تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آبان 1399 - 12:02
کد خبر : 24406

ظرفیت دانشگاه‌های داخل کشور

ظرفیت دانشگاه‌های داخل کشور

دانشگاه‌های داخل کشور برای پذیرش دانشجو از خارج ظرفیت ندارند رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت گفت: دیگر توان حضور افراد انتقالی از خارج در دانشگاه‌ها وجود ندارد و در حقیقت دیگر ظرفیتی وجود ندارد.  نشست یک روزه شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی با مسؤولان ارشد سه معاونت‌ فرهنگی و دانشجویی،

دانشگاه‌های داخل کشور برای پذیرش دانشجو از خارج ظرفیت ندارند

رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت گفت: دیگر توان حضور افراد انتقالی از خارج در دانشگاه‌ها وجود ندارد و در حقیقت دیگر ظرفیتی وجود ندارد.

 نشست یک روزه شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی با مسؤولان ارشد سه معاونت‌ فرهنگی و دانشجویی، آموزشی و پرستاری وزارت بهداشت برگزار شد و تمامی مسؤولان حاضر در جلسه بر اهتمام وزارت بهداشت برای رفع مشکلات دانشجویان در سه حیطه‌های صنفی رفاهی، آموزشی و پژوهشی تاکید کردند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از  معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت (مفدا) ، در این نشست همچنین موضوعاتی چون پذیرش دانشجویان ایرانی در برخی دانشگاه‌های نامعتبر خارج از کشور و زمزمه‌های انتقال این دانشجویان به داخل، آخرین اطلاعات از برگزاری آزمون‌های علوم پزشکی و استخدام ۱۰ هزار نیروی پرستار در شهریور ماه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

در ادامه این نشست دکتر جمشید سلام‌زاده رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در خصوص مشکل دانشجویان ایرانی دانشگاه «سچینوا روسی»  و موضوع انتقالی این دانشجویان به دلیل شرایط کرونا و بالا رفتن قیمت ارز به داخل کشور، گفت: بحث دانشجویان انتقالی یک موضوع جدی و بسیار مهم است و در این رابطه به کمک شما نیاز داریم.

وی گفت: در ابتدا باید گفت عزیزانی که به هر طریقی به دانشگاه‌های خارج از کشور رفته‌اند، فرزندان این کشور هستند و خانواده این عزیزان نیز خانواده‌های ما هستند، اما از طرفی باید مراقب باشیم موضوع عدالت آموزشی و کیفیت نحوه پذیرش دانشجویان در سه رشته دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی زیر سؤال نرود.

وی با بیان این‌که برای این موضوع باید راه کار منطقی پیدا کنیم، اضافه کرد: در خصوص دانشگاه سچینوا و تعداد پذیرش‌های نامعقول و غیرمنطقی که از دانشجویان ایرانی صورت گرفته باید گفت این دانشگاه در دو سه سال اخیر متاسفانه پذیرش‌های  بدون ضابطه و کاروانی از فرزندان ایران و عمدتا در سه رشته دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی داشته است، به نحوی که طبق آماری که از رایزن فرهنگی خود در کشور روسیه گرفته‌ایم حدود هزار و ۴۰۰ دانشجوی ایرانی در این دانشگاه در سه سال اخیر پذیرش شده‌اند؛ اکنون این تعداد به دنبال انتقال به داخل کشور هستند.

سلام زاده گفت: و این اتفاق بار زیادی به دانشگاه‌های ما از جهت عدالت آموزشی ایجاد خواهد کرد؛ این در حالی است که بر اساس آمارها بیش از ۸ تا ۹ هزار نفر از داوطلب که برای این سه رشته‌ در کنکور سراسری شرکت می‌کنند و دارای معدل‌های بالای ۱۹ هستند، متوقف می‌شوند.

سلام‌زاده افزود: این که برخی این فرصت را پیدا کنند که کنکور را دور بزنند و وارد این رشته‌ها شوند آن هم در دانشگاه‌هایی مانند سچینوا که مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیست، از نظر عدالت آموزشی غیر قابل قبول است. دانشگاه سچینوا از سال ۲۰۱۸ از لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی خارج شده و صرفا در رشته داروسازی آن هم به دلیل کیفیت رشته و نوع پذیرش که مثل دوره‌های پزشکی و دندانپزشکی به صورت انبوه انجام نداده، مورد تایید بوده است.

