تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 مرداد 1399 - 14:28
کد خبر : 13169

صنوف زیان‌دیده از کرونا در انتظار حمایت‌های مالی و مالیاتی دولت هستند

صنوف زیان‌دیده از کرونا در انتظار حمایت‌های مالی و مالیاتی دولت هستند

نماینده آذربایجان شرقی در اتاق اصناف ایران گفت: صنوف زیان‌دیده از کرونا در انتظار حمایت‌های مالی و مالیاتی دولت هستند. به گزارش اقتصاددان: با گسترش ویروس کرونا در ایران و تبعات منفی بر اقتصاد و معادلات اقتصادی، دولتمردان برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده در بستر اقتصاد کرونا زده، پا به میدان گذاشتند

نماینده آذربایجان شرقی در اتاق اصناف ایران گفت: صنوف زیان‌دیده از کرونا در انتظار حمایت‌های مالی و مالیاتی دولت هستند.

به گزارش اقتصاددان: با گسترش ویروس کرونا در ایران و تبعات منفی بر اقتصاد و معادلات اقتصادی، دولتمردان برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده در بستر اقتصاد کرونا زده، پا به میدان گذاشتند و طی فروردین امسال بود که رئیس جمهور به وزیر تعاون دستور داد ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات، صرفاً به بنگاه‌ها و کسب و کارهایی اختصاص یابد که اطمینان حاصل شده باشد کارگران خود را از ابتدای اجرای برنامه‌های کنترلی مقابله با کرونا اخراج نکرده‌اند و پس از دریافت تسهیلات نیز اقدام به اخراج کارگران خود نخواهند کرد.

با این حال هنوز بسیاری از اصناف اذعان می کنند که خبری از حمایت های دولتی نیست و به خاطر کرونا متضرر شده اند. برای بررسی این موضوع و اینکه آیا این ادعای اصناف آذربایجان شرقی صحت دارد یا خیر با نماینده اصناف استان در اتاق ایران گفتگویی ترتیب دادیم.

کریم محمدیان با اشاره به این‌که آسیب اقتصادی کرونا به اصناف و کسبه از اوج کسب و کارها شروع و همچنان ادامه دارد اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا که از اسفندماه آغاز شد، هم‌زمان با بازار شب عید بود و کسبه برای درآمد شب عید که بتوانند هزینه‌های زندگی، هزینه اجناس خریداری شده؛ مالیات و … انتظار می‌کشیدند ولی متاسفانه متضرر شدند.

وی افزود: تعطیلی‌ها و اعمال محدودیت‌ها برای اصناف و کسبه آن هم به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، متاسفانه در حال حاضر اصناف و کسبه با چک‌های برگشتی و بدهی‌های انباشته شده و نبود درآمد مواجه هستند از طرفی هم هیچ ارگان و نهادی هم حمایت نمی‌کند، اگر بخواهم بی‌تعارف بگویم بدهی، عدم فروش اجناس و کاهش درآمدها کمر اصناف را شکسته است.

نماینده آذربایجان شرقی در اتاق اصناف ایران با ذکر این‌که برخی از اصناف شهرستان اهر با گذشت نزدیک به پنج ماه از شیوع ویروس کرونا، هنوز تعطیل و حتی ریالی درآمد ندارند، گفت: با کمال تاسف، برخی از صنوف و کسبه به دلیل تعطیلی‌های کرونایی و تداوم عدم درآمد مجبور شدند تا کسب و کار را به کلی تعطیل کنند، وقتی کسبه‌ای نتواند اجاره مغازه را تامین کند انتظاری هم غیر از این نبود.

وضعیت بلاتکلیف اصناف
محمدیان اضافه کرد: صنوف آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا هنوز وضعیت مشخصی ندارند، هیچ کس نمی‌داند چگونه امرار معاش می‌کنند؛ قبلاً بر اساس اعتمادی که وجود داشت به صنوف آسیب دیده از کرونا وعده حمایت دولت و پرداخت تسهیلات را می‌دادیم ولی متاسفانه با گذشت نزدیک به پنج ماه هنوز وعده‌های حمایت از اصناف و کسبه تحقق نیافته است، به عبارتی هیچ یک از صنوف تسهیلات حمایتی دریافت نکرده‌اند.

