبیرکارگروه درمان سندیکای بیمه گران ایران گفت: داروهای گیاهی که تائید شده باشند و پزشک مجاز به تجویز آن باشد هیچ مشکلی برای اینکه تحت پوشش بیمه قراربگیرند ندارند اما داروهای گیاهی که در عطاری ها به فروش می رسند تحت پوشش بیمه ای نیستند حتما باید در داروخانه به فروش برسند و شرکت دارویی آن را تهیه کرده باشد.

عطری عنوان کرد: صحبت هایی با پزشکان طب سنتی در این زمینه شده زیرا نیاز به تغییر آئین نامه مصوب شورایعالی بیمه دارد که فعلا به نتیجه ای نرسیده است.

وی، بیان کرد: مسئولیت افزایش تعداد داروهای گیاهی که تحت پوشش بیمه قراربگیرند با شرکت های بیمه ای نیست و با وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است.

واقعیت این است که، با توجه به شرایط مساعد و بهره‌مندی از یک ساختارمنحصر به فرد، ایران می‌تواند به یکی از قطب‌های تولید و صادرات گیاهان دارویی تبدیل شود امروزه چین ،آمریکا ،ژاپن و آلمان بزرگترین واردکنندگان داروهای گیاهی به حساب می آیند.

کشور ژاپن بیشتر از ۵۰ هزار تن گیاه دارویی وارد و ۱۳ هزار تن صادر می کند وهمین میزان صادر شده قیمت بیشتری نسبت به واردات داشته که به این موضوع در کشورما اهمیتی داده نمی شود .

مدیرعامل شرکت اکسیر گلسرخ گفت: داروهای شرکت متبوع وی هرگز در لیست بیمه قرارنداشته اند زیرا برای قرارگرفتن در لیست بیمه باید شرایط خاصی داشت .

مرضیه محصل ضمن بیان اینکه داروهای تولید شده درشرکت وی نسخه ای نیستند افزود:این داروها نمی توانند تحت پوشش های بیمه ای قراربگیرند.

این کارآفرین در حوزه داروهای گیاهی، درپاسخ به این پرسش که با بیمه شدن داروهای گیاهی آیا تمایل مردم به خرید این داروها بیشتر می شود،گفت: برخی ازتولید کنندگان تمایلی به اینکه محصولات آنها تحت پوشش بیمه ای قراربگیرند ندارند .

وی افزود: زمانیکه محصولات بدون بیمه به فروش می رسند نقد است وبا بیمه که به فروش برسند مقدار کمی نقد می شود و الباقی را ازبیمه طلبکارشده و شرکت های بیمه ای هم که این روزها به همه بدهکارهستند به خصوص به تولید کننده ها که این موضوع کار را برای تولیدکنندگان سخت می کند.

به نظر می رسد ، مردم و فعالان اقتصادی از وضعیت ارائه خدمات در صنعت بیمه رضایت کامل ندارند اما صنعت بیمه می تواند یکی از صنایع درآمدزا باشد به خصوص اینکه صنعت بیمه می تواند در محصولات جدید و نوظهور با درآمدزایی بالا نقش پررنگی داشته باشد.

واقعیت این است که، مشارکت و سرمایه‌گذاری در گیاهان دارویی و صنعتی ایران یک تجارت پر سود است بنابراین شرکت های بیمه ای نیز نباید از این موضوع غافل شده و با ورود به حوزه های جدید مانند گیاهان دارویی پرتفوهای جدیدی را برای صنعت بیمه و افزایش ضریب نفوذ این صنعت در کشور به وجود آورند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....