تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 مهر 1400 - 12:07
کد خبر : 63647

ضرورت هوشمندسازی فرایند های بازرسی

ضرورت هوشمندسازی فرایند های بازرسی

رئیس قوه قضائیه در آیین چهلمین سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور بر ضرورت هماهنگی این سازمان با شورای هماهنگی دستگاه های نظارتی تاکید کرد و گفت: قانون همه دستگاه های نظارتی را مکلف کرده که با هم هماهنگی لازم را داشته باشند تا از موازی کاری ها و تحمیل هزینه های زائد پیشگیری شود.

رئیس قوه قضائیه در آیین چهلمین سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور بر ضرورت هماهنگی این سازمان با شورای هماهنگی دستگاه های نظارتی تاکید کرد و گفت: قانون همه دستگاه های نظارتی را مکلف کرده که با هم هماهنگی لازم را داشته باشند تا از موازی کاری ها و تحمیل هزینه های زائد پیشگیری شود. به گزارش میزان، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای صبح دیروز در بازدید از نمایشگاه اقدامات و دستاوردهای سازمان بازرسی کل کشور در فرایندهای کشف، احصا و رسیدگی به تخلفات و مفاسد اداری، نظارت را امری ضروری دانست و گفت: کسی که می خواهد در امور شخصی و اجتماعی و حکمرانی به کمال برسد، نیازمند نظارت مکرر و مستمر است. نظارت یکی از لوازم حکمرانی صحیح و مقبول است و بدون توجه به نظارت، نمی توان انتظار داشت دستگاه های حاکمیتی به وظایف خود دقیق و درست عمل کنند. رئیس قوه قضائیه با اشاره به جایگاه ویژه «سازمان بازرسی کل کشور» در قانون اساسی اظهار داشت: در بسیاری از کشور ها و نظامات حاکم بر دنیا، نهاد بازرسی وابسته به دولت یا مجلس است، اما در کشور ما سازمان بازرسی زیر نظر قوه قضائیه قرار دارد که از امتیازات و اعتبارات این سازمان در جمهوری اسلامی محسوب می شود. محسنی اژه ای با اشاره به اختیارات گسترده سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی می تواند گزارش تخلفات و جرایم مدیران دستگاه ها را به دادگستری گزارش دهد تا ظرف سه ماه خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار گیرد. سازمان بازرسی حتی اجازه دارد به آرای صادره از سوی دادسرا ها و دادگاه ها اعتراض کند و بر اساس ماده ۴۷۷ خواستار اعاده دادرسی شود. او همچنین با اشاره به  ماموریت های سازمان بازرسی کل کشور برای بازرسی از همه دستگاه های اجرایی و نظارت بر حسن اجرای قوانین، افزود: اگر دستگاهی به وظیفه خود به درستی عمل نمی کند، سازمان بازرسی ماموریت دارد با بررسی و تحلیل مساله به آن دستگاه تذکر و هشدار بدهد.

منعی برای انتشار گزارش های سازمان بازرسی وجود ندارد

به گزارش اقتصاددان به نقل از  دنیای‌اقتصاد ،   رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم اطلاع رسانی از فعالیت ها و دستاوردهای سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد و  با نادرست دانستن این برداشت که گفته می شود همه گزارشات سازمان بازرسی محرمانه است، گفت: طبق آیین دادرسی اطلاع رسانی درباره همه مسائل قضایی ممنوع نیست و منعی برای اطلاع رسانی درباره اقدامات، دستاوردها و همه گزارش های سازمان بازرسی وجود ندارد.محسنی اژه ای در این باره تصریح کرد: می توان برای اصلاح امور، پیشگیری از جرم و تشویق افراد برای مبارزه با فساد بسیاری از مسائل را با مردم درمیان گذاشت و نباید در این خصوص خودسانسوری کرد.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه مسئولان سازمان بازرسی از گذشته تا به امروز نسبت به عدم توجه به گزارشات این سازمان در دادگستری ها گلایه داشتند که یا رسیدگی نشده یا با تاخیر به آن ها رسیدگی شده است، خواستار بررسی علت این مساله شد و گفت: سال گذشته ۱۸۰۰ گزارش از سازمان بازرسی به قوه قضائیه ارسال شد، اما تنها حدود ۵۰۰ گزارش منتهی به حکم قضایی شده که باید چرایی این مساله آسیب شناسی شود.

بر همین اساس محسنی اژه ای به رئیس سازمان بازرسی ماموریت داد که به سرعت با مسئولان دادگستری ها و دادسرا ها جلسه بگذارد و این موضوع را بررسی کند تا مشخص شود اشکال کار از کجاست و گزارشات و مستندات سازمان ایراد داشته یا دستگاه قضایی کوتاهی کرده است. او از رئیس سازمان بازرسی خواست که ماهیانه به او گزارش دهد که چه میزان پرونده درباره دستگاه ها رسیدگی شده و کدام موارد بر زمین مانده اند.