رئیس اتاق اصناف اهر تصریح کرد: از هفته‌های اول شیوع ویروس کرونا نگران برگشت خوردن چک‌های اصناف و کسبه بودیم و بارها پیگیری بودیم تا تعطیلی اجباری و نبود درآمد که منجر به برگشت خوردن چک‌ها می‌شود مشکلی ایجاد نکند؛ این در حالی است که چک‌های اصناف برای زمانی که تعطیل بودند و درآمدی نداشتند از سوی بانک‌ها برگشت زده شدند و این وعده حمایتی نیز محقق نشد، قرار بود تا فعلاً برای مدتی اقساط تسهیلات اصناف تعلیق شود ولی بانک‌ها به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه هیچ اعتنایی نکردند.

وی بابیان این‌که سازمان امور مالیاتی برای جبران خسارت تعطیلی اصناف و کسبه در اسفندماه سال گذشته که می‌توان گفت مجموع درآمد یکساله صنوف در آن ماه تامین می‌‎شود؛ فعلاً هیچ‌گونه بسته حمایتی ندارد، ابراز داشت: فروش اسفندماه برای اصناف اهمیت زیادی دارد چراکه در بازار شب عید می‌تواند هزینه مالیات را تامین کند ولی این مهم تحقق نیافت، انتظار داریم سازمان امور مالیاتی در این شرایط با ارائه بسته‌های تشویقی اعم از معافیت‌های مالیاتی از اصناف حمایت کند، اما متاسفانه و پاسخ‌شان این است که اصناف در اوج شیوع ویروس کرونا درآمد داشته‌اند هرچند این پاسخ معقولی نیست چون ما از وضعیت مالی اصناف و کسبه اطلاع داریم، چراکه هنوز برخی از رسته‌های صنفی درآمدی ندارند و مشمول حمایت هستند.

برخی از اصناف در سال‌جاری هنوز درآمدی نداشته‌اند
محمدیان بیان کرد: اصناف و بازاریان که از دوران شکل‌گیری انقلاب اسلامی و حتی دوران هشت سال دفاع مقدس نقش کلیدی ایفاء کردند، جایز نیست تا در شرایط بحرانی اصناف و بازاریان را رها کنیم، نباید فراموش کنیم که بازاریان همواره پشتیبان و حامی دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و هستند؛ اکنون که اصناف از بابت شیوع ویروس کرونا متضرر شده‌اند باید حمایت شوند، این در حالی است بسیاری از صنوف ورشکسته شده‌اند.

نماینده آذربایجان شرقی در اتاق اصناف ایران از آسیب اقتصادی شیوع ویروس کرونا نزدیک به ۲۰۰۰ واحد صنفی در شهرستان اهر خبر داد و گفت: صنوفی همچون تولید و توزیع پوشاک، رستوران‌ها، ساندویچی‌ها و فست‌فودها، قهوه‌خانه‌خا، چایخانه‌ها، سفره‌خانه‌ها، تالارهای پذیرایی، قنادان و بستنی‌فروشان، تولید و توزیع کیف و کفش، آجیل فروشان، آرایشگاه‌های مردانه و زنانه و … از شیوع ویروس کرونا متضرر شده‌اند به طوری که هنوز برخی از اصناف از ابتدای سال‌جاری درآمدی نداشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان اهر واحدهای صنفی همچون لوازم تحریر فروشان، فیلمبرداران و عکاسان و چاپخانه‌داران در لیست مشاغل آسیب‌دیده از کرونا که از سوی دولت معرفی شده‌اند وجود ندارد اما این صنوف هم تعطیل بوده و از شیوع کرونا آسیب جدی دیده‌اند، به طوری که صنوف فیلمبرداران و عکاسان و چاپخانه‌داران با گذشت پنج ماه از شیوع کرونا هنوز درآمدی ندارند از این‌رو اصناف منتظر تحقق وعده‌های حمایتی دولت هستند. ع/ تحلیل بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....