تاریخ انتشار : سه شنبه 16 شهریور 1400 - 11:44
کد خبر : 59877

عبور دلاری‌ها از دو نا‌اطمینانی

عبور دلاری‌ها از دو نا‌اطمینانی

سکه تحت فشار قرار گرفت عبور دلاری‌ها از دو نا‌اطمینانی در سومین روز هفته، دلار کانال ۲۷ هزار تومانی را از دست داد. به گفته فعالان، عبور بازار از دو عدم قطعیت موجب شد که سطح خریدها در روزهای اخیر کاهش پیدا کند. با کاهش توان دلار برای صعود، به مرور فروشندگان وارد بازار شدند

سکه تحت فشار قرار گرفت عبور دلاری‌ها از دو نا‌اطمینانی

در سومین روز هفته، دلار کانال ۲۷ هزار تومانی را از دست داد. به گفته فعالان، عبور بازار از دو عدم قطعیت موجب شد که سطح خریدها در روزهای اخیر کاهش پیدا کند. با کاهش توان دلار برای صعود، به مرور فروشندگان وارد بازار شدند و توانستند در روز یکشنبه قیمت دلار را نزدیک به ۲۰۰ تومان پایین ببرند. روز دوشنبه اسکناس آمریکایی ۱۸۰ تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۶ هزار و ۹۸۰ تومان رسید.

به گفته فعالان، با مشخص شدن کابینه دولت و عبور از خلأ دوران انتقال دولت، وضعیت ابهام در میان معامله‌گران کاهش یافته است. در کنار این، اوضاع منطقه در روزهای اخیر آرام‌تر شده و سطح تنش‌ها کاهش پیدا کرده است. این دو موضوع تا حدی جو نااطمینانی معامله‌گران بازار را کاهش داد و موجب فشار فروشندگان شد. با این حال، در صورتی که اسکناس آمریکایی به زیر محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان نرود، ممکن است بار دیگر میزان خریدها افزایش پیدا کند و دلار به کانال ۲۷ هزار تومانی برگردد.

روز یکشنبه فشار فروش دلار موجب شد که در بازار سکه امامی نیز قیمت فلز گرانبهای داخلی در جهت کاهشی قرار بگیرد. دیروز سکه ۵۰ هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۲ میلیون و ۵۰هزار تومان رسید. به گفته فعالان، جدا از فشار کاهش دلار، دیروز سکه تحت تاثیر پایین رفتن قیمت طلای جهانی نیز قرار داشت. طلا تا ساعت ۳ بعدازظهر روز دوشنبه تمایل افزایشی خاصی از خود نشان نداد و اوضاع به کام کاهشی‌های بازار بود.

به گفته فعالان، فشار دو متغیری اونس و دلار موجب شد سکه کمی عقب‌نشینی قیمتی را تجربه کند. با این حال، حفظ مرز ۱۲ میلیون تومانی موجب شد انتظارات کاهشی به صورت جدی در بازار تقویت نشود. سکه برای اینکه با فشار فروش سنگین مواجه شود، نیاز دارد که حمایت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را از دست بدهد.

  حرکت غیرمنتظره دلار در وقت اضافه

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد،    در ساعات انتهایی روز شایعاتی درباره رد سفر احتمالی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران وجود داشت. خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال عنوان کرد: «شنیده‌ام که پاسخ ایران به درخواست رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار جهت مذاکره و همچنین اجازه دسترسی بازرسان آژانس به دستگاه‌های نظارتی منفی بوده است.»  نوسان‌گیران با انتشار این خبر و جوسازی پیرامون آن، سعی کردند در ساعات انتهایی روز کمی قیمت دلار را بالا بیاورند. حتی ساعت ۵ بعدازظهر اسکناس آمریکایی بالای محدوده ۲۷ هزار و ۵۰ تومان معامله شد. باید دید نوسانات ساعات پایانی روز یکشنبه و در وقت غیررسمی بازار، نوسانات دلار در ابتدای روز جاری را تحت تاثیر قرار خواهد داد یا اسکناس آمریکایی زیر همان مرز ۲۷ هزار تومانی، معاملات روز سه‌شنبه را آغاز خواهد کرد؟

به گفته برخی فعالان، رفتار قیمت دلار در روز سه‌شنبه بسیار به روند حواله درهم بستگی خواهد داشت. در صورتی که حواله درهم بتواند خود را بالای محدوده ۷ هزار و ۴۰۰ تومان تثبیت کند، اسکناس آمریکایی بالای محدوده ۲۷ هزار تومانی تثبیت خواهد شد. با این حال، نزول درهم به محدوده ۷ هزار و ۳۰۰ تومان، زمینه‌ساز فشار دوباره فروشندگان خواهد شد. البته دلار در یک هفته اخیر توان صعود یا کاهش معناداری را از خود نشان نداده است و احتمال می‌رود که در روز سه‌شنبه نیز نوسان خاصی را تجربه نکند. دلار از دوشنبه هفته گذشته از یک سو نتوانسته است به بالای محدوده ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان قدم بگذارد و از سوی دیگر، فروشندگان نتوانستند اسکناس آمریکایی را به زیر حمایت ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان ببرند.  در این میان، برخی از فعالان عنوان می‌کنند دلار در هفته‌های گذشته به دلیل نا‌امنی‌های افغانستان در مسیر افزایشی قرار گرفت و با آرام‌تر شدن اوضاع در کشور همسایه، ‌تمایل برای خرید ارز در بازار داخلی کاهش پیدا کرده است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....