تاریخ انتشار : یکشنبه 7 شهریور 1400 - 19:13
کد خبر : 58986

صنعت خودروی کشور تا ۳ سال آینده به افتخار ملی تبدیل می‌شود

صنعت خودروی کشور تا ۳ سال آینده به افتخار ملی تبدیل می‌شود

وزیر صمت گفت: تا سه سال آینده صنعت خودروی کشور به افتخار ملی تبدیل می‌شود چون ظرفیت آن وجود دارد و به لحاظ فنی چیزی کم نداریم. اقتصاددان: فاطمی امین وزیر صنعت،معدن و تجارت در برنامه تیتر امشب تصریح کرد: دولت باید با شرایط و اولویت هایی که ایجاد می کند، کسب و کارها را

وزیر صمت گفت: تا سه سال آینده صنعت خودروی کشور به افتخار ملی تبدیل می‌شود چون ظرفیت آن وجود دارد و به لحاظ فنی چیزی کم نداریم.

اقتصاددان: فاطمی امین وزیر صنعت،معدن و تجارت در برنامه تیتر امشب تصریح کرد: دولت باید با شرایط و اولویت هایی که ایجاد می کند، کسب و کارها را با منافع ملی همسو کند و محیط کسب و کار را باید به گونه ای تنظیم کنیم که اولویت ها محقق شود.

او افزود: اگر بخواهیم قدرت اقتصادی شویم، باید به سه مقوله تجهیزات الکترونیکی، صنعتی و وسایل حمل و نقل متمرکز شویم .۸۰ درصد مشکلات واحدهای اقتصادی مربوط به تامین مالی، بیمه تامین اجتماعی و مالیات است.

راه اندازی سامانه قواعد و مجوزها برای مقابله با امضاهای طلایی

فاطمی امین گفت: طرح هایی برای شفاف سازی فعالیت های تولیدی، توزیع کالا، پیشگیری از قاچاق، احتکار و تقلب ارائه کرده ایم که یکی از آن ها راه اندازی سامانه قواعد و مجوزها برای مقابله با امضاهای طلایی، حیات خلوت ها و سلطان ها است. اگر شفاف سازی کنیم ، فرایندها خودکار و الکترونیکی شوند و به موقع با تحلف برخورد کنیم ، فساد و رانت از بین می رود.

وزیر صمت با بیان اینکه بازرسی های فعلی قیمت ها، حرفه ای نیست گفت: با اشراف بر جریان کالا و جریان مالی، افزایش غیرمعقول قیمت ها مشخص و با آن برخورد می شود.

فاطمی امین تاکید کرد: هم قیمت‌گذاری دستوری اشتباه است، هم رها کردن بازار به حال خود. باید ضوابط قیمت‌گذاری را تعیین کنیم، مثلا نرخ سود عمده‌فروشی ۳ درصد و سود خرده‌فروشی حداکثر ۱۳ درصد باید شود.

او در خصوص نقش دلال ها در افزایش قیمت ها تصریح کرد: در نظام توزیع دو عامل باعث افزایش قیمت کالا می شوند. نخست اینکه هزینه در نظام توزیع بالاست که اصلاح ساختار در این خصوص ۲ سال زمان می برد. نکته بعدی بحث دلالان است، در این بخش ضوابط داریم اما ابزار اعمال آن را نداریم، در این خصوص سامانه جامع تجارت، ابزار تنظیم قیمت ها را به ما خواهد داد.

راهکار وزارت صمت برای جلوگیری از تکرار خاطراتِ تلخ قیمت گذاری مرغ

وزیر صمت در خصوص قیمت گذاری کالاها گفت: باید زنجیره کالایی مثل مرغ را بررسی کنیم و برای بازارِ آن تا سه ماه آینده سناریو داشته باشیم.

فاطمی امین تاکید کرد: امکان پذیر است به گونه ای نظام قیمت ها را شکل دهیم که هم به نفع مصرف کننده باشد هم به نفع تولید کننده. می توانیم با ایجاد بستر اطلاعاتی شفاف و اشراف به جریان توزیع کالا ، جاهایی که افزایش قیمت نامعقول شکل می گیرد را شناسایی و مشکل را رفع کنیم.

