تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 مرداد 1401 - 22:52
کد خبر : 97319

صنعت خودروی کانادا، گرفتار امواج پولشویی

صنعت خودروی کانادا، گرفتار امواج پولشویی

صنعت خودرو بزرگترین بخش درآمد زا در جهان است. در صنعت خودروسازی جهانی، غیرقابل پیش بینی بودن و خطرات جرایم مالی بی پایان وجود دارد. از این رو، این شرکت‌ها با چالش‌های متعددی با تهدیدات پولشویی در کشورهای مختلف روبرو هستند که برای شرکت‌های خودروسازی ضروری است. رشد صنعت خودرو به پیشرفت‌های اخیر مانند بلوغ

صنعت خودرو بزرگترین بخش درآمد زا در جهان است. در صنعت خودروسازی جهانی، غیرقابل پیش بینی بودن و خطرات جرایم مالی بی پایان وجود دارد. از این رو، این شرکت‌ها با چالش‌های متعددی با تهدیدات پولشویی در کشورهای مختلف روبرو هستند که برای شرکت‌های خودروسازی ضروری است. رشد صنعت خودرو به پیشرفت‌های اخیر مانند بلوغ اقتصاد اشتراک‌گذاری، هوش مصنوعی و اتوماسیون در خطوط تولید بستگی دارد. پیش‌بینی می‌شود فروش خودروهای سبک در سال ۲۰۲۱ حدود ۹ درصد رشد کند. علیرغم همه‌گیری ویروس کرونا، انتظار می‌رود این صنعت بیش از ۸۳ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۱ بفروشد که از حدود ۹۰٫۳ میلیون خودروی سبک در سال ۲۰۱۹ کمتر است.

چگونه با پولشویی در صنعت خودرو مقابله کنیم؟

برای مقابله با خطر احتمالی پول شویی، شرکت های خودروسازی باید برنامه های ضد پول شویی (AML) را همراه با چک های مشتری خود بشناسیم(KYC) ایجاد کنند. این به آنها اجازه می دهد تا قبل از ایجاد مشکل برای کسب و کار، پولشویان را شناسایی کنند

صنعت خودروی کانادا

دولت بریتیش کلمبیا (BC) دومین گزارش خود را درباره پولشویی در ۷ مه ۲۰۱۹ منتشر کرد. این گزارش بر صنعت خودروهای لوکس و دخالت آن در فعالیت‌های مجرمانه مالی متمرکز بود. این موضوع توسط افسر ارشد بازنشسته RCMP، پیتر آلمان نوشته شده است و اولین نگاه جامع کانادا به پولشویی در صنعت خودروهای لوکس است.

پول شویی خودرویی به طور کلی به عنوان خرید اتومبیل با سرمایه نامشروع تعریف می شود، در نتیجه سودهای نامشروع را به یک دارایی قانونی تبدیل می کند که منبع پول را پنهان می کند. گروه های جنایتکار و تروریستی معمولا از تکنیک های گیج کننده برای جابجایی سرمایه در سراسر جهان استفاده می کنند.

این گزارش به پنج فصل تقسیم شده است که هر فصل بر جنبه های مختلف نحوه انجام جرایم سازمان یافته در صنعت خودروهای لوکس در سراسر کانادا تمرکز دارد.
بین‌المللی و داخلی:  خودروها به‌عنوان مجرای پولشویی هم در سطح محلی و هم برون مرزی استفاده می‌شوند. این گزارش ارتباط بین تعداد نامتناسب خودروهای لوکسی را که توسط ارگان‌های مجری قانون بازیابی نشده‌اند و خودروهایی که به‌طور غیرقانونی توسط گروه‌های جنایتکار صادر شده است، برجسته می‌کند. پولشویان اغلب با سوء استفاده از رژیم های قانونی سست که اجازه می دهد خودروها از بنادر با حداقل بررسی صادر شوند، از مسیرهای خود عبور می کنند.

وسایل نقلیه جرم و جنایت: به دلیل تمایل مجرمان به سبک زندگی با ثروت مصرفی، اتومبیل های لوکس به هدف پولشویی تبدیل می شوند. چنین نهادهایی معمولاً فاقد منبع درآمد معتبر هستند و سعی می کنند از چارچوب نظارتی برای ارتکاب جرم سوء استفاده کنند. آنها یا با پول نقد خودرو می خرند و با هدف پولشویی عواید مجرمانه می خرند و یا وسایل نقلیه اجاره می کنند تا توقیف وسایل نقلیه را برای نهادهای مجری قانون دشوارتر کنند.

پولشویی: به کلاهبرداران اجازه می‌دهد تا با سپرده‌گذاری سرