تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مرداد 1400 - 11:06
کد خبر : 54987

عدم کامیابی خراسان شمالی در توسعه تجارت

عدم کامیابی خراسان شمالی در توسعه تجارت

راهکارهای فتح بازارهای جهانی بجنورد- خراسان شمالی به لحاظ داشته‌ها و ظرفیت‌های آن، پتانسیل ویژه‌ای برای توسعه دارد اما به گفته‌ برخی کارشناسان آن‌گونه که باید و شاید در حوزه تجارت موفق عمل‌نکرده است. صادرات و تجارت بین‌المللی، یکی از مناسب‌ترین فرصت‌ها برای شکوفایی اقتصادی هر کشور است و کشورهایی که مراودات بین‌المللی دارند قطعاً

راهکارهای فتح بازارهای جهانی

بجنورد- خراسان شمالی به لحاظ داشته‌ها و ظرفیت‌های آن، پتانسیل ویژه‌ای برای توسعه دارد اما به گفته‌ برخی کارشناسان آن‌گونه که باید و شاید در حوزه تجارت موفق عمل‌نکرده است.

صادرات و تجارت بین‌المللی، یکی از مناسب‌ترین فرصت‌ها برای شکوفایی اقتصادی هر کشور است و کشورهایی که مراودات بین‌المللی دارند قطعاً از اقتصاد قوی‌تری نسبت به سایر کشورها برخوردار می‌شوند و در پس آن مردم از امکانات و خدمات رفاهی بهتری بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار،    بسیاری از اقتصاددانان یکی از مهم‌ترین راه‌های برون‌رفت از مشکلات اقتصادی را صادرات اعلام کرده‌اند درست همان موضوعی که در خراسان شمالی با این همه ظرفیت های توسعه محور بارها و بارها از سوی دلسوزان و کارشناسان امر بیان شده است.

استانی که دارای ظرفیت های بسیار خوب در حوزه های فن بازار ها، علم و صنعت، معادن و گردشگری، کشاورزی و … است اما آنچنان که باید و شاید مسیرهای توسعه اقتصادی در این استان ریل گذاری نشده است تا امروز ثمرات آن را شاهد باشیم.

درباره راهکارهای توسعه فن بازار ها برای دست رسی به توسعه پایدار اقتصادی در خراسان شمالی با امین رجب پور کارگزار فن بازار و یکی از صادرکنندگان این استان در خصوص حوزه کسب‌وکار در تجارت و بازرگانی و وضعیت صادرات به گفتگو نشستیم.

 وضعیت صادرات و مبادلات تجاری استان خراسان شمالی چگونه است ؟
استان خراسان شمالی ازجمله استان‌هایی است که همیشه تراز تجاری آن مثبت بوده اما اگر پتروشیمی و منطقه ویژه را در این استان فاکتور بگیریم عملاً این تراز منفی خواهد شد، برای مدیریت این مسئله باید به دیگر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان ازجمله معادن، منابع، گیاهان دارویی و همچنین همسایگی با کشورهای آسیای میانه را لحاظ کرد.

استان خراسان شمالی ازجمله استان‌های با تراز تجاری مثبت است

خراسان شمالی جز ۱۷ استان صنعتی کشور به لحاظ فراوانی معادن و منابع خدادادی است و همه این‌ها ضرورت برقراری ارتباط با سایر کشورها را فراهم می‌سازد و نائل شدن به این مهم نیازمند تدوین و اجرای سند جامع توسعه تجارت هستیم که در این استان به همت استاندار محترم سند توسعه تدوین‌شده و باید به مرحله اجرا برسد.

سند تجارت مکتوب برای ما کارایی چندانی ندارد چراکه ما باید تقویم اجرایی در امورات خود داشته باشیم و بدانیم در ابتدای سال در چه مرحله از کار هستیم و در پایان سال به چه نتیجه‌ای خواهیم رسید.با توجه به اینکه خراسان شمالی جز ۱۰ استان برتر کشور است و گنجینه‌ای از فرهنگ‌ها شامل گنجینه فرهنگی و ذخایر را دارد اما آن‌گونه که باید در حوزه تجارت موفق عمل‌نکرده است چراکه ما علم‌داریم اما متأسفانه عمل نداریم و کلید عملی شدن این گنجینه‌ها، اعتماد به بخش خصوصی بوده و کشوری در حوزه اقتصاد موفق‌تر است که به  بخش خصوصی اعتماد کرده است.

 فضای استقبال از تجار در سفرهای تجاری‌تان چگونه بوده است؟
فضای استقبال از تجار در سفرهای تجاری بسیار خوب است اما در طی چند سال اخیر متأسفانه مسیر تجارت به سمتی سوق پیداکرده که دلالان و واسطه‌ها را با تجار به‌اشتباه می‌گیرند و این آسیب‌زننده است. بازرگانان و تجار به تداوم تجارتشان با کشور موردنظر می‌اندیشند و اعتبار و حیثیت کشورشان برایشان دارای اهمیت است و این در حالی ست که دلالان و واسطه‌ها به این موضوعات اهمیت چندانی نمی‌دهند.

