تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آذر 1400 - 11:32
کد خبر : 67996

عدالت اقتصادی چین از رهگذار اقتصاد نوین

عدالت اقتصادی چین از رهگذار اقتصاد نوین

 پکن به دنبال توسعه حداکثری اقتصاد دیجیتال دولت چین طی سال های اخیر خیزی بلند برای توسعه زیرساخت های مورد نیاز در اقتصاد دیجیتال در راستای توزیع عادلانه ثروت برداشته که ادامه این روند می تواند چین را به پدیده قرن ۲۱ تبدیل کند. دسترسی به عدالت اقتصادی و توزیع مناسب منابع مالی میان افراد

 پکن به دنبال توسعه حداکثری اقتصاد دیجیتال

دولت چین طی سال های اخیر خیزی بلند برای توسعه زیرساخت های مورد نیاز در اقتصاد دیجیتال در راستای توزیع عادلانه ثروت برداشته که ادامه این روند می تواند چین را به پدیده قرن ۲۱ تبدیل کند.

دسترسی به عدالت اقتصادی و توزیع مناسب منابع مالی میان افراد جامعه شاید از جمله قدیمی ترین اهداف تاسیس دولت ها در جهان محسوب شود؛ دولت هایی که هر کدام از آنها با استناد به مکاتب مختلف فلسفی به دنبال تامین سعادت و رفاه اقتصادی برای شهروندان خود از یک سو و افزایش دارایی های خزانه از سوی دیگر بوده اند.

بر همین اساس، مکاتب مختلفی نیز در سراسر جهان، به ویژه در قرن بیستم به وجود آمدند که هر کدام از آنها بر اساس تفسیر و قرائت خاص خود از مفهوم اقتصاد، اقدام به پیچیدن نسخه سعادت مادی برای دولت ها می کردند که از جمله می توان به مکاتبی چون لیبرالیسم و سوسیالیسم به عنوان دو منشاء اصلی بسیاری از فرق و مکاتب دیگر در قرن بیستم یاد کرد.

چین نیز از زمان روی کار آمدن مائو، رهبر چپگرایان این کشور، از این قائله مستثنی نبود و تا حدی بر اصول کمونیسم سیاسی و سوسیالیسم اقتصادی متمرکز شد که با محلی سازی آموزه های سوسیالیسم، یه یکی از صاحبان سبک های اصلی کارکرد این تئوری اقتصادی در جهان بدل شد.

تلاش دولت چین برای اعتلای عدالت اقتصادی
آنچه مسلم است، تلاش دولت چین و حزب کمونیست این کشور در زمینه توسعه اقتصادی، درست همانند یک اصولگرای سوسیالیست، بر لزوم ایجاد برابری و توزیع اقتصادی یکسان میان بخش های مختلف کشور به لحاظ گستره جغرافیایی و همچنین مبارزه با ایجاد طبقات مختلف اقتصادی در این کشور معطوف بوده است. البته که هیچ دولتی در زمینه دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده برای خود، به موفقیت قطعی دست نخواهد یافت و حتما کاستی هایی نیز در خلال روند اجرای شعائر اقتصادی دولت ها وجود دارد که چین نیز از این قائله مستثنی نیست.

با این وجود، نمی توان منکر این قضیه شده که چین بدون شک یکی از الگوهای موفق در نه تنها پیاده سازی سوسیالیسم (بر خلاف شوروی)، بلکه در ارتقاء سطح زندگی و رفاه عمومی مردم خود بوده است؛ الگویی که بسیاری از کشورهای همجوار و نزدیک به چین مانند ویتنام نیز از آن تبعیت کرده و طی سال های اخیر، به پیشرفت های ملموسی در زمینه توسعه اقتصادی دست یافته اند.

در آخرین نسخه از تدوین و اعمال سیاست های اقتصادی جدید دولت چین، پکن خیز بلندی برای توسعه اقتصاد دیجیتال به عنوان یکی از ابزارهای موفق در توزیع اقتصادی عادلانه برداشته و معتقد است با توسعه زیر ساخت های این نوع از اقتصاد، امکان دسترسی عادلانه به منابع لازم برای رفاه توزیعی عادلانه برای تمام مردم این کشور، فارغ از محل زندگی، طبقه شهری یا روستایی و حتی میزان دارایی های موجود در دست آنها برای انجام امور تجاری فراهم خواهد شد.

برنامه های چین برای توسعه اقتصاد دیجیتال
به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ،   در همین راستا، انجمن علم و فناوری چین (CAST) پشتیبانی مستمری از آزادسازی پتانسیل نوآوری دیجیتال و تقویت محرک های جدید رشد طی سال های اخیر ارائه کرده است. CAST خواستار افزایش سواد دیجیتالی عموم مردم شده تا به اهداف توسعه فراگیر که برای همه مفید است دست یابد. CAST همچنین خواستار تلاش برای تعمیق همکاری بین المللی و ایجاد یک شبکه جهانی در زمینه حکمرانی دیجیتال شد.

به گفته مقامات ارشد حزب کمونیست، خلق (چین) در حال حاضر، رهبر نسل چهارم انقلاب صنعتی بوده و در همین راستا، تحول دیجیتال برای بقا و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط ​​(SMEs) از اهمیت بالایی برخوردار است و لذا کمک‌های ویژه‌ای به SMEها برای افزایش ظرفیت تولید هوشمند آنها از سوی دولت ارائه خواهد شد. کارشناسان چینی و خارجی بر مرزهای بی پایان فناوری دیجیتال و توسعه فراگیر به عنوان راه حلی برای شکاف دیجیتال تاکید داشته و معتقدند دنیایی از فرصت ها در این بخش تازه کشف شده نهفته است.

