تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 - 20:25
کد خبر : 74545

طعنه همتی به دولت رئیسی

طعنه همتی به دولت رئیسی

درباره افزایش درآمدهای صادراتی سهم دولت سیزدهم در خنثی‌سازی تحریم چه میزان بوده است؟ این پرسش قابل تامل را رئیس پیشین بانک مرکزی در صفحه تلگرامی خود مطرح کرد. در آمارهای بانک مرکزی آمده است که درآمدهای صادراتی کشور (در دولت سیزدهم) با وجود تحریم، افزایش چشمگیری را تجربه کرده است. این آمارها اما در

درباره افزایش درآمدهای صادراتی

سهم دولت سیزدهم در خنثی‌سازی تحریم چه میزان بوده است؟ این پرسش قابل تامل را رئیس پیشین بانک مرکزی در صفحه تلگرامی خود مطرح کرد.
در آمارهای بانک مرکزی آمده است که درآمدهای صادراتی کشور (در دولت سیزدهم) با وجود تحریم، افزایش چشمگیری را تجربه کرده است. این آمارها اما در حالی مطرح شده که به باور عبدالناصر همتی این افزایش درآمد توفیق اجباری افزایش قیمت جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی بوده است.

دلار برای پنجمین بار از کف بتنی برمی‌گردد؟

او با انتشار ویدیویی در کانال تلگرامی خود در این‌باره گفته است: « اعلام شده که میزان صادرات کشور ۴۰ درصد رشد داشته است.»
البته در این رابطه به جزییات اشاره‌ای نشده اما می‌توان حدس زد این آمار مقایسه درآمدهای نفتی کشور در سال ۱۴۰۰با سال گذشته یعنی ۱۳۹۹ است.»

به گفته این صاحب‌نظر اقتصادی که در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، یکی از کاندیداها بود: این آمار می‌تواند از این منظر که به کاهش تاثیر تحریم‌های ظالمانه بر بودجه کمک خواهد کرد، امیدبخش باشد.»

او در ادامه صحبت‌های خود به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: «نکته مهم دیگر آن است که در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ قیمت جهانی نفت و فرآوردهای نفتی بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است. بنابراین اگر ما هیچ تلاشی هم انجام نداده بودیم با همان میزان صادرات نفتی که در سال گذشته انجام دادیم می‌توانستیم ۶۰ درصد درآمدهای نفتی خود را افزایش دهیم. بنابر این سوال مهم من از دولت سیزدهم آن است که سهم تلاش دولت سیزدهم در خنثی‌سازی تحریم چه میزان بوده است؟

ماجرای افزایش ۴۰ درصدی صادرات چیست؟

حوالی هفته گذشته، مدیر کل دفتر بازرگانی عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفته بود: «صادرات ایران به جهان در ۹ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵ میلیارد و ۱۴۴میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.»

در گزارش سازمان توسعه تجارت همچنین آمده بود: در میان ۲۰ کشور اول هدف محصولات صادراتی با میزان صادراتی در حدود ۳۲ میلیارد و ۵۳۷ میلیون دلار( ۹۲.۶ کل صادرات ) کشورهای عربی شامل عراق با ۶ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار و سهم ۱۹.۳ درصدی ( پس از چین) در رتبه دوم و امارات متحده عربی با ۳ میلیارد و ۴۳۴ میلیون دلار و سهم ۹.۸ درصدی( بعد از ترکیه) در رتبه چهارم بازارهای هدف صادراتی محصولات ایرانی قرار داشته‌اند.

به نظر می‌رسد اقتصاد ایران در شرایط تحریم مسیر تازه‌ای برای افزایش درآمدهای خود پیدا کرده است. گرچه طی سال‌های گذشته بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی در خصوص خام فروشی نفت و صادرات فرآورده‌های نفتی بدون ایجاد ارزش افزوده انتقاد داشتند.

کلاف تحریم و میزان درآمدهای نفتی کشور پیچیده‌تر شده است. هر چند در این باره از سوی مدیران اقتصادی دولت سیزدهم خوش‌بینی وجود دارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....