تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 آبان 1400 - 21:24
کد خبر : 65748

عزم ازبکستان برای استفاده از «چابهار»؛ رایزنی با ایران و هند در دستور کار

عزم ازبکستان برای استفاده از «چابهار»؛ رایزنی با ایران و هند در دستور کار

ازبکستان قصد دارد برای تجارت و ترانزیت کالاهای خود و دسترسی به آب‌های آزاد از بندر «چابهار» استفاده کند. اقتصاددان: ازبکستان قصد دارد که برای تجارت و ترانزیت کالاهای خود، از بندر «چابهار» استفاده کند. «فرقت صدیق‌اف» معاون وزیر امور خارجه ازبکستان اعلام کرد: این کشور در حال حاضر بر سر بهره برداری مشترک از

ازبکستان قصد دارد برای تجارت و ترانزیت کالاهای خود و دسترسی به آب‌های آزاد از بندر «چابهار» استفاده کند.

اقتصاددان: ازبکستان قصد دارد که برای تجارت و ترانزیت کالاهای خود، از بندر «چابهار» استفاده کند.

«فرقت صدیق‌اف» معاون وزیر امور خارجه ازبکستان اعلام کرد: این کشور در حال حاضر بر سر بهره برداری مشترک از بندر «چابهار» در سواحل ایرانی «مکران» با جمهوری اسلامی ایران و هند گفت و گو انجام می‌دهد.

نخستین دیدار سه جانبه در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی برگزار شد و در حال حاضر گروه کاری، زمان برگزاری مرحله دوم گفت و گوها را تعیین می‌کند.

ازبکستان قصد دارد برنامه مشترک مبنی بر توسعه ارتباطات از طریق این بندر در چارچوب تلاش‌ برای بهبود و تنوع بخشی دسترسی به راه‌های دریایی را پیش ببرد.

تقریبا ۸۰ درصد صادرات و واردات ازبکستان از طریق مسیر شمالی، کشورهای آسیای مرکزی و روسیه، انجام می‌گیرد و برای ازبکستان دسترسی به خلیج فارس یک امر لازم الاجرا است.

«بختیار مصطفی‌یف» معاون رئیس موسسه بین المللی آسیای مرکزی گفت: متصل کردن آسیای جنوبی و آسیای مرکزی بسیار سودمند است. این امر، دروازه‌های جدیدی را برای بهبود اوضاع در زمینه امنیت و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در تمام منطقه باز می‌کند.

بندر ایرانی «چابهار»،یک مرکز مهم حمل و نقلی است که درهای دیگر کشورها را به روی ازبکستان باز می‌کند. به ویژه که یکی از ارزان‌ترین، امن‌ترین و مطمئن‌ترین راه متصل کننده به دو بازار پرجمعیت جهان، کشورهای حوضه‌های آبریز اقیانوس هند تقریبا با ۲ میلیارد نفر جمعیت و کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز و اروپای شرقی با حدود ۸۰۰ میلیون نفر است.

هم اکنون در این بندر زیربنا و تجهیزات استراتژیک برای بارگیری و باراندازی تا ۱۵ میلیون تن کالا در سال وجود دارد.

دولت ازبکستان معتقد است که با توجه به جایگاه استراتژیک بندر «چابهار» می‌تواند در جابجایی کالاها از کشورهای آسیای مرکزی نقش کلیدی ایفا کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....