تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آذر 1400 - 19:45
کد خبر : 69185

عراقی‌ها چقدر در ایران خرج می‌کنند؟

عراقی‌ها چقدر در ایران خرج می‌کنند؟

آمار نشان می‌دهد که بعد از افغانستانی‌ها مردم عراق بیشتر به ایران سفر می‌کنند. انگیزه سفر آنها بیشتر زیارت، درمان و گردش است، اما سفر هر عراقی به ایران چقدر خرج برمی‌دارد؟ عراق جزو پنج بازار در اولویت ایران است که برای افزایش تعداد مسافر و همچنین درآمد بیشتر از این کشور، هدف‌گذاری شده است.

آمار نشان می‌دهد که بعد از افغانستانی‌ها مردم عراق بیشتر به ایران سفر می‌کنند. انگیزه سفر آنها بیشتر زیارت، درمان و گردش است، اما سفر هر عراقی به ایران چقدر خرج برمی‌دارد؟ عراق جزو پنج بازار در اولویت ایران است که برای افزایش تعداد مسافر و همچنین درآمد بیشتر از این کشور، هدف‌گذاری شده است.

عراقی‌ها بعد از زیارت بیشتر برای درمان به ایران سفر می‌کنند، بیشتر هم به قصد جراحی پلاستیک می‌آیند. این اطلاعات را مدیران آژانس‌های عراقی که هفته گذشته به ایران سفر کردند، به ایسنا می‌دهند. آمارهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز حاکی از این است که عراقی‌ها در صدر مسافران خارجی واردشده به ایران قرار دارند، سال ۹۸ سه میلیون و ۱۶۵ هزار و ۸۳۹ نفر عراقی به ایران سفر کردند که حدود ۲۱ درصد بیشتر از سال ۹۷ بود.

تحریم‌ها چه تاثیری بر گردشگری داشت؟

در سال ۹۷ با ریزش سفر اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به ایران تحت‌تاثیر وضعیت روابط بین‌الملل، تشدید تحریم‌ها و البته کاهش ارزش پول ملی، چرخشی در سیاست‌های بازاریابی گردشگری ایران رخ داد و تمرکز روی جذب گردشگر از کشورهای همسایه بیشتر شد. در آن سال‌ها، مسؤولان گردشگری در بخش دولت بر این باور بودند که درآمدزایی گردشگران کشورهای همسایه ریزش آمار گردشگران اروپایی را جبران می‌کند، چرا که آمارها نشان می‌دهد تعداد گردشگران اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته به ۳۰۰ هزارنفر هم نرسیده درحالی‌که جمعیت گردشگران کشورهای همسایه بیش از دو سه میلیون نفر بوده است.

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق سال ۹۸ نیز پس از آن‌که سفر عراقی‌ها افزایش چشم‌گیر پیدا کرد، گفت: هر عراقی که به ایران سفر می‌کند دست‌کم ۱۰۰۰ دلار هزینه می‌کند و این درآمد خوبی از نظر اقتصادی برای ایران در دوره تحریم‌های ظالمانه است.

علی ساوه، مدیرعامل یک شرکت هواپیمایی و توریستی که در شهرهای بغداد، نجف، کربلا و سماوه شعبه دارد، درباره میانگین هزینه‌کرد عراقی‌ها در سفر به ایران، به ایسنا می‌گوید: میانگین این هزینه بسته به این‌که توریستی یا زیارتی به ایران سفر کنند یا انگیزه درمان داشته باشند و البته مدت زمانی که در ایران می‌مانند، متفاوت است. برای مسافری که قصد درمان دارد نمی‌توان مبلغ مشخصی را اعلام کرد، چون هزینه درمانی که انجام می‌دهد نقش پررنگی در مخارج او دارد.