تاکید بر هوشمندسازی فرایندهای بازرسی

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر ضرورت هوشمندسازی فرایندهای بازرسی در سازمان بازرسی متذکر شد: هیچ بخش دیگری از حاکمیت مانند سازمان بازرسی کل کشور ظرفیت نظارت بر امور و خدمت به مردم را ندارد و اگر با این حجم وظایف و محدودیت نیروی انسانی و امکانات، به هوشمندسازی توجه نکند، در انجام ماموریت هایش عقب می ماند. محسنی اژه ای بر ضرورت بازخواست دستگاه هایی که در راستای شفافیت قرار بود اطلاعات شان را در سامانه ها قرار دهند تاکید کرد و با انتقاد از عدم تحقق این مساله گفت: سازمان بازرسی کل کشور می تواند هم دولت و هم دستگاه قضا را ملزم کند تا هوشمندسازی هم در کل کشور و هم در این سازمان عملیاتی شود.

او از رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نیز خواست هر امکان جدید زیرساختی را که برای هوشمندسازی و تسهیل خدمات قضایی فراهم می کند اعلام نماید تا به سازمان ها و بخش های مختلف قضایی ابلاغ شود از این ظرفیت ها استفاده کنند.رئیس قوه قضائیه در پایان ضمن تقدیر از مدیران و کارکنان سازمان بازرسی کل کشور بر لزوم افزایش آگاهی مردم از فرایند شکایت علیه نهادهای دولتی تاکید کرد و گفت: لازم است آموزش ها در خصوص «آمبودزمان» که نهاد رسیدگی کننده به شکایات مردم علیه دولت است، از طرق مختلف به مردم ارائه شود.

گزارش سازمان بازرسی از گلوگاه های فساد

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجت الاسلام حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور طی سخنانی ارسال هشدار های بموقع و ضروری درمواقعی که تصمیم خلافی در حال اتخاذ شدن است یا قبلا گرفته شده است را  از رویکردهای این سازمان عنوان کرد و گفت:  سازمان بازرسی کل کشور در بحث شناسایی بستر ها و گلوگاه های فساد در کشور، گزارشی را تهیه کرده که در حال اهدا به رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت است که در این گزارش راه ها و پیشنهادات برون رفت از گلوگاه های فساد نیز آورده شده است.

درویشیان همچنین به بیان آماری از اثربخشی های غیرمالی سازمان بازرسی کل کشور در سال گذشته و ۶ ماهه نخست امسال پرداخت و گفت: ۲ هزار و ۱۶۷ مورد اجرای صحیح قوانین و مقررات، ۳ هزار و ۱۴۵ مورد اصلاح فرایندها، روش ها و بهبود امور، ۶۲۹ مورد اصلاح مقررات، آیین نامه و بخشنامه ها، ۴۷ مورد ارسال مصوبات خلاف قانون دستگاه های اجرایی به دیوان عدالت اداری و ابطال این مصوبات، ۱۱۲ مورد اصلاح یا فسخ قرارداد و ۲۹۶ مورد لغو یا تجدید مناقصه یا مزایده، بخشی از اقدامات اثربخش غیرمالی سازمان بازرسی کل کشور طی یک سال و نیم گذشته بوده است.

به گفته رئیس سازمان بازرسی کل کشور مجموع اقدامات اثربخش مالی این سازمان در یک سال و نیم گذشته بالغ بر ۵۱ هزار میلیارد تومان یا یک میلیارد دلار بوده و با تلاش های سازمان بازرسی کل کشور در یک سال و نیم گذشته از تغییر کاربری بالغ بر ۳ میلیون مترمربع از اراضی جلوگیری شده است.

دیدار رئیس سازمان صداو سیما با رئیس دستگاه قضا

پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما روز گذشته با حضور در دفتر رئیس قوه قضائیه با حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس دستگاه قضا در این دیدار با تبریک به رئیس جدید سازمان صداوسیما به دلیل کسب اعتماد مقام معظم رهبری، به نقش بی بدیل رسانه ملی در جلب اعتماد و ایجاد امید در مردم اشاره کرد و گفت: صدا وسیما نقش بی بدیلی در اطلاع رسانی و ارتقابخشی آگاهی عمومی در کشورمان دارد.

محسنی اژه ای ابراز امیدواری کرد که رسانه ملی در دوره جدید بتواند با بهره گیری از رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری در ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی، هدایت فرهنگی و ایجاد امید در بین آحاد ملت به خصوص جوانان، نقش آفرینی موثری داشته باشد.او با تاکید بر نقش رسانه ملی  در کمک به دستگاه عدلیه برای  پیشگیری از جرم و کاهش پرونده ها، گفت: قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی به موضوع صیانت از حقوق عامه و اجرای عدالت، نظارت و شفاف سازی و مبارزه با فساد در جهت ارتقای سلامت نظام اداری و بهبود خدمت رسانی همه دستگاه ها به مردم عزیز توجه ویژه دارد و رسانه ملی با تولید محتوای غنی در این زمینه می تواند نقش موثری ایفا کند. رئیس سازمان صدا و سیما هم  در این دیدار بر هم افزایی واقعی و همکاری هرچه بیشتر رسانه ملی با دستگاه قضا در راستای ارتقای دانش حقوقی مردم در جهت کاهش معضلات اجتماعی و مشکلات مراجع قضایی تاکید کرد و از قوه قضائیه خواست زمینه و بستر های لازم برای تولید محتوا درخصوص موضوعات قضایی مبتلابه جامعه را فراهم کند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....