تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 مرداد 1400 - 17:08
کد خبر : 56130

عملکرد مجامع شرکت های پتروشیمی در چهار سال گذشته

عملکرد مجامع شرکت های پتروشیمی در چهار سال گذشته

با فرا رسیدن فصل برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی، شرکت‌های پتروشیمی نیز سود خالص هر سهم و میزان سود تقسیمی را مشخص کردند. شرکت‌های تولید مواد شیمیایی پایه به جز کود، در سال ۹۹ به طور میانگین ۷۷درصد از سود خالص خود را بین سهامداران توزیع کردند. این مقدار برای سال ۹۶، برابر ۶۳درصد و در

با فرا رسیدن فصل برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی، شرکت‌های پتروشیمی نیز سود خالص هر سهم و میزان سود تقسیمی را مشخص کردند. شرکت‌های تولید مواد شیمیایی پایه به جز کود، در سال ۹۹ به طور میانگین ۷۷درصد از سود خالص خود را بین سهامداران توزیع کردند. این مقدار برای سال ۹۶، برابر ۶۳درصد و در سال ۹۷ برابر با ۷۴درصد بود. همچنین پتروشیمی‌ها به طور متوسط در سال ۹۸، ۸۶درصد از سود خود را تقسیم کردند.

اقتصاددان: مقایسه سود تقسیمی سال ۹۹ شرکت‌های پتروشیمی با متوسط سه سال گذشته نشان از افت سود تقسیمی نماد‌های شفارس، شکلر، فارس، شیران، شاراک، جم پیلن و پترول، نسبت به میانگین دارد. همچنین شخارک با رشد ۲۵درصدی، بیشترین انحراف از میانگین را رقم زد. پس از آن تاپیکو با افزایش ۱۶درصدی و بوعلی با افزایش ۱۲درصدی در رتبه‌های بعدی بیشترین اختلاف سود تقسیمی سال ۹۹ با سه سال گذشته قرار گرفتند.

در ادامه گزارش بررسی دقیق‌تری از روند تقسیم سود نمادهای صنعت پتروشیمی و به خصوص زیرگروه تولید مواد شیمیایی پایه به جز کود، در چهار سال گذشته صورت می‌گیرد.

عملکرد مجامع شرکت های پتروشیمی در چهار سال گذشته

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) در سال ۱۳۹۹ به ازای هر سهم ۷۴۵ریال سود خالص شناسایی کرد و از این مبلغ ۶۳۰ریال معادل ۸۵درصد را میان سهامداران خود توزیع کرد. این در حالی است که تاپیکو در سه سال گذشته به طور میانگین ۶۸درصد از سود خالص هر سهم خود را تقسیم کرده بود. لازم به ذکر است در چهار سال گذشته، بیشترین نسبت تقسیم سود تاپیکو در سال ۹۸ رقم خورد. تاپیکو در این سال ۴۰۰ریال از ۴۳۳ریال (۹۲درصد) سود خالص خود را توزیع کرد.

در حالی که گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ به طور میانگین ۴۰درصد از سود خالص خود را تقسیم کرده بود، در سال ۹۹ این رقم با یک درصد کاهش به ۳۹درصد رسید. به عبارتی دیگر پترول در سال ۹۹، ۳۵۰ریال از ۹۰۲ریال سود خالص هر سهم خود را بین سهامداران تقسیم کرد.

پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۹۹، ۹۰درصد از سود خالص خود که معادل ۵,۵۵۰ریال می‌شود را به سهامداران خود تخصیص داد. این رقم نشان از رشد ۱۲درصدی سود تقسیمی بوعلی، نسبت به سه سال گذشته دارد.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در سال مالی منتهی به ۱۳۹۹٫۱۲٫۳۱، به ازای هر سهم ۱,۴۶۱ریال سود کسب کرد. فارس تنها ۲۴درصد، یعنی ۳۴۸ریال از سود خالص خود را بین سهامداران تقسیم کرد. با این وجود فارس به طور متوسط در سه سال گذشته ۴۵درصد از سود خالص خود را بین سهامداران توزیع کرده بود.

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع‌ شیمیایی ‌ایران (شیران) در سال ۹۹، ۶۸درصد از سود خالص خود را میان سهامداران توزیع کرد. به این ترتیب به هر سهم شیران، ۲,۰۰۰ ریال سود تعلق یافت. شیران در سه سال پیش از آن، به طور متوسط ۸۰درصد از سود خالص هر سهم خود را بین سهامداران تقسیم کرده بود.

شرکت پتروشیمی فناوران (شفن) که در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸، به طور متوسط ۹۶درصد از سود خالص هر سال را بین سهامداران تقسیم کرده بود، در سال ۹۹، ۹۹درصد از این مبلغ را توزیع کرد. شفن که در سال ۹۹ به ازای هر سهم ۶۴,۳۹۵ریال سود خالص کسب کرده بود، ۶۴,۰۰۰ریال از این مبلغ را بین سهامداران پخش کرد. لازم به ذکر است شفن در چهار سال گذشته بیشتر از همه نمادهای پتروشیمی سود تقسیم کرده است. به عبارت دیگر شاوان در این چهار سال به در مجموع ازای هر سهم ۱۰۱,۵۰۰ریال سود تقسیم کرده است.

