تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 دی 1400 - 12:13
کد خبر : 74870

علل صف خرید سهام شتران، شپنا و شبندر

علل صف خرید سهام شتران، شپنا و شبندر

سهام پالایشی امروز مورد توجه قرار گرفته‌اند و تقریبا تمامی نمادها با صف خرید همراه هستند. در هفته‌های گذشته در مطالب مختلف به انتظار برای انتشار عملکرد پاییز شرکت‌های پالایشی اشاره شده بود. پایان هفته جاری احتمالا صورت مالی پاییز پالایشی‌ها منتشر می‌شود و انتظار برای عملکرد خوب پالایشی‌ها در پاییز و رشد قیمت نفت

سهام پالایشی امروز مورد توجه قرار گرفته‌اند و تقریبا تمامی نمادها با صف خرید همراه هستند.

در هفته‌های گذشته در مطالب مختلف به انتظار برای انتشار عملکرد پاییز شرکت‌های پالایشی اشاره شده بود. پایان هفته جاری احتمالا صورت مالی پاییز پالایشی‌ها منتشر می‌شود و انتظار برای عملکرد خوب پالایشی‌ها در پاییز و رشد قیمت نفت به سطوح بالا (سقف ۷ ساله) رشد سهام را رقم زده است.

اثر رشد قیمت نفت در رشد ارزش موجود و همچنین تغییرات کرک اسپرد پالایشی‌ها بوده که پیش از این در بورسان به این موضوع پرداخته شد.

شتران و موجود ارزشمند

طی این لحظات شتران با ارزش صف خرید نزدیک به ۴۰ میلیارد تومانی همراه است. محاسبات اولیه از سودآوری این شرکت نشان از سود مناسب پالایش نفت تهران در مقایسه با قیمت سهام دارد. باید دید که آیا این انتظارات برآورد می‌شود یا خیر. یکی از موارد جالب توجه موجود قابل توجه نفت گاز شتران است که خود می‌تواند سود دلچسبی را برای این پالایشگاه رقم بزند. البته مشکل این‌جاست که این موجودی نزد پالایش و پخش بوده و خود همین موضوع یکی از مشکلات اصلی سهام پالایشی محسوب می‌شود. به صورت کلی برآورد اولیه نشان می‌دهد که قیمت به درآمد شتران در سطح حدود ۴ قرار دارد و برای تایید این موضوع باید منتظر انتشار عملکرد پاییز این شرکت‌ها بود.

شبندر و جذابیت سود فصل‌های گذشته

برای شبندر نیز می‌توان اثر محسوس موجودی را مشاهده کرد. برای شبندر و تمام پالایشی‌ها نگرانی از رویه قیمت‌گذاری همچنان وجود دارد و اما نکته جالب توجه برای شبندر جذابیت سودآوری با وجود تکرار سود فصل‌های گذشته است. با این حال بهبود کرک اسپرد پاییز پالایشی‌ها می‌تواند سهام این شرکت‌ها را جذاب نماید. بر این اساس برخی در انتظار عملکرد بهتر شبندر در پاییز نسبت به فصل‌های قبل هستند که قیمت به درآمد این شرکت را با فرض تکرار سود در ۴ فصل آتی به ۴ می‌رساند. اما همچنان باید تاکید کرد با توجه به رویه ابهام باید منتظر عملکرد پاییز این شرکت بود.

شپنا و انتظار برای طرح تصفیه گوگرد

همان‌طور که در نمودار نیز مشاهده می‌کنید در رویه از ابتدای سال شپنا از سایر شرکت‌ها عقب است. منظور این است که قیمت سهم این شرکت در مقایسه با دیگر پالایشی‌ها بازدهی کمتری داشته است. این موضوع را ناشی از کیفیت پاییز نفت‌گاز این شرکت در مقایسه با دو شرکت پالایشی بزرگ دیگر مطرح می‌کنند. اما نکته کلیدی این‌که با راه‌اندازی طرح تصفیه گوگرد احتمالا تا تابستان سال آینده سود این شرکت تحول قابل توجهی پیدا خواهد کرد. از مشکلات دیگر شپنا در نیمه نخست افزایش هدررفت این شرکت نسبت به دوره‌های قبل بود. کارشناسان مطرح می‌کنند راه‌اندازی طرح تصفیه گوگرد می‌تواند بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار به سود این شرکت اضافه کند. این موضوع می‌توانست سود خالص شپنا در نیمه نخست را دو برابر کند.

معاملات سهام پالایشی
1b7aeefa 3fab 47ab a7de 2ccd9df18bdc WedJan192022 اقتصاددان نوشته

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....