چرا عراقی‌ها به ایران سفر می‌کنند؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایسنا   ، وی ادامه می‌دهد: بیشتر عراقی‌ها برای جراحی زیبایی به ایران می‌آیند، اما آن‌هایی که برای زیارت و گردش سفر می‌کنند از ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در ایران هزینه می‌کنند. این مبلغ برای افرادی است که معمولا یک ماه در ایران می‌مانند. هر چه مدت زمان سفر آنها کوتاه‌تر باشد قطعا مبلغ این هزینه پایین‌تر می‌آید، ولی در کل، هر عراقی روزانه بین ۳۰ تا ۵۰ دلار در ایران خرج می‌کند. یک عده هم هستند که در هتل‌های کلاس بالا می‌روند آنها روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار هم خرج می‌کنند که البته مدت زمان اقامت این دسته از مسافران خیلی کوتاه است.

عراقی‌ها بیشتر مشهد می‌روند. قم مقصد بعدی آنها است، اگر هوا خوب باشد شمال ایران هم می‌روند. قصد بیشتر عراقی‌ها از سفر به ایران زیارت است، بعد هم درمان، بیشتر هم برای جراحی پلاستیک می‌آیند. قیمت‌ها در ایران ارزان و کشور امن است و مردم راحت می‌توانند زیارت کنند. این مطالب را معتمد عبدالحسن، مدیرعامل شرکت جهانگردی در نجف عراق می‌گوید.

سیدموسی موسوی، مدیرعامل شرکت مسافرتی و زیارتی در شهر کربلا که ۱۱ سال در بازار ایران کار می‌کند، می‌گوید: بیشتر عراقی‌ها خودشان به ایران می‌آیند، یعنی با تور سفر نمی‌کنند. این اواخر هم شرکت تقلبی زیاد شده برای همین ترجیح می‌دهند شخصا برنامه‌ریزی و سفر کنند. خیلی‌ها از فیس‌بوک پزشک پیدا می‌کنند و مستقیم ارتباط می‌گیرند. خود من هم سال‌ها به این شکل کار می‌کردم، چندتایی دکتر می‌شناختم که بیمار به آنها معرفی می‌کردم، اما حالا قرار است با آژانس‌های ایرانی کار کنیم تا ضمانت خدمات داشته باشیم و اگر مشکلی به وجود آمد حداقل یک نفر پاسخگو باشد.

عراقی‌ها در مقایسه با کویتی‌ها و عربستانی‌ها کمتر از هتل استفاده می‌کنند. یوسف بیدخوری، معاون گردشگری استان خراسان رضوی اضافه می‌کند: کویتی‌ها از بهترین هتل‌ها مشهد استفاده می‌کنند. بعد از آنها عربستانی‌ها، عمانی‌ها، قطری‌ها و بحرینی‌ها هستند. عراقی‌ها در سال‌های اخیر به هتل می‌روند، به هر حال ارزش پول رد تغییر این ذائقه بی‌تاثیر نبوده است. بیشتر عراقی‌ها هم در هتل‌های اطراف حرم ساکن می‌شوند. پاکستانی‌ها هم بیشتر به حسینه و هتل آپارتمان‌ها می‌روند، ارزان‌تر است.

سفر عراقی‌ها به ایران ارزان‌تر خواهد شد؟

شرکت‌های خصوصی ایران و عراق به تازگی توافق کرده‌اند سفرهای انفرادی عراقی‌ها به ایران را با قیمت‌های مناسب و ارزان، سامان‌دهی کنند تا تدریجی دلال‌ها و واسطه‌های غیرقانونی و بدون مجوز، حذف شوند. گزارش‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین اظهارات برخی از شرکت‌های گردشگری نشان می‌دهد در سال‌های اخیر حضور دلال‌ها که تعهدی در ازای خدمات به ویژه برای خدمات درمانی و پزشکی نمی‌دهند و همچنین بدتعهدی برخی شرکت‌های واسطه درمان، میزان نارضایتی مسافران عراقی را بیشتر کرده است.

عراق جزو پنج بازار در اولویت ایران است که برای افزایش تعداد مسافر و همچنین درآمد بیشتر از این کشور، هدف‌گذاری شده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....