هیچ دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج کشور را مجاز به انتقال به داخل کشور نمی‌دانیم

وی بیان داشت:  از سال ۲۰۱۹ نیز در خصوص انتقال دانشجویان ایرانی به داخل، هیچ دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج کشور را مجاز به انتقال به داخل کشور نمی‌دانیم؛ این افراد باید تحصیلات خود را در خارج کشور به پایان برسانند و در ادامه ارزشیابی شوند. در صورتی که در این ارزیابی واجد شرایط بودند، می‌توانند دوره‌های تکمیلی را طی کرده و دانشنامه خود را معادل‌سازی کنند.

وی گفت: اکنون هزار و ۴۰۰ دانشجوی ایرانی سچینوا و دانشجویانی که بعد از سال ۲۰۱۹ در دانشگاه‌های خارج کشور مشغول به تحصیل شده‌اند به دلیل کرونا و شرایط اقتصادی درخواست‌های مکرر دارند که برای ادامه تحصیل به کشور بازگردند.

دانشگاه‌های داخل کشور برای پذیرش دانشجو از خارج کشور ظرفیت ندارند

رییس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: در این شرایط تنها بحث نخواستن مطرح نیست بلکه بحث نتوانستن نیز مطرح است؛ به این معنی که ما نمی‌توانیم به دانشگاه‌های داخل کشور برای پذیرش دانشجویان از خارج کشور فشار وارد کنیم.

وی گفت: در دو سال اخیر قریب به سه هزار دانشجو به داخل کشور وارد شده‌اند و دیگر توان حضور این افراد در این دانشگاه‌ها وجود ندارد و در حقیقت دیگر ظرفیتی وجود ندارد. شما به عنوان نمایندگان صنوف دانشجویی باید در خصوص تلاش کنید تا این شرایط را تغییر دهید.

تخفیف شهریه دانشجویان شهریه‌پرداز در شرایط کرونا تابع نظر هیئت امنای دانشگاهها

این مقام مسئول در خصوص تخفیف شهریه دانشجویان شهریه‌پرداز با توجه به پرداخت این شهریه برای آموزش و کلاس‌های عملی و حضوری که به دلیل کرونا به شکل مجازی دنبال می‌شود، گفت: در این خصوص نمی‌توانیم به شکل دستوری از وزارت بهداشت کار را پیش ببریم زیرا هیئت امنای دانشگاه‌ها تصمیم گیرنده هستند.

وی گفت: دانشگاه‌ها هزینه‌های ثابت و هزینه‌کرد خود را با وجود کرونا همچنان دارند؛ از جمله حقوق اساتید، پرسنل، نگهداری سیستم و هزینه‌های ناشی از کرونا که این موارد ثابت است. باید تعادلی از نظر شهریه ثابت و متغیر ایجاد شود مانند طرحی که بر اساس آن دانشگاه اهواز  ۵۰ درصد شهریه ثابت را به دانشجویان تخفیف می‌دهد.

رایگان شدن اینترنت دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی به طور جدی پی‌گیری می‌شود

سلام‌زاده در خصوص رایگان شدن اینترنت دانشجویان علوم پزشکی در شرایط کرونا مانند وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: در خصوص اینترنت رایگان کاملا حق با دانشجویان است و در این خصوص به خانواده‌ها تحمیل هزینه می‌شود. در همان ابتدای شیوع کرونا نامه‌ای از وزارت ارتباطات داشتیم که آی‌پی‌هایی را که مربوط به دانشگاه‌ها و موسسات است اعلام کنیم تا رایگان شوند.

وی گفت: ۲۹ اسفندماه سال ۹۸ نامه‌ای در این خصوص به دانشگاه‌ها ارسال شد و بعد از فروردین ماه۹۹ بنا شد از طریق دانشگاه علوم پزشکی مجازی این روند برای یکپارچه و متمرکز شدن، دنبال شود.

اخذ شهریه از دانشجویان مهمان ملغی شده است

رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت با بیان این‌که بحث اخذ شهریه از دانشجویان مهمان ملغی شده است، گفت: سامانه نقل و انتقالات تا ۲۱ مردادماه باز بود و تا ۲۲ مردادماه نیز تمدید شد و دانشگاه‌ها هنوز در خصوص این موضوع وارد مرحله تصمیم‌گیری نشده‌اند. تاکید شده که در بحث پذیرش دانشجویان مهمان انعطاف لازم را داشته باشند.

وی گفت: همچنین روز قبل جلسه ای در خصوص دانشجویان کارآموزی و کارورزی برگزار شد که بنا است مهمانی برای آن‌ها نیز انجام شود. از شنبه سامانه‌ طراحی شده در این خصوص باز می‌شود تا دانشجویان دوره کارورزی برای مهمانی در آن ثبت نام  کنند. البته قطعا با این مشکل روبه رو خواهیم شد که دانشگاه‌های بزرگ با درخواست بالای مهمانی برای کارورزی مواجه خواهند شد.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....