«چو جونهائو»، از اعضای ارشد آکادمی علوم چین (CAS) و رئیس موسسه اپتوالکترونیک دانشگاه فودان، در جریان تحقیقات اخیر خود، مسائل مربوط به الگوی توسعه فناوری های دیجیتال و شهرهای هوشمند را تجزیه و تحلیل کرده و مراحل اجتناب ناپذیر ساخت شهرهای هوشمند را نشان داده است. وی معتقد است، دیدگاه های فنی و سیاست گذاری در عصر هوشمند، باید فناوری‌های دیجیتال را از طریق همکاری آزادانه و نوآوری‌های فناوری علمی برای ارتقای توسعه اقتصاد دیجیتال بهبود بخشد.

اقتصاد دیجیتال از دهه ۱۹۸۰ زندگی مردم را تغییر داده است و چین خیلی سریع به سعالیت در این زمینه واکنش نشان داده و مدل های تجاری مختص خود در اقتصاد دیجیتال را در صنایع تولیدی و خدماتی ارائه کرده است.

مقامات این کشور معتقدند چین باید در مرتفع ترین نقطه فناوری های دیجیتال جهانی و اقتصاد دیجیتال پر رونق قرار گرفته و زیرساخت های لازم برای دستیابی به این مهم هر چه سریعتر ساخته شود. دولت معتقد است، تنها با پر کردن شکاف دیجیتالی افراد می توانند عدم تقارن اطلاعاتی را از بین برده و بهترین نتایج را به دست آورند و چین باید اقدامات علمی – فناوری را برای ترویج توسعه با کیفیت بالا در صنایع مالی انجام دهد.

امروزه، کارشناسان درباره موضوعاتی از جمله چگونگی نوآوری و ادغام فناوری‌های دیجیتال در دوران پس از همه‌گیری بحث کرده و بر این نکته که چگونه حکمرانی دیجیتال، شهرهای هوشمند را قدرتمند کرده و همچنین اهمیت توسعه یک فضای فراگیر و مفید برای همه بحث و تبادل نظر می کنند.

اقتصاد دیجیتال یک شمشیر دولبه است. از یک سو، شیوه زندگی مردم را عمیقاً تغییر داده است. این صنعت جدید، صنایعی مانند بخش های مالی، نیمه هادی ها و تجارت بین الملل را یکپارچه می کند و بر آن تأثیر می گذارد و تحول و ارتقاء بخش های صنعتی را بیشتر و بیشتر می کند. از سوی دیگر، شکاف دیجیتالی نیز در حال گسترش است. بنابراین، باید برای پر کردن شکاف، به ویژه کمک به توانایی کشورهای در حال توسعه برای استفاده از فناوری دیجیتال، برای تغییر شکل پایداری اقتصادی و به نفع رفاه مردم در سراسر جهان تلاش کرد.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی OpenGov Asia، رئیس جمهور چین «شی جین پینگ» متعهد شده تا از توسعه فناوری های کلیدی حمایت کند و در عین حال مقررات مربوط به فعالیت غول های فناوری کشور را به عنوان بخشی از استراتژی خود برای گسترش اقتصاد دیجیتال تقویت کند.

این کشور برای دستیابی به خودکفایی در اسرع وقت نیاز به تقویت نوآوری در فناوری های اصلی و افزایش قابلیت های تحقیقاتی دارد. چین همچنین خواستار تسریع در توسعه زیرساخت‌های هوشمند پرسرعت و ایمن است که می‌تواند تمام جنبه‌های اقتصاد آنلاین و همچنین ادوات لازم برای پیشرفت در فناوری‌های نرم‌افزاری کلیدی را به هم متصل کند.

در سال های اخیر، اینترنت، کلان داده ها، محاسبات ابری، هوش مصنوعی، بلاک چین و سایر فناوری ها به نوآوری خود سرعت بخشیده اند و به طور فزاینده ای در کل اقتصاد و جامعه ادغام شده اند. چین باید اقتصاد دیجیتال خود را در این زمینه تقویت کند تا بتواند بزرگترین تحول اقتصادی قرن ۲۱ را با استفاده از ظرفیت های حاصل از نیروی کار ماهر، جوان و فراوان خود رقم بزند.

چین اقتصاد دیجیتال را به عنوان یک محرک کلیدی برای رشد در چند دهه آینده شناسایی کرده و دستیابی به خودکفایی فناوری در این صنعت مدرن را در اولویت اصلی استراتژی ملی خود قرار داده است. برای حمایت از این رشد، پکن بودجه مربوط به توسعه صنایع مهم استراتژیک مانند نیمه هادی ها و هوش مصنوعی را دوبرابر افزایش داده است.

به نظر می رسد با توجه به پتانسیل های موجود در چین مانندغول های بزرگ فعال در صنعت نرم افزار و سخت افزار جهان در این کشور و تایوان، در کنار تدوین استراتژی های مناسب از سوی دولت چین برای بهره وری حداکثری از ظرفیت های اقتصاد دیجیتال، اژدهای زرد آسیا را در مسیر توسعه روز افزون توسعه در زمینه اقتصاد دیجیتال قرار دهد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....