تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 شهریور 1400 - 22:07
کد خبر : 58717

طواف کردن مسئله در ستاد ملی کرونا

طواف کردن مسئله در ستاد ملی کرونا

در برابر هر مسئله ای، چه کوچک و چه بزرگ، چهار نوع مواجهه قابل تصور است : • حمله به کانون مسئله • پوشاندن روی مسئله • طواف کردن مسئله • پریدن از روی مسئله اقتصاددان: در خصوص نوع مواجهه کشورهای توسعه یافته با ویروس کرونا در مقایسه با کشور مان، به یک تفاوت اساسی

در برابر هر مسئله ای، چه کوچک و چه بزرگ، چهار نوع مواجهه قابل تصور است :

• حمله به کانون مسئله
• پوشاندن روی مسئله
• طواف کردن مسئله
• پریدن از روی مسئله

اقتصاددان: در خصوص نوع مواجهه کشورهای توسعه یافته با ویروس کرونا در مقایسه با کشور مان، به یک تفاوت اساسی بر می خوریم و آن تفاوت در شیوه اطلاع رسانی است. آنها هیچ محدودیتی در این زمینه برای رسانه های خود بعنوان رکن چهارم دموکراسی قائل نبودند.

و اطلاع رسانی را به معنی کاویدن علل بوجود آورنده مسئله تا روشن شدن زوایای تاریک و پنهان آن، برای تمام ذینفعانی که قصد حمله به کانون مسئله را دارند، ادامه می دادند.

و به همین خاطر بود که آمار فوتی ها آنها در روزهای اول که به صورت واقعی اعلام می شد بسیار فراتر از ما می رفت و روز به روز هم افزایش قابل ملاحظه ای پیدا می کرد.

و ما خوشحال از این که آمار مرگ و میر کشور ما نسبت به آنها قلیل است ،سرمست غرور، آنرا ناشی از مدیریت موثر خودمان قلمداد می کردیم و آماده می شدیم که تجارب نداشته مان را به کشورهای دیگر منتقل کنیم.

اما موقعی که ذیربطان موضوع با تحلیل ” *بیگ دیتاها* ” بوجود آمده از *جمع آوری اطلاعات* توانستند مسئله را حل کنند و به واکسن مورد نظر هم دست یابند، آمار فوتی های آنها نیز به شدت کاهش یافت.

و برعکس مسئولین ما که عادت به پوشاندن مسئله دارند، و عملا نمی گذارند دیتای واقعی برای تجزیه و تحلیل تولید گردد، باعث شدند که *مسئله* با شدت و حدت بیشتری در روزهای آینده ظهور و بروز پیدا کند. درست همانند بیماری که آپاندیس ‌اش پاره شده، ولی ما بجای جراحی به او مسکن تزریق می کنیم و درد و علائم او را که نشان دهنده یک بحران بزرگ است نادیده می گیریم و این عامل در کنار عوامل دیگر باعث گردید که تعداد فوتی های امروز ما، به نسبت جمعیت‌مان در رتبه نخست دنیا قرار بگیرد.

پنهان کردن زوایای مختلف مسئله کرونا و برخورد قاطع با هر افشاکننده اطلاعاتی تحت عنوان ولنگاری زبانی، توبیخ مجریان تلویزیونی، محدود کردن مدیران بهداشت یا بستن سایت رسمی اعلام مرگ و میر کشور و یا ….همگی باعث شد که در طول زمان یک بی تفاوتی و ” *بی حسی موضعی* ” نسبت به مسئله پیچیده کرونا ایجاد شود که خود این موضوع به تنهایی قادر است حل این مسئله بزرگ را به اندازه کافی به تاخیر بیاندازد.

قبل از تعطیلات در بولتن نیوز یادداشتی تحت عنوان ” *تعطیلات ، تکرار یک اشتباه در آغاز دولت سیزدهم* ” نوشتم و استدلال های را در خصوص بی اثر بودن تعطیلات در کنار ایجاد هزینه های سرسام آور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و …. آن اقامه کردم ولی هیچ وقعی به آن گذاشته نشد.

اعلام آمار فوتی ها که از روز دوشنبه هفته پیش تا دوشنبه هفته جاری توسط وزارت بهداشت منتشر گردید اثربخشی تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا را درخصوص تعطیلات صورت گرفته با چالش جدی مواجه ساخت. یعنی آمار مبتلایان و فوتی ها نه تنها در پی این تصمیم کاهش نیافت بلکه در کنار هزینه فوق‌العاده زیاد مترتب برآن، افزایش هم پیدا کرد.

آمار مبتلایان به ترتیب روزانه در ایام تعطیلات :

۵۰۲۲۸، ۳۹۱۷۴، ۳۱۲۶۶، ۲۸۸۳۳ ، ۲۴۱۷۹ ، ۳۶۴۱۹ ، ۳۸۶۵۷ ، ۴۰۶۲۳

آمار فوتی ها به ترتیب روزانه در ایام تعطیلات :

۶۲۵ ، ۵۸۳ ، ۵۶۴ ، ۵۵۵ ، ۵۴۴ ، ۶۸۴ ، ۶۱۰ ، ۷۰۹

این اعداد برگ درختانی نیستند که بر زمین می ریزند. هموطنان عزیز ما هستند که به دل خاک سپرده می شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....