تاریخ انتشار : یکشنبه 29 آبان 1401 - 15:39
کد خبر : 107940

عبور پایتخت از بحران آب

عبور پایتخت از بحران آب

سخنگوی صنعت آب می‌گوید: شرایط تامین آب کل کشور طبیعی است. کاهش منابع آبی سدهای تهران در ماه‌های اخیر به مساله‌ای نگران‌کننده تبدیل شده بود. وزارت نیرو بارها هشدار داد که وضعیت آب در تهران رو به بحران می‌رود و اگر مصرف کاهش نیابد، احتمال جیره‌بندی آب بالاست. روند مصرف آب در تهران در هفته‌های

سخنگوی صنعت آب می‌گوید: شرایط تامین آب کل کشور طبیعی است.
کاهش منابع آبی سدهای تهران در ماه‌های اخیر به مساله‌ای نگران‌کننده تبدیل شده بود. وزارت نیرو بارها هشدار داد که وضعیت آب در تهران رو به بحران می‌رود و اگر مصرف کاهش نیابد، احتمال جیره‌بندی آب بالاست.
روند مصرف آب در تهران در هفته‌های اخیر رکوردهایی هم زد. براساس گزارش وزارت نیرو، تنها در یک روز، تهرانی‌ها بیش از سه میلیون مترمکعب معادل سه میلیارد لیتر -یعنی تقریبا معادل حجم دریاچه چیتگر- آب مصرف کردند. ادامه روند افزایشی مصرف آب تا جایی نگران‌کننده شد که محمد بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران اول آبان امسال گفت که تهران فقط برای صد روز آب دارد. او هشدار داده بود که اگر تمهیدات لازم و صرفه‌جویی صورت نگیرد، اوایل زمستان به مشکل خواهیم خورد.
حالا فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب خبرهای امیدوارکننده‌ای دارد. او با اشاره به آخرین وضعیت منابع آبی کشور، گفته که مخازن سدهای کشور اکنون ۳۶ درصد پرشدگی دارند، ۸/۱۷ میلیارد مترمکعب آب در مخازن سدها موجود است که نسبت به سال گذشته یک درصد مثبت ارزیابی می‌شود.
به گفته وی، از ابتدای سال آبی نزدیک به دو میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدهای کشور شده که نسبت به سال قبل چهار درصد مثبت بوده، با کنترلی که روی خروجی‌ها صورت گرفت، تاکنون میزان خروجی پنج درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت ،  سخنگوی صنعت آب درحالی اعلام کرده که سدهای تهران در حال حاضر ۱۷ درصد پرشدگی دارند، که گزارش‌ها نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته در همین زمان کاهش حجمی معادل ۲۰ درصد در سدهای تهران گزارش شده است. با این حال قاسم‌زاده اطمینان داده که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته با تمرکز روی تامین مطمئن آب شرب، با توجه به شروع بارش‌های پاییزه و تغذیه مجدد مخازن، با در دستور کار قرار دادن مدیریت مصرف، بدون تنش از شرایط موجود عبور می‌شود.
او در عین حال گفته است که این ۳۶ درصد پرشدگی نباید با صد درصد حجم مخزن مقایسه شود، زیرا اکنون در پاییز قرار داریم و طبیعتا بارش‌های پاییزه و در ادامه آن، بارش‌های زمستانه می‌تواند بسیار کارگشا باشد. معمولا ۴۵ درصد بارندگی کشور در زمستان اتفاق می‌افتد و مخازن از این طریق تغذیه بیشتر خواهند شد.
به گفته سخنگوی صنعت آب، به طور متوسط در این مقطع زمانی مخازن سدها باید ۴۲ تا ۴۳ درصد پر بودند که اکنون این‌گونه نیست و سدها ۳۶ درصد پر هستند.
قاسم‌زاده با اشاره به وضعیت تامین آب در تهران گفت: در حال حاضر در هیچ‌کدام از برنامه‌هایی که تدوین شده و مطابق آنها پیش می‌رویم هیچ‌گونه جیره‌بندی برای آب تعریف نشده و به طور کامل این مساله از دستور کار ما خارج است.
به گفته وی، ممکن است مدیریت فشار در شبکه وجود داشته باشد اما اگر یک ارزیابی از تهران داشته باشیم، پیک مصرف را پشت سر گذاشتیم و با تغذیه مخازنی که اتفاق می‌افتد برنامه‌ای برای جیره‌بندی وجود نخواهد داشت.
سخنگوی صنعت آب علاوه بر تهران وضعیت سایر استان‌ها را هم اطمینان‌بخش عنوان کرده است.
قاسم‌زاده به ایسنا گفته است: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، تقریبا در همه استان‌ها آب شرب پایدار تامین خواهد شد و هیچ استانی وجود ندارد که در افق ۶ ماه و یا یک سال آتی مشکلی از نظر تامین آب شرب داشته باشد لذا تمام برنامه‌ها دیده شده و با طرح‌های اضطراری که اجرایی شده تقریبا محدودیت‌های تامین آب شرب برطرف شده است.
طی روزهای اخیر بارش باران در بسیاری از استان‌های کشور اتفاق افتاد. هرچند حجم بارش‌ها چندان بالا نبود، با این حال قاسم‌زاده می‌گوید که در استان اصفهان سد زاینده‌رود بارش‌هایی را دریافت کرد و روند کاهش حجم مخزن سد متوقف شده و درحال حاضر ۱۱ درصد پرشدگی را در این سد شاهد هستیم. همچنین بارش‌های اخیر وضعیت مناسبی را در سدهای استان خوزستان به وجود آورد. سد کرخه و سیمره ورودی داشتند و روند کاهش تعدیل شده و امیدواریم با بارش‌های پیش‌رو در سد کرخه بازهم شاهد افزایش ورودی باشیم.
قاسم‌زاده می‌گوید که با توجه به عبور از شرایط بحران جیره‌بندی فعلا در دستور کار نیست. او در عین حال به بخش کشاورزی توصیه کرد اگر کشت‌های پاییزه با اتکا به بارش‌های در حال وقوع باشند، باعث ذخیره بیشتر آب در مخازن خواهد شد و در ادامه برای تامین آب مشکلی نخواهیم داشت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....