تاریخ انتشار : سه شنبه 11 بهمن 1401 - 14:07
کد خبر : 113779

عوارض خروج از کشور چقدر است؟

عوارض خروج از کشور چقدر است؟

یکی از اقداماتی که هر مسافری قبل از سفر خارجی باید آن را انجام دهد، پرداخت عوارض خروج از کشور است. در گذشته این هزینه بسیار جزئی بود و کمتر کسی به آن توجه می‌کرد، اما در حال حاضر به دلیل افزایش سفرهای خارجی، این عوارض و هزینه آن در هر سال دستخوش تغییر قرار

یکی از اقداماتی که هر مسافری قبل از سفر خارجی باید آن را انجام دهد، پرداخت عوارض خروج از کشور است. در گذشته این هزینه بسیار جزئی بود و کمتر کسی به آن توجه می‌کرد، اما در حال حاضر به دلیل افزایش سفرهای خارجی، این عوارض و هزینه آن در هر سال دستخوش تغییر قرار می‌گیرد و با توجه به شرایط کشور ممکن است افزایش یا کاهش قیمت داشته باشد، بنابراین لازم است شما آن را جزو هزینه‌های سفر خود لحاظ کنید.

عوارض خروج از کشور که با نام مالیات سفر هم شناخته می‌شود، در واقع مبلغی است که همه شهروندان برای سفرهای تفریحی و زیارتی خود هنگام خروج از کشور باید پرداخت کنند. بهتر است بدانید که پرداخت این عوارض الزامی بوده و حتی با داشتن بلیط و ویزا، در صورتی که شما این مبلغ را پرداخت نکرده باشید، اجازه وجود به هواپیما و خروج از گیت را نخواهید داشت.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز  ،   بر این اساس اگر شما هم قصد سفر به خارج از کشور را دارید و به دنبال خرید بلیط هواپیما ارزان قیمت هستید و در عین حال می‌خواهید بدانید عوارض خروج از کشور چقدر است؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به سؤالات احتمالی شما درباره روش پرداخت نرخ عوارض، مدارک لازم و قوانین پرداخت عوارض پاسخ دهیم.

برای پرداخت عوارض خروج از کشور چه روش‌هایی وجود دارد؟

شما می‌توانید برای پرداخت عوارض خروج از کشور از روش‌های زیر استفاده نمایید:

فرودگاه

در سال‌های گذشته پرداخت مالیات سفر از طریق فرودگاه باعث اتلاف زمان زیادی از مسافران می‌شد، اما امروزه این پرداخت بسیار راحت‌تر شده است.

شعب بانک ملی ایران

از سال ۱۳۹۷ به بعد مسافران برای پرداخت عوارض خروج از کشور ( https://www.alibaba.ir/mag/departure-tax/ ) لازم است فقط به شعب مرکزی بانک ملی ایران مراجعه کنند.

دستگاه‌های ATM

در فرودگاه امام خمینی و بسیاری از فرودگاه‌های کشور دستگاه‌های خودپرداز GSS یا همان دستگاه‌های خودپرداز غیرنقدی وجود دارد که فرایند پرداخت مالیات سفر را برای مسافران امکان‌پذیر نموده است.

پرداخت آنلاین و اینترنتی

از سال ۱۳۹۵ به بعد پرداخت الکترونیکی این عوارض به وسیله سامانه آنلاین پرداخت عوارض خروج از کشور یعنی سامانه پرداخت الکترونیکی سداد برای مسافران فراهم شد.

کارت‌خوان پرداخت الکترونیک سداد

از آنجایی که دستگاه‌های کارت‌خوان به سامانه پلیس گذرنامه متصل هستند، شما می‌توانید برای پرداخت مالیات سفر خارجی خود، به دستگاه‌های کارت‌خوان سداد مراجعه کرده و آن را به حساب دولت واریز نمایید.