فاطمی امین با تاکید بر مدیریت زنجیره تامین و روابط بین بنگاه های اقتصادی گفت: در صورت مدیریت زنجیره تامین علاوه بر ایجاد یک همکاری، محیط رقابتی هم در بخش تولید به وجود آید.

او حضور بازرسان و ناظران بر عملکرد بنگاه های اقتصادی را غیر حرفه ای خواند و گفت: اگر جریان کالا و مالی کنترل شود سازمان حمایت بطور خودکار و به آسانی می تواند اعمال قانون کند و با گرانفروشی برخورد کند.

وزیر صمت طرح صندوق مکانیزه فروش را شکست خورده اعلام کرد و گفت: اطمینان می دهم با اشراف بر کالای مصرفی خانوار ،قیمت ها را کنترل و مدیریت کنیم.
فاطمی امین در خصوص مالیات واحدهای تولیدی توضیح داد: به دنبال کاهش مالیات بر تولید هستیم و با وزیر کار مذاکره ای برای اصلاح ساز و کار تامین اجتماعی داشتیم که اخبار آن پس از قطعی شدن، منتشر می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از وعده‌های دولت سیزدهم حمایت از واحد‌های تولیدی و کاهش مالیات از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد طی ۴ سال آینده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: کشور ما سیزده هزار مگاوات کسری برق داریم. در چند سال آینده تولید برق در شهرک های صنعتی شکل بگیرد. باید یک زنجیره تامین تولید برق شکل بگیرد.

تا حد امکان مالکیت و مدیریت ایمدرو را واگذار می کنیم

فاطمی امین در ادامه در خصوص وضعیت معادن تصریح کرد: معدن یک ویژگی دارد که در همه جای کشور پراکنده است و اگر در این حوزه تحولی صورت بگیرد در اکثر استان ها گشایش حاصل می شود.

او ادامه داد : در بحث اکتشاف معادن عقب هستیم و داده های زمین شناسی به روز نیستند. در بحث استخراج هم مشکلاتی داریم و حقوق دولتی به خوبی دریافت نمی شود. همچنین در بحث فرآوری هم ضعف هایی داریم و اگر در این حوزه سرمایه گذاری نشود خام فروشی صورت می گیرد.

وزیر صمت تاکید کرد: رشد بخش معدن را ۱۰ درصد تا سال ۱۴۰۴ هدفگذاری کرده ایم.

فاطمی امین در خصوص واگذاری ایمیدرو گفت: دولت تصدی گر خوبی نیست باید به سمت حکمرانی دولت حرکت کنیم . به سمتی می رویم که طبق اصل ۴۴ قانون اساسی تا حد امکان مالکیت و مدیریت ایمدرو را واگذار کنیم.

مجبوریم به تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال برسیم

وزیر صمت در خصوص صنعت خودرو گفت: برآورد کردیم امسال حدود یک میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شود. برنامه سال آینده ما یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است و تا سال ۱۴۰۴ به ۳ میلیون دستگاه می رسد.سالی ۲ پلتفرم جدید به خودروهای داخلی اضافه می‌شود.

او ادامه داد: اگر پیشران های تولید را به خوبی شناسایی کنیم و آن ها را به حرکت درآوریم اشتغال قابل توجه ای خواهیم داشت.

فاطمی امین گفت: مجبوریم تا سال ۱۴۰۴ به تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو برسیم چون صنعت خودرو در صورت تولید کم ، به صرفه نیست. اگر بخواهیم قیمت و کیفیت در صنعت خودرو به حد قابل قبول برسد باید افزایش مقیاس تولید، رقابتی کردن بازار و اصلاح ساختار مدیریتی در این بخش انجام شود.

وزیر صمت در بخشی از برنامه تصریح کرد: تا سه سال آینده صنعت خودروی کشور به افتخار ملی تبدیل می شود چون ظرفیت آن وجود دارد و به لحاظ فنی چیزی کم نداریم فقط باید اصلاح ساختار مدیریتی شکل بگیرد که زمان بر نیست.

فاطمی امین تاکید کرد: برنامه هایی که در حوزه صنعت و تولید تعیین کرده ایم با فرض ادامه دار بودن تحریم هاست هرچند به دنبال رفع تحریم هستیم اما ما منتظر نمی مانیم و برنامه ریزی خود را داریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....