تاریخ انتشار : یکشنبه 6 مرداد 1398 - 11:56
کد خبر : 533

ضرورت بی توجهی به جوسازی ها علیه پروژه فروش گاز فلر پالایشگاه های عسلویه

ضرورت بی توجهی به جوسازی ها علیه پروژه فروش گاز فلر پالایشگاه های عسلویه

به گزارش اقتصاد دان علیمحمد احمدی در گفت و گو با خود با سایت خبری نفتون در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت صنعت نفت کشور چه پیشنهادی برای بهبود عملکرد وزارت نفت در حوزه تخصصى خود دارید گفت: از آنجا که پایدارى توسعه پروژه های موجود در منطقه پارس جنوبی باتکمیل

به گزارش اقتصاد دان علیمحمد احمدی در گفت و گو با خود با سایت خبری نفتون در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت صنعت نفت کشور چه پیشنهادی برای بهبود عملکرد وزارت نفت در حوزه تخصصى خود دارید گفت: از آنجا که پایدارى توسعه پروژه های موجود در منطقه پارس جنوبی باتکمیل حلقه مفقوده توسعه، برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور بسیار مهم است لذا پیشنهاد اینجانب بی توجهی به دلواپسان و جوسازی ها علیه پروژه مهم بازیافت و فروش گاز فلر کلیه پالایشگاه های عسلویه با سرمایه گذار تضمینى خارجی است چرا که با دریافت ضمانتنامه نیم میلیون دلارى ارزی از سرمایه گذار خارجى، تأمین مالى مطالعات پایه پروژه مهم فوق و نظارت (توسط مشاور معتبر اروپایى) به عهده ى سرمایه گذار خارجی گذاشته شده است.

وی با اشاره به آن که با اجرای این پروژه، تکنولوژی بازیافت گاز فلر پالایشگاه ها که در ایران وجود نداشته، به کشور وارد می شود تصریح کرد: سرمایه گذار نرخ خرید گاز فلر را هشت برابر نرخ پایه فروش وزارت نفت (نیم سنت برای هر متر مکعب گاز فلر) را به قیمت چهار سنت تعهدکرده است.این درحالیست که پس از ٣ بار برگزارى مزایده براى کمتر از نیم سنت نیز، هیچ شرکتى داوطلب عقد قرارداد نشد

احمدی یادآور شد: ارائه بیست میلیون دلار تضمین های بانکى به منظور انجام سایر مراحل پروژه توسط سرمایه گذار تعهد گردیده است و سایر ویژگی هاى قرارداد مخصوصاً کیفیت فنى تضمینى آن که این پروژه را به فرصت طلایى ملى تبدیل نموده است، نباید به هدر رود. لذا باتوجه به مصالح ملى، وظیفه نظام مخصوصاً وزارت نفت است که بدون دلیل تنفیذ أین قرارداد که امور حقوقى و سرمایه گذارى شرکت نفت نیز آنرا تأیید کرده اند را به تأخیر نیندازند.

وی همچنین گفت: اجراى نقشه راه بخش پیشگیرى طرح جامع توسعه پایدار یعنى بومی سازی لوله های حساس ضد خوردگی (سی-آر-آ) که با مخالفت کاسبان تحریم روبرو گردید، باید ادامه یابد زیرا درج نام سه شرکت از کشور چین در فهرست سازندگان مورد تایید یک شرکت زیر مجموعه نفت و حمایت مدیر عامل وقت از کاسبان تحریم، در نتیجه استقامت طرح جامع توسعه پایدار درمقابل ورود لوله های نامرغوب مذکور، از تکرار فاجعه انفجار و آتش سوزی چاه های نفت خلیج مکزیک در خلیج فارس ایران، جلوگیرى شد.

وی به حمایت های مهندس زنگنه از نقشه راه اشاره و تصریح کرد: بر اساس نقشه راه طرح توسعه پایدار، قرارداد بومى سازى با شرکت توباچک اسپانیا سازنده مهم لوله های(سی، آر، آ) برای انتقال تکنولوژی مربوطه به شرکت فولاد آلیاژى اصفهان منعقد شد ولى به دلیل واگذارى فرآیند بومى سازى از کارگروه تخصصى لوله هاى مذکور به نهاد غیر متخصص، متأسفانه نقشه راه محقق نمى شود. لذا پیشنهاد می شود، مجدداً به طرح توسعه پایدار برگردد.

مجرى طرح جامع توسعه پایدار ضمن بیان آن که در گفت و گوهای بعدی حقایق بیشتری را بازگو خواهد کرد یادآور شد: تصویب کمیسیون فرعی مناقصات طرح توسعه پایدار، (مطابق تایید امور حقوقی شرکت نفت ایران مبنی بر مجاز بودن طرح به داشتن کمیسیون فرعی) ضرورتى اجتناب ناپذیر است! زیرا نداشتن آن، موجب ایجاد رکود در پیشرفت پروژه های مختلف طرح جامع توسعه پایدار در سه بخش گازفلر و احتراق ، جامدات و مایعات آلاینده گردید. از جمله، مناقصه ی پروژه بازیافت و مصرف گاز فلر پالایشگاه دوم عسلویه که یکبار مناقصه سالم یکساله آن لغو گردید و تجدید مناقصه نیز یکسال به طول انجامید که پس از عقد قرارداد و شروع اجرای آن، با تحریم ترامپ متوقف شد. این در حالیست که در صورت عدم مخالفت با کمیسیون فرعی، قبل از روی کارآمدن ترامپ، نخستین پروژه طرح به اتمام مى رسید و راه تحقق صنعت نفت پاک در ایران گشوده مى شد.

وی به تدبیر خوب مهندس زنگنه در تصویب ساختار موقت، پویا، چابک و جهادى(اَدهُکِراتیک) ١۵ نفره طرح با امکان تأمین نیرو از شرکت هاى ذیربط اشاره و اضافه نمود براساس مصوبه فوق ١٠ نفر از کادر ورزیده طرح بصورت مأمور ماتریسى از شرکت نفت و گاز پارس از ٧ سال قبل با دوره هاى تخصصى در خارج وداخل و تعریف پروژه هاى ضرورى مانند بازیافت گازفلر، تنها نهاد موجود در صنعت نفت جهت اجراء پروژه هاى بازیافت در إیران است، باید مورد توجه بیشتر قرار گیرند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....