اپلیکیشن IVA (ایوا)

یکی دیگر از روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور، اپلیکیشن ایوا است که شما می‌توانید از طریق موبایل آن را انجام دهید.

پیام رسان بله

همچنین استفاده از پیام رسان بله که امکان پرداخت این عوارض را برای مسافران فراهم نموده است.

کدام افراد شامل معافیت می‌شوند؟

بر اساس قوانین افراد زیر پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند:

خدمه پرواز، خدمه کشتی‌های مسافربری و تجاری

جانبازان و بیمارانی که با ارائه مجوز می‌خواهند برای درمان به کشورهای دیگر مسافرت کنند. (البته همراه آنها می‌تواند از تخفیف ۴۰ تا ۶۰ درصدی پرداخت مالیات سفر برخوردار شوند)

دانشجویانی که دارای مجوز هستند و برای ادامه تحصیل در کشورهای دیگر به سر می‌برند، به شرط اینکه بین سفرهایی که داشته‌اند بیشتر از ۳ ماه فاصله باشد.

افرادی که دارای گذرنامه سیاسی هستند.

ایرانیان مقیم کشورهای خارجی که مشغول کار بوده و از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی دارای کارنامه شغلی هستند.

برای پرداخت عوارض خروج از کشور چه مدارک لازم است؟

برای پرداخت عوارض خروج از کشور نیاز به مدرک خاصی نیست و هنگام پرداخت آن همین که کارت بانکی عضو شتاب داشته باشد و مشخصات معتبر متقاضی را وارد نمایید، کفایت می‌کند. البته لازم است به این نکته هم توجه داشته باشید که رسید مالیات سفر تنها برای فردی که عوارض خروج به نام او پرداخت شده است، امکان‌پذیر خواهد بود.

هزینه عوارض خروج از کشور چگونه محاسبه می‌شود؟

بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند بدانند، عوارض خروج از کشور چگونه مشخص می‌شود؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم: این عوارض با توجه به قانون بودجه کشور در نظر گرفته شده و تلاش دولت بر این است تا بتواند از طریق دریافت مالیات سفر از مسافران، بخشی از بودجه خود را جبران نماید.

در صورتی که هنگام بررسی و تصویب بودجه دولت، بخش زیادی از بودجه کشور تأمین شود، به احتمال زیاد، نرخ عوارض سفرهای خارجی کاهش پیدا می‌کند، اما اگر دولت با مشکلات متعددی نظیر کسری بودجه روبه‌رو شود، تلاش می‌کند با افزایش هزینه مالیات سفر و نگه داشتن آن در قیمت تعادلی، اقدام به تکمیل و رفع بودجه خود به وسیله دریافت عوارض خروج از کشور توسط مسافران نماید.

در واقع می‌توان این گونه بیان نمود که قانون بودجه مهم‌ترین عامل تأثیر گذار بر روی قیمت مالیات سفر بوده که در هر سال این هزینه بر اساس بودجه بندی سالیانه ممکن است دستخوش تغییرات قرار بگیرید و با کاهش یا افزایش مواجه شود.

و در پایان این مطلب یادتان باشد که هزینه عوارض خروج از کشور هر ساله تغییر می‌کند، بنابراین اگر شما قصد دارید به خارج از کشور سفر کنید، بهتر است در جریان آخرین قوانین مالیات سفر قرار بگیرید.

به‌عنوان‌مثال چند سال پیش، کودکان زیر هفت سال از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف بودند، در صورتی که حالا این عوارض حتی برای نوزادان هم باید پرداخت شود و عوارض خروج از کشور برای کودکان با نرخ آن برای بزرگسالان هیچ گونه تفاوتی ندارد و به ازای هر نفری که دارای کد ملی و بلیط پرواز هواپیما است، به همان شکل محاسبه می‌شود. شما می‌توانید برای اطلاع از هزینه پرداخت عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱ به وب‌سایت ما مراجعه نمایید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....