سند تجارت مکتوب برای ما کارایی چندانی ندارد چراکه ما باید تقویم اجرایی در امورات خود داشته باشیم و بدانیم در ابتدای سال در چه مرحله از کار هستیم

در خصوص سفر به کشور عراق هفت شرکت از حوزه‌های مختلف در قالب یک کشور به عراق سفر کردیم و این اقدام نشان‌دهنده جدیت و اهمیت موضوع و همچنین بزرگی کار ما بوده است. خوشبختانه در این دیدار استقبال خوبی از تجار و همچنین اعتماد دوطرفه بین دو کشور شکل گرفت و مقرر شد فضایی به مساحت  ۲۵۰ متر به‌عنوان نمایشگاه دائمی برای «شوروم» محصولات استان خراسان شمالی در اربیل عراق برگزار شود.

 آیا برای افتتاح دفتر در اربیل عراق زمان خاصی مشخص‌شده است؟
در این دیدار یک ماه برای مبادله تفاهم‌نامه و اصلاح آن در نظر گرفته شد و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان مردادماه امسال به نقطه اشتراکات مثبتی برسیم و امیدواریم  تا ماه آینده این نمایشگاه را در اربیل عراق برگزار کنیم. در این نمایشگاه که به‌صورت کاملاً خصوصی اداره می‌شود، ابتدا دستاوردهای خراسان شمالی و پس‌ازآن دستاوردهای کل کشور در معرض دید قرار می‌گیرند و با این اتفاق ضریب اطمینان دو طرف بالا می‌رود و بحث مالی برای ما گارانتی می‌شود.

لازم به ذکر است در برخی امورات حضور دولت و دولتمردان در بحث اعتبار دهی و دیپلماسی‌های سیاسی نیاز می‌شود اما در حوزه تجارت و مبادلات بین‌المللی بخش خصوصی چابک‌تر است چراکه درگیر زدوبندهای اداری نیست و به‌راحتی وارد معامله می‌شود و این مهم سبب تسریع امور می‌شود.

 در خصوص افتتاح دفتر در کشور ترکیه توضیح دهید؟
ترکیه فرصت بسیار مناسبی برای الگوبرداری تجاری برای کشور ایران است اما متأسفانه به دلیل برخی اقدامات عجولانه این امکان برای دو کشور میسر نشد.سال گذشته توافقی با انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه در خصوص بحث سرمایه‌گذاری و همچنین مبادلات تجاری در ایران شکل گرفت و سفرهای مکرری به استان خراسان شمالی جهت تحقق این امر صورت گرفت اما متأسفانه مسیر به سمتی رفت که افتتاح دفتر به‌صورت لفظ و اسم انجام اما به‌صورت رسمی خیر.

 از نگاه شما سفرهای هیئت‌های تجاری به کشورهای دیگر برای خراسان شمالی تأثیرگذار است یا بالعکس؟
بحث سرمایه‌گذاری و تجارت یک اتوبان دوطرفه است یعنی شما یک مسیر رفت و برگشتی را باید تجربه کنید. حضور سرمایه‌گذار در استان خراسان شمالی قطعاً به بحث اشتغال‌زایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک شایانی خواهد کرد.

در حوزه تجارت و مبادلات بین‌المللی بخش خصوصی چابک‌تر است

برای نمونه اگر منطقه ویژه اقتصادی خراسان شمالی به شهرک سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل شود، نیاز به راه‌آهن، فرودگاه بین‌المللی و مسیر ترانزیتی احساس می‌شود و این خود سبب اشتغال‌زایی فراوانی برای ساکنان در این استان می‌شود. خراسان شمالی نیازمند سرمایه‌گذار در استان است و این سرمایه‌گذاری قطعاً نیازمند هیئت‌های تجاری است که به لحاظ فرهنگی، سیاسی، جغرافیایی با ما هماهنگ باشند، است اما متأسفانه ما در این امر خوش‌استقبال و بدبدرقه هستیم.

 در خصوص ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های تجاری خراسان شمالی توضیح دهید؟
در ایران بالغ‌بر دو هزار و ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی وجود دارد که از این تعداد حدود ۳۵۰ گیاه دارویی در خراسان شمالی است. این مهم بیانگر این است که از این ذخیره خدادادی که نه شامل بحث تحریم‌های اقتصادی می‌شود و نه کالای پرحجمی است و ارزش‌افزوده بسیار بالایی دارد به بهترین نحو برای صادرات استفاده کرد و بااینکار به اقتصاد استان و کشور کمک کرد.

خراسان شمالی بهشت گیاهان دارویی است اما در این حوزه قوی کارنکرده است این در حالی است که ما می‌توانیم با ایجاد کارخانه فرآورده‌های گیاهی به اشتغال و درآمدزایی استان کمک کنیم. کلید عملی شدن این گنجینه‌ها، اعتماد به بخش خصوصی است و کشوری در حوزه اقتصاد موفق‌تر است که به  بخش خصوصی اعتماد کرده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....