تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 خرداد 1400 - 11:38
کد خبر : 49748

ضلع هشتم مناظره

ضلع هشتم مناظره

روحانی به انتقادات کاندیداها از دولت پاسخ داد یک روز پس از دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، حسن روحانی به نقد مطالب مطرح شده از سوی نامزدها و همچنین صداوسیما پرداخت و بخشی از این اظهارات را جفا به نظام و کارگزاران نظام خواند؛ نقدی که در آن به برخی محورهای مورد تاکید برخی نامزدها

روحانی به انتقادات کاندیداها از دولت پاسخ داد

یک روز پس از دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، حسن روحانی به نقد مطالب مطرح شده از سوی نامزدها و همچنین صداوسیما پرداخت و بخشی از این اظهارات را جفا به نظام و کارگزاران نظام خواند؛ نقدی که در آن به برخی محورهای مورد تاکید برخی نامزدها از جمله حضور زنان و اقوام در کابینه، برجام و عملکرد دولت اشاره شد.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از  دنیای‌اقتصاد ،    روحانی در اظهارات انتقادی روز گذشته خود در جلسه هیات دولت با بیان اینکه در این انتخابات ظلم‌ها و جفاهای بدی شد و بدترین جفا به خود نظام شده است، گفت: نمی‌توانیم با افکار عمومی و با حضور مردم شوخی کنیم و باید مردم را به طور واقعی به انتخابات دعوت کنیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۸ خرداد، بر لزوم رعایت اخلاق تاکید کرد و گفت: متاسفانه در این روزها بحث اخلاق صدمه جدی دیده است. روحانی با تاکید بر اینکه انتخابات بسیار مهم است ولی از انتخابات مهم‌تر، اخلاق است، افزود: اینکه می‌گویم مردم باید احساس امید بکنند و از نظام و کشورشان دفاع کنند، باید ببینند که نظام هم ارزش اسلامی و واقعی آنچه قانون گفته برای آنها قائل است و این مساله بسیار مهمی است.

به گفته روحانی، اگر در ۴۲ سال گذشته نقض قانون، فساد و زیر پا گذاشتن حقوق، رعایت نکردن مصالح بود و اگر همه اقدامات برخلاف مصلحت جامعه و کشور باشد، برای چه انقلاب کردیم؟

رئیس‌جمهور با بیان اینکه از یک طرف به نظام ظلم و از یک طرف به مردم ظلم می‌شود، ابراز کرد: اینکه ما می‌گوییم در هشت سال هیچ کاری نشده، به مردم ظلم می‌کنیم.

چرا به ملت توهین می‌کنیم

روحانی با طرح این سوال که چرا به ملت توهین می‌کنیم، گفت: وقتی ما می‌گوییم دولت، دولت یک نفر و اینهایی که دور این میز هستند، نیست. صدها هزار نفر در سراسر کشور مدیر، کارشناس و کارمند همه با هم، میلیون‌ها نفر هستند که کنار هم قرار می‌گیرند و دولت را تشکیل می‌دهند.

روحانی ادامه داد: وقتی توهین می‌کنیم، یعنی به میلیون‌ها نفر توهین می‌کنیم. بر چه مبنایی توهین می‌کنیم؟ لااقل آمار باید درست باشد.

همه جا خوب است غیر از دولت!

روحانی با بیان اینکه حالا حقیقت را می‌توانیم قلب یا پشت و رو کنیم، اما واقعیت را که نمی‌توان برهم زد، بر رعایت انصاف تاکید کرد و گفت: البته در این انتخابات مشخص شد که فقط دولت است که ایراد دارد و بخش‌های دیگر از جمله قوه‌قضائیه، قوه‌مقننه، مجمع تشخیص مصلحت خوشبختانه خوب و سالم هستند و مشکل فقط دولت است که ایراد دارد که در این انتخابات آن هم حل خواهد شد. البته انتخابات هم نباشد دوره ما تمام می‌شود دولت بعدی می‌آید، این هم درست می‌شود و کل کشور درست می‌شود.

کنایه روحانی درباره وعده‌های مربوط به زنان

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به موضوع زنان و حقوق آنها که از سوی برخی نامزدها در مناظره مطرح شد، به گلایه پرداخت و گفت‌: موضوعات بهتری هم این روزها می‌شنویم، چقدر زنان در این چند روز خوب شدند، حقوق خانم‌ها، احترام به خانم‌ها و جوان‌ها مطرح شده است. چطور در این مدت خانم‌ها نبودند، فقط این روزها خانم‌ها پیدا شدند و خیلی مورد احترام هستند. اقوام و اقلیت‌ها چقدر خوب شدند. شیعه و سنی چقدر با هم برادر و متحد شدند. چیزهای خوبی هم الحمدلله این روزها هست.

موضوع زنان و حضور آنان در کابینه ازجمله محورهایی بود که عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده بیش از سایر نامزدها بر آن تاکید کردند؛ مهرعلیزاده وعده ۳ وزیر زن و همتی وعده ۵ وزیر زن در کابینه خود را مطرح کرد؛ موضوعی که در همان مناظره با انتقاد امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی روبه‌رو شد و او به کنایه گفت:‌ «من دیدم که نرخ به کار‌گیری بانوان در حال بالا رفتن است، می‌خواستم بگویم کل کابینه را از خانم‌ها می‌گذارم که دستی بالای دست من نباشد!»

