تاریخ انتشار : شنبه 1 بهمن 1401 - 15:54
کد خبر : 112667

عقب نشینی قیمت خودروها در بازار

عقب نشینی قیمت خودروها در بازار

طی یک هفته گذشته سه محصول شاهین، فیدلیتی پرایم هفت نفره و تارا اتوماتیک در بازار ۵ تا ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کردند.  قیمت خودرو در روزهای پایانی دیماه روند عقب نشینی را در بازار دنبال کرد، تغییر رفتار بازار با سیاست سقوط قیمت ها نشان از خروج سرمایه های سرگردان از معامله خودرو به بانک ها

طی یک هفته گذشته سه محصول شاهین، فیدلیتی پرایم هفت نفره و تارا اتوماتیک در بازار ۵ تا ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کردند.

 قیمت خودرو در روزهای پایانی دیماه روند عقب نشینی را در بازار دنبال کرد، تغییر رفتار بازار با سیاست سقوط قیمت ها نشان از خروج سرمایه های سرگردان از معامله خودرو به بانک ها را دارد. ظاهرا سودجویان با ورود به بازارهای موازی دیگر می خواهند زمینه لازم برای کاهش قیمت ها را فراهم کنند، اگر فرض کنید که این مورد ناشی از مکانیزم فروش خودرو در بورس یا قرعه کشی اخیر گروه صنعتی ایران خودرو هست، کاملا اشتباه است. پارامترهای بازار نشان می دهد که بازار خودرو طی دو ماهه پایانی سال جاری رونق چندانی نخواهد داشت، زیرا قیمت محصولات به حدی افزایش یافته که دسترسی مشتریان حقیقی به خرید محصول کوتاه تر از گذشته شده است. اگر روند جاری در روزهای آتی دچار تغییرات نشود، می توان نسبت به بهبود شرایط معامله خودرو در روزهای پایانی سال جاری امیدوار بود، در ادامه به بررسی قیمت برخی از محصولات داخلی خواهیم پرداخت:

عقب نشینی قیمت خودروها در بازار| چرا محصولات کرمان گران تر می شود؟

شاهین از اواسط دی ماه سال جاری تا هفته گذشته با قیمت ۵۲۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد. اما از واخر هفته گذشته قیمت این خودرو به ۵۱۰ میلیون تومان رسید

شاهین ۱۰ میلیون تومان ارزان شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،  شاهین به عنوان جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا طی یکسال گذشته در بازار از محبوبیت قابل توجهی برخوردار شده است، این خودرو از اواسط دی ماه سال جاری تا هفته گذشته با قیمت ۵۲۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد. اما از اواخر هفته گذشته قیمت این خودرو به ۵۱۰ میلیون تومان رسید. کاهش ۱۰ میلیون تومانی قیمت خودرو نشان خروج سرمایه های سرگردان که به جهت سرمایه گذاری در صنعت خودرو وارد شدند، دارد. اگر روند کاهش قیمت خودرو در بازار ادامه دار باشد، علاوه بر کاهش رکود این بازار منجربه بهبود خرید محصول توسط مشتریان حقیقی نیز می شود.

عقب نشینی قیمت خودروها در بازار| چرا محصولات کرمان گران تر می شود؟

فیدلیتی پرایم هفت نفره اوایل هفته گذشته در بازار قیمت ۱ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان داشت، اما امروز بهای این محصول به یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان رسیده است

ارزانی ۲۰ میلیون تومانی فیدلیتی

فیدلیتی پرایم هفت نفره جزء کراس اوورهای شهری محبوب بازار کشور است، علیرغم حضور کم مدت این خودرو در بازار کشور سهم قابل توجهی از بازار کراس اوورها را جلب کرده است. این خودرو اوایل هفته گذشته در بازار قیمت ۱ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان داشت، اما امروز بهای این محصول به یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان رسیده است. کاهش ۲۰ میلیون تومانی این خودرو نشان از آن دارد که مصرف کنندگان به جای سودجویان در حال خرید محصول برای استفاده هستند. در صورتی که روند نزول قیمت خودروی مذکور در بازار ادامه داشته باشد، قیمت سایر محصولات کراس اوور نیز در بازار شکسته خواهد شد.

عقب نشینی قیمت خودروها در بازار| چرا محصولات کرمان گران تر می شود؟

اوایل هفته قبل تارا اتوماتیک قیمت ۷۲۰ میلیون تومانی داشت، اما اواخر هفته گذشته قیمت این خودرو به ۷۱۵ میلیون تومان رسید

۵ میلیون تومان ارزانی نیست

تارا به عنوان یکی از محصولات سدان جدید گروه صنعتی ایران خودرو طی یکسال گذشته در بازار از اقبال مناسبی برخوردار شد. تارا اتوماتیک اوایل هفته قبل قیمت ۷۲۰ میلیون تومانی داشت، اما اواخر هفته گذشته قیمت این خودرو به ۷۱۵ میلیون تومان رسید. این روند کاهش قیمت را نمی توان ارزانی نام گذاشت، چرا که سودجویان در بازار به دنبال خرید محصولات پر تیراژ جهت سرمایه گذاری و سود آنی هستند. اختلاف قیمت محصولات ایران خودرو از کارخانه تا بازار جذابیت محصولات ایران خودرو را برای این سودجویان نسبت به سایر محصولات در بازار بیشتر کرده است.

عقب نشینی قیمت خودروها در بازار| چرا محصولات کرمان گران تر می شود؟

تی۸ به عنوان یکی از خودروهای جدید این واحد خودروساز در اوایل هفته گذشته با قیمت یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد، اما امروز قیمت این خودرو بیشتر از یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان است

محصولات کرمان خودرو گران تر می شود؟

کرمان خودرو به عنوان یکی از شرکت های خصوصی در صنعت و بازار خودرو سهم قابل توجهی را کسب کرده است. فارغ از بحث کیفیت محصولات این خودروساز، تنها شرکت تولیدکننده ای که طی ماه های اخیر اقدام به افزایش قیمت محصولاتش در بازار کرده بود، کرمان خودرو است. بنابراین محصولات این خودروساز در بازار به موازات کارخانه گران شد، تی۸ به عنوان یکی از خودروهای جدید این واحد خودروساز در اوایل هفته گذشته با قیمت یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد، اما امروز قیمت این خودرو بیشتر از یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان است. افزایش ۲۰ میلیون تومانی این محصول طی یک هفته نشان از آن دارد که احتمالا در هفته جاری قیمت محصولات کرمان ثبات نسبی داشته سپس افزایش قیمت مجدد را تجربه کنند. هرچند که مشخص نیست چرا محصولات این خودروساز در کارخانه گران و با مجوز کدام مرجع انجام می شود؟ شاید بهتر باشد وزارت صمت به این سوال پاسخ دهد که چرا محصولات این خودروساز علاوه بر گرانی در بورس عرضه نمی شود؟ آیا برخی از شرکت های خودروساز انتفاع های دولتی یا حمایت های وزارتی دارند؟

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....