تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آذر 1400 - 20:56
کد خبر : 69031

عقب‌گرد دلار با امید به برجام؟

عقب‌گرد دلار با امید به برجام؟

نرخ دلار امروز مسیر نزولی را در پیش گرفته و التهاب کمتری را نسبت به روزهای گذشته شاهد هستیم. در نیمه نخست معاملات امروز نرخ دلار حتی به کمتر از ۲۹ هزار تومان نیز رسید اما در پایان معاملات بار دیگر نرخ ارز اوج گرفت و بالاتر از ۲۹ هزار تومان قرار گرفت. در حالی‌

نرخ دلار امروز مسیر نزولی را در پیش گرفته و التهاب کمتری را نسبت به روزهای گذشته شاهد هستیم. در نیمه نخست معاملات امروز نرخ دلار حتی به کمتر از ۲۹ هزار تومان نیز رسید اما در پایان معاملات بار دیگر نرخ ارز اوج گرفت و بالاتر از ۲۹ هزار تومان قرار گرفت. در حالی‌ که دلار طی هفته‌های اخیر ناامید از نتیجه مثبت مذاکرات مسیر صعودی را در پیش گرفته بود پس از آغاز مذاکرات و اظهار امیدواری طرفین به احیای برجام از ادامه صعود بازماند.

چسبندگی دلار به ۲۹ هزار تومان

آغاز گفتگوهای کارشناسی درباره لغو تحریم‌ها از امروز آغاز شده و همین موضوع بار دیگر امید به پایان تحریم سخت اقتصاد ایران را افزایش داده است. با این حال هنوز ابهامات بزرگی در خصوص روند آتی مذاکرات احیای برجام وجود دارد. روند تهیه پیش‌نویس لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای در دستور کار قرار گرفته است، اما به نظر می‌رسد همچنان در جزئیات اختلافاتی وجود دارد. به عقیده کارشناسان همین اختلافات دلیلی برای توقف چند ماهه در روند مذاکرات بوده است. بر این اساس باید همچنان منتظر اخبار از نکات کلیدی و مورد اختلاف که وقفه ۵ ماه در مذاکرات را رقم زدند، بود. در چنین شرایطی همچنان ممکن است اظهارنظر طرفین درگیر مذاکرات اثر قابل توجهی بر نوسان ارز در روزهای آتی داشته باشد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،  از طرفی انتظار برای آمار نقدینگی مهر و آبان وجود دارد. اگر نقدینگی با نرخ شهریور به رشد خود در ماه‌های بعد ادامه داده باشد اثرات خود را در بازار ارز و سایر بازارها منعکس خواهد کرد. در این خصوص گزارش پیام نقدینگی شهریور برای بورس و دلار ‌را در بورسان مطالعه کنید.

در این بین بانک مرکزی مدت زمان ریپو بانک‌ها را به دو هفته افزایش داده است و همچنین شاهد افزایش تزریق نقدینگی به بازار بین‌بانکی برای جبران کسری نقدینگی بانک‌ها هستیم. این موارد نیز می‌تواند بر شدت رشد پایه پولی بیفزاید. التهاب متغیرهای پولی رشد بیشتر نرخ دلار را به همراه خواهد داشت و در چنین شرایطی دلار تنها با اخبار مذاکرات ممکن است مسیر نزولی را تجربه کند. با این حال نوسان امروز معاملات دلار و بازگشت دوباره به کانال ۲۹ هزار تومان با وجود افت در ابتدای معاملات نشان حمایت این سطح روانی از نرخ این ارز دارد. در فضای موجود احتمال طولانی شدن این دوره از مذاکرات وجود دارد و شاید همین موضوع شدت ابهام را در بازار ارز و همچنین سایر بازارها افزایش دهد. به صورت تاریخی مشاهده می‌شود که نوسان نرخ دلار بر تصمیم‌گیری فعالان سایر بازارها به خصوص بازارهای سرمایه‌گذاری اثر قابل توجهی داشته است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....