تاریخ انتشار : جمعه 3 دی 1400 - 22:46
کد خبر : 72094

ضرورت توجه به توسعه همه سو نگر

ضرورت توجه به  توسعه همه سو نگر

ضرورت توجه به توسعه همه سو نگر یکی از ضرورتهایی که باید در زمره برنامه های استرتژیک نظام باشد داشتن برنامه توسعه همه سو نگر ( Comprehensive development ) است. با توجه به نیاز جوامع به کالاها و خدمات در حد بهینه و اهمیت عنصر زمان و از طرفی برخورداری صنعت و سیاست از به

ضرورت توجه به توسعه همه سو نگر

یکی از ضرورتهایی که باید در زمره برنامه های استرتژیک نظام باشد داشتن برنامه توسعه همه سو نگر ( Comprehensive development ) است.

با توجه به نیاز جوامع به کالاها و خدمات در حد بهینه و اهمیت عنصر زمان و از طرفی برخورداری صنعت و سیاست از به روز ترین دستاوردها لذا امکان تغییر معادلات اقتصادی بین کشورها همواره وجود دارد و اساسا بدون داشت پلانی قوی برای توسعه همه جانبه تصور حضور و بقا در بازارهای جهانی سرابی بیش نیست.

برای نمونه میدانیم که حمل و نقل مطمئن و ارزان و سریع یکی از مولفه های توسعه است اما نوسازی حمل و نقل با بهترین و جدیدترین تکنولوژی روز دنیا به منظور حضور در عرصه رقابت ، بدون توجه به مناسبات سیاسی کشورهای همجوار چندان موثر نیست.

این چنین راه کارهای تک بعدی در شرایطی واکاوی میشود که دولت های سایر کشورها بعضا با انجام برخی تاکتیکهای سیاسی کل صورت مسئله را عوض میکنند مثلا با انعقاد پیمان های مشترک برای مبادلات کالا و ایجاد راه ترانزیتی جدید و یا نفوذ در کشورهای همجوار ؛ کوریدور اقتصادی قدیم را حذف و کلیه تمهیدات کشور ذینفع را بلااثر در حمل و نقل و ترانزیت میکنند.
کاری که اخیرا ترکیه به دنبال آن بود و یا مواردی که در گذشته اتفاق افتاد و در صنعت نفت *”سواپ”* و در صنعت برق *”تبادل انرژی”* را در بهبود مبادلات تجربه کردیم.

اما در حال حاضر روند تغییرات بسیار چشمگیر تر و انقلابی تر است از جمله می توان به حذف بسیاری از بازارها با ورود کالاها و یا ایجاد بازارهای جدید اشاره کرد از جمله ارز دیجیتال ، سرمایه گذاری مجازی، زمین دیجیتال و یا متاورس و …

خ

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....