تاریخ انتشار : جمعه 1 بهمن 1400 - 20:10
کد خبر : 75192

ضرب‌الاجل جدید مذاکرات وین اعلام شد

ضرب‌الاجل جدید مذاکرات وین اعلام شد

مقام اروپایی: همه در وین احیای برجام تا اواسط بهمن را در نظر دارند یک مقام ارشد اروپایی گفته است به نظر او همه در وین چارچوب زمانی «هفته اول تا اواسط فوریه» را به عنوان زمانی برای توافق احیای برجام در نظر دارند. وی همچنین می‌گوید توافق موقت سناریوی چندان مطرحی روی میز مذاکرات

مقام اروپایی: همه در وین احیای برجام تا اواسط بهمن را در نظر دارند

یک مقام ارشد اروپایی گفته است به نظر او همه در وین چارچوب زمانی «هفته اول تا اواسط فوریه» را به عنوان زمانی برای توافق احیای برجام در نظر دارند. وی همچنین می‌گوید توافق موقت سناریوی چندان مطرحی روی میز مذاکرات در وین نیست.

لورنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال در توییتی نوشت:‌ یک مقام ارشد اتحادیه اروپا می‌گوید چارچوب زمانی برای پایان مذاکرات وین هفته اول فوریه-اواسط فوریه است (همانطور که ما دوشنبه گزارش دادیم). این مقام اروپایی گفت: «این چارچوب زمانی است که من فکر می‌کنم همه اینجا در وین در ذهن دارند».

نورمن در ادامه نوشت: مقام ارشد اتحادیه اروپا می‌گوید او معتقد است که مذاکرات ایران از نظر ماهیت در مسیر درستی برای رسیدن به توافق نهایی است، اما ترس او این است که مذاکرات بسیار کند پیش می‌رود.

او می‌گوید: «فکر می‌کنم این بسیار، بسیار، بسیار، بسیار غم‌انگیز و اشتباهی باورنکردنی خواهد بود که به دلیل زمان‌بندی [به توافق نرسیم]». این مقام افزود: «ما نتوانستیم به یک توافق خوب، یک راه حل خوب برسیم. با این حال، من فکر می‌کنم که به زودی به توافق خواهیم رسید.»

توافق موقت؛ سناریوی کمتر محتمل

این منبع درباره توافق موقت تصریح کرد: «من هیچ سودی در این خصوص نمی‌بینم مگر اینکه در چند هفته آینده توافقی صورت نگیرد؛ آن زمان برای مذاکره بسیار مفید خواهد بود که ایرانی‌ها برنامه هسته‌ای خود را متوقف کنند. اما آن‌ها فقط برای یک دوره بسیار محدود متوقف خواهند شد؛ به این دلیل که آمریکایی‌ها از اعمال تحریم‌ها دست برنمی‌دارند. بنابراین باز هم، فکر نمی‌کنم توافق موقت چیزی باشد که اکنون روی میز است.»

گفت‌وگوی بلینکن با طرف‌های اروپایی و روسیه

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،    این در حالی است که دیروز آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته بود: «ارزیابی شخصی من پس از گفتگو با همه همکارانم این است که بازگشت به پایبندی مشترک [به برجام] همچنان ممکن است.» وی در عین حال هشدار داد که واشنگتن و متحدانش در صورت عدم دستیابی به توافق طی هفته‌های آینده ممکن است تاکتیک‌های خود را تغییر دهند.

وزیر امور خارجه آمریکا که پنجشنبه به آلمان سفر کرده بود، با همتایان اروپایی خود درباره مذاکرات وین و برجام گفت‌وگو کرد. وی جمعه نیز در ژنو، ایران را یکی از محورهای گفت‌وگوی خود با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه خواند.

امروز جلسه دوجانبه‌ای بین علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده مذاکرات در هتل کوبورگ وین برگزار شد. همچنین شرکای برجام با آمریکا (بدون حضور ایران) دیدار و گفت‌وگو کردند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....