شرکت پتروشیمی شازند (شاراک) در سال ۹۹، ۸۷درصد از سود خالص خود، معادل ۳,۷۰۰ریال را بین سهامداران شرکت تقسیم کرد. این مقدار در حالی رقم خورد که میانگین نسبت تقسیم سود شاراک در سه سال پیش از آن، برابر با ۹۷درصد بود. از نکات قابل توجه مجامع شبهرن، می‌توان به تقسیم سود حدود ۱۰۰درصدی این شرکت در سال‌ ۹۸ اشاره کرد.

شرکت صنایع‌ شیمیایی‌ سینا (شسینا) در سال ۹۹، به ازای هر سهم ۲,۴۱۷ریال سود خالص شناسایی کرد و ۱,۳۵۰ریال، معادل ۵۶درصد آن را بین سهامدارن توزیع کرد. این اتفاق در حالی رقم خورد که شسینا در سال ۹۶، متحمل زیان ۱۱۶ریالی به ازای هر سهم شده بود.

شرکت پتروشیمی‌ خارک (شخارک)‌ در سال ۹۹، ۹۲درصد از سود خالص خود که معادل ۵,۲۰۰ریال می‌شود را بین سهامداران خود توزیع کرد. این عدد حکایت از افت ۹درصدی سود تقسیمی شخارک، نسبت به سه سال گذشته دارد.

شرکت صنایع‌ شیمیایی‌ فارس‌ (شفارس) در چهار سال گذشته مجموعا تنها ۲۶۴ریال سود تقسیم کرده است که از همه هم‌گروهی‌های این نماد کمتر است. شفارس در سال ۹۹، ۱۴ریال از ۱۸ریال سود هر سهم خود را تقسیم کرد. شفارس در سال ۹۶ هیج سودی تقسیم نکرد اما در سال ۹۷، در حالی که فقط ۹ریال سود محقق کرده بود، ۵۰ریال سود بین سهامداران توزیع کرد که بخشی از آن مربوط به سود انباشته شرکت بود. همچنین شفارس در سال ۹۸، ۲۰۰ریال از ۲۸۰ریال سود خالص خود را تقسیم کرد.

پتروشیمی جم در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸، روند تقسیم سود با ثباتی را تجربه کرد و هر سال بین ۸۵ تا ۸۷درصد از سود خالص خود را به سهامداران خود اختصاص داد. جم در سال ۹۹، ۸۹درصد از ۷,۲۷۶ریال سود خالص خود به ازای هر سهم را بین سهامداران تقسیم کرد.

شرکت نیرو کلر (شکلر) در سال مالی منتهی به ۱۳۹۹٫۱۲٫۳۱، به ازای هر سهم ۱,۸۴۷ریال سود بدست آورد. مجمع شتران حدود ۶۰درصد، یعنی ۱,۱۰۰ریال از سود خالص خود را بین سهامداران توزیع کرد. با این وجود شکلر، به طور متوسط در سه سال قبل از آن ۸۹درصد از سود خالص خود را بین سهامداران توزیع کرده بود.

شرکت معدنی‌ املاح‌ ایران‌ (شاملا) در سال ۹۹، ۲,۸۵۸ریال به ازای هر سهم سود کسب کرد. به این ترتیب مجمع شرکت تصمیم گرفت ۲,۸۰۰ریال سود معادل ۹۸درسد سود کل را بین سهامداران توزیع کند. این اتفاق در حالی رخ داد که در سه سال گذشته متوسط تقسیم سود شپاس برابر با ۸۹درصد ثبت شده است.

شرکت پتروشیمی پارس در سال ۹۹، به ازای هر سهم ۹,۹۴۰ریال سود خالص شناسایی کرد و ۹,۵۰۰ریال، معادل ۹۸درصد آن را بین سهامدارن توزیع کرد. این اتفاق در حالی رقم خورد که پارس در سه سال پیش از آن، به طور متوسط ۹۵درصد از سود خود را به سهامداران اختصاص داده بود.

شرکت پلی پروپیلن جم (جم پیلن) در سال‌های ۹۷ و ۹۸، تقریبا همه سود خود را تقسیم کرد که این مقدار در مدت ذکر شده از همه نمادهای پتروشیمی بیشتر است. همچنین جم پیلن در سال ۹۹، ۹۴ درصد از سود خالص خود، یعنی ۱۰,۰۰۰ریال را بین سهامداران توزیع کرد. این اعداد و ارقام، مجمع جم پیلن را به یکی از سخاوتمند ترین مجامع شرکت‌های پتروشیمی تبدیل می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....