این در حالی است که رئیس‌جمهور فعلی و قبلی، هر دو، برای بار دوم احتمالا وارد گود رقابت‌ها شوند. مصاحبه‌هایی با تقریبا ۵۰ مقام دموکرات، از رهبران محلی گرفته تا اعضای کنگره و همچنین مصاحبه‌هایی با رای‌دهندگان ناامید که از بایدن در سال۲۰۲۰ حمایت کردند، نشان می‌دهد که حزب نگران افزایش قدرت جمهوری‌خواهان است و زنگ خطر برای دموکرات‌ها به صدا در آمده است. دموکرات‌ها نسبت به مسیر پیش رو بسیار بدبین شده‌اند.

«استیو سیمونیدیس»، یکی از اعضای کمیته ملی دموکرات از میامی گفت: «اینکه بگوییم کشور ما در مسیر درستی قرار گرفته، آشکارا دور از واقعیت است.» او گفت که بایدن «باید قصد خود را برای عدم حضور دوباره برای انتخاب مجدد در سال۲۰۲۴ بلافاصله پس از انتخابات میان‌دوره‌ای اعلام کند.» نگرانی‌‌های دموکرات‌‌ها در حالی است که جلسه استماع کمیته مجلس نمایندگان برای بررسی حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره، خطرات انتخابات ریاست‌‌جمهوری سال۲۰۲۴ را آشکار کرد؛ جلسه‌ای که طی آن ترامپ- که دروغ‌‌هایش به شورش‌‌هایی دامن زد که انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را با اختلال‌هایی مواجه کرد- ممکن است بار دیگر در سودای بازگشت به کاخ سفید باشد. برای بایدن و حزبش، یادآوری آشکار جلسات استماع درباره خشونت اوباشِ الهام گرفته از ترامپ، شاید آخرین و بهترین فرصت قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای برای ترغیب رای‌دهندگان مرددی باشد که [به جای رویکردهای تخریبی ترامپ] بیشتر بر تورم و قیمت بنزین متمرکز شده‌اند. اگر حزب نتواند چنین کند، ممکن است آخرین فرصت خود را برای پاسخگو کردن ترامپ از دست بدهد؛ زیرا بایدن با دو سال پرفراز و نشیب مجلس نمایندگان به رهبری جمهوری‌خواهانی مواجه است که مانع تحقیقات دموکرات‌ها از او [ترامپ] می‌شوند.

به نوشته «اپستین- مدینا»، گزارشگران نیویورک‌تایمز، اکثر دموکرات‌‌های منتخب و ارشد تمایلی به صحبت درباره آینده بایدن نداشتند و هر کسی از دموکرات‌ها که مورد مصاحبه قرار گرفت درباره بایدن «بد نگفتند»؛ زیرا به‌‌خاطر برکناری ترامپ از قدرت از او سپاسگزار هستند. اما ناکامی‌‌های مکرر دولت او در تصویب قوانین مهم درباره موضوعات اساسی دموکرات‌‌ها و همچنین تلاش‌‌های ناکام او برای استفاده از «منبر قدرت» کاخ سفید برای تحریک افکار عمومی، باعث کاهش محبوبیت رئیس‌‌جمهور و حزب شده است- که مثل هر چیز دیگر- به نظر می‌رسد که اسباب تاسف برای او شده است. این باعث شده است که رهبران دموکرات تلاش کنند تا مجموعه‌ای از مصیبت‌ها را برای حزب توضیح دهند که به نظر می‌رسد همه آنها خارج از کنترل بایدن هستند: نرخ تورمی که در چهار دهه گذشته مشاهده نشده است، افزایش قیمت بنزین، یک بیماری همه‌گیر طولانی‌مدت، موجی از تیراندازی‌های دسته جمعی، دادگاه عالی‌ای که آماده پایان دادن به حق فدرال برای سقط جنین است و امتناع دموکرات‌‌های اصلی کنگره از اجرای دستور کار رئیس‌‌جمهور برای گسترش حق رای.

نگرانی درباره سن و جانشین

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،   تقریبا برای همه دموکرات‌‌هایی که با آنها مصاحبه شده است، سن رئیس‌‌جمهور – که در حال حاضر ۷۹ سال است و تا زمان تحلیف برنده انتخابات در سال ۲۰۲۴، سن او ۸۲ سال می‌شود- نگرانی عمیقی درباره دوام و بقای سیاسی او به‌وجود آورده است. آنها شاهدند که فرمانده کل قوا که به خاطر گاف‌هایش شهرت پیدا کرده است، دیپلماسی جهانی را مکررا با اظهارات غیرمنتظره‌ای که بعدا توسط کارکنان کاخ سفید اصلاح می شود، متلاطم می‌کند؛ درحالی‌که کمتر از سایر اسلاف اخیرش مصاحبه می‌کند. «دیوید اکسلرود» استراتژیست ارشد باراک اوباما در دو دور حضور او در قدرت گفت: «ریاست‌جمهوری یک شغل طاقت‌فرسا و دشوار است و واقعیت تلخ این است که رئیس‌جمهور در پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری به ۹۰سال نزدیک‌تر از ۸۰سال خواهد بود و این یک مساله مهم است.» اکسلرود افزود: «بایدن به خاطر هدایت کشور در بدترین وضعیت همه‌‌گیری، تصویب قوانین تاریخی، متحد کردن ناتو علیه تجاوز روسیه و بازگرداندن نجابت و احترام به کاخ سفید، اعتباری را که شایسته اوست، دریافت نمی‌‌کند. بخشی از دلیلی که باعث می‌شود چنین نشود، دلیل عملکردی است. سن بالای او باعث شده در برابر دوربین‌ها چابک نباشد و این روایتی را درباره شایستگی ایجاد کرده است که ریشه در واقعیت ندارد.»

تعداد معدودی از دموکرات‌‌هایی که با آنها مصاحبه شده است، انتظار دارند که رهبران بلندپایه که آرزوهایی در کاخ سفید دارند تسلیم «کامالا هریس» معاون رئیس‌‌جمهور شوند که او نیز یکسری از مشکلات سیاسی خاص خودش را داشته است. این دموکرات‌‌ها به تعداد زیادی از چهره‌های دیگر اشاره کردند که در انتخابات مقدماتی ۲۰۲۰ به بایدن باختند: سناتورهای «امی کلوبوچر» از مینه‌‌سوتا؛ «برنی سندرز» از ورمونت؛ «الیزابت وارن» از ماساچوست و «کوری بوکر» از نیوجرسی؛ «پیت بوتجیج» وزیر حمل و نقل؛ و «بتو اورورک»، نماینده سابق کنگره که اکنون برای فرمانداری تگزاس نامزد شده است و دیگران. حامیان بایدن اصرار دارند که او با وجود موانع، کشور را در مسیر درست قرار داده است. «آنیتا دان» مشاور ارشد رئیس‌‌جمهور با اشاره به تعداد مشاغل و تلاش‌‌ها برای مبارزه با همه‌‌گیری گفت: «تنها یک نفر از دروغ‌‌های ترامپ، چالش‌‌های دادگاهی و شورش برای روی کار آمدن در ۲۰ ژانویه عبور کرد: او کسی نبود جز جو بایدن.»

سایر متحدان بایدن اما بر این باورند که هر دموکرات دیگری در سال۲۰۲۴ بهتر از او عمل خواهد کرد. «بن لابولت» که در کمپین‌های انتخاباتی اوباما کار می‌کرد، گفت: «این همان دست فشاری است که در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ درباره باراک اوباما شنیدیم.» «کریستوبال الکس» که مشاور ارشد کمپین بایدن بود و تا ماه گذشته معاون وزیر کابینه در کاخ سفید بود، گفت که بایدن تنها دموکراتی بود که توانست در انتخابات سراسری پیروز شود. او افزود که مسوولیت دموکرات‌‌های کنگره برجسته کردن موفقیت‌‌های بایدن و تصویب قانونی است که او و بیشتر آنها در مبارزات انتخاباتی خود روی آنها مانور می‌دادند. الکس گفت: «من نگران این هستم که رهبران حزب موفقیت دولت را به شکل تهاجمی و قاطعانه تبلیغ نکنند. روایت باید تغییر کند و این تنها با یک اتاق پژواک قدرتمند همراه با اقدام در کنگره درباره اولویت‌‌های باقی‌‌مانده می‌‌تواند اتفاق بیفتد. مردم آمریکا احساس ناآرامی می‌کنند.»

«نیکی فراید» کمیسر کشاورزی فلوریدا که برای فرمانداری نامزد شده است، گفت که از بایدن برای کمپین انتخاباتی با او در فلوریدا استقبال خواهد کرد؛ اما از حمایت از بایدن برای دور دوم خودداری کرد. او گفت: «از الان تا سال ۲۰۲۴ زمان زیادی وجود دارد.» با این حال، نظرسنجی‌های عمومی نشان می‌دهد بایدن از نظر محبوبیت در میان رای‌دهندگان دموکرات در سطح پایینی قرار دارد. یک نظرسنجی در ماه گذشته از سوی آسوشیتدپرس نشان داد که میزان رضایت از بایدن در میان هم حزبی‌‌هایش ۷۳درصد است؛ پایین‌‌ترین میزان در دوران ریاست‌‌جمهوری او و ۹ امتیاز کمتر از هر مقطع دیگری در سال ۲۰۲۱. بر اساس نظرسنجی آسوشیتدپرس، نظرسنجی عمومی جدید و اندکی وجود دارد که سوال آن، این است که آیا دموکرات‌‌ها خواهان این هستند که بایدن در دور دوم حضور داشته باشد یا خیر اما در ژانویه فقط ۴۸درصد از دموکرات‌ها می خواستند که او دوباره نامزد شود.

04- (1)