اظهارات نامزدها که عصبانیت روحانی را به دنبال داشت، سبب شد روحانی با تاکید بر اینکه با شعور مردم بازی نکنیم، تصریح کند: ملت ایران می‌داند چه گذشته است، می‌داند چه کسانی بوده‌اند، اینهایی که امروز می‌خواهند برای فردا قدرت را در دست بگیرند، اگر در ایران نبودند و تازه از کره مریخ آمده‌ بودند، خیلی خوب بود، همه آنها بوده‌اند و همه آنها در یک بخشی مسوولیت داشته‌اند.

همه طرفدار پهنای باند شده‌اند!

مخالفت نامزدها با فیلترینگ بخش دیگری از گلایه‌های روحانی بود. او تصریح کرد: اینهایی که رودرروی من می‌گفتند باید این و آن فیلتر شود، طرفدار پهنای باند شده‌اند. رئیس شورای عالی فضای مجازی با یادآوری اقدامات دولت در هشت سال اخیر تاکید کرد: اینهایی که در دولت یازدهم سینه به سینه من شده بودند که باید این فیلتر شود، آن فیلتر شود، الحمدلله همه می‌گویند ما طرفدار پهنای باند شدیم.

در مناظره روز سه‌شنبه علیرضا زاکانی و محسن مهرعلیزاده به مساله فیلترینگ اشاره کردند. به صورت مشخص زاکانی در بخشی از اظهارات خود تاکید کرده بود که «ما مخالف فیلترینگ هستیم و دنبال اینترنت ارزان‌قیمت و پر‌سرعت هستیم.»

فقط یک عده خاص انقلابی هستند

روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش به برجام و تحریم‌ها اشاره کرد؛ موضوعی که این روزها یکی از محورهای اصلی اظهارات انتخاباتی نامزدها مربوط به آن است. البته روحانی از کلیدواژه‌ای استفاده کرد که به نظر می‌رسد مقصود او اظهاراتی است که سعید جلیلی در کنایه به عملکرد دولت در مناظره سه‌شنبه مطرح کرده بود. روحانی با بیان اینکه ترامپ وقتی از برجام خارج شد، نگذاشتیم در هیچ مجمع جهانی موفق شود، ابراز کرد: بعضی‌ها می‌گویند موفقیت اخلاقی که به درد نمی‌خورد، اخلاق برای چه می‌خواهیم. ما پول می‌خواهیم. این بود که ما بعد از انقلاب، بعد از ۴۰ سال به این نقطه رسیدیم که اخلاق به درد نمی‌خورد و فقط پول به درد می‌خورد.

وی با تاکید بر اینکه یک موفقیت ما در سطح جهان اخلاقی بود؛ اما موفقیت سیاسی هم داشتیم، بیان کرد: نگذاشتیم آنها در هیچ مجمع جهانی پیروز شوند و آنها را شکست دادیم. موفقیت حقوقی هم داشتیم. چرا دادگاه لاهه را نمی‌گویید؟ چرا موفقیت حقوقی حقوقدانان ما را نمی‌گویید؟ چرا موفقیت دیپلمات‌های ما را نمی‌گویید؟ مگر اینها ایرانی و انقلابی نیستند؟ فقط یک عده خاص انقلابی هستند و بقیه همه غریبه‌اند. از کدام کره آمده‌اند؟ اینها هم زحمت کشیدند. سعید جلیلی در بخشی از اظهارات خود در حالی که دولت را به کارهای نمایشی متهم می‌کرد، گفته بود: «تیری شلیک می‌کنید به هر جا اصابت کرد می‌گویید همانجا هدف بوده است، می‌گویید فلان توافق را کردیم تا تحریم‌ها برداشته شود اما وقتی تحریم‌ها دو برابر شد، می‌گویید جام اخلاق را بردیم.»

با این حال گلایه‌های برجامی روحانی تنها به اشاره او به اظهارات جلیلی ختم نشد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه همه امروز با تحریم مخالف هستند و می‌گویند باید به برجام برگردیم و برجام خیلی چیز خوبی شد، گفت: فقط یک کلمه جواب دهید، ما کشور را از قطعنامه‌های سازمان ملل و فصل هفت خارج کردیم یا نکردیم؟ این را بگویید که خارج کردیم؟ بگویید با برجام موافقید یا مخالفید؟ برجام بود که در سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ کشور را در مسیر توسعه و تحول قرار داد و امروز هم راه اینکه مشکل کشور حل شود، بازگشت همه به برجام است.

آقای صداوسیما!

بخش دیگری از اظهارات انتقادی روحانی خطاب به صداوسیما بود. رئیس‌جمهوری با اعتراض به اینکه ما در این شرایط بسیار سختی که سه سال مقاومت کردیم، چرا جنگ اقتصادی را نگفتید، تاکید کرد: آقای صداوسیما که سوال طراحی کردی، چرا در بحث اقتصادی، جنگ اقتصادی را نگفتی؟ چرا فراموش کردی؟ چرا کنار گذاشتی؟ بعد از اینکه سیل اعتراض آمد، در مناظره دوم دو تا کلمه‌ای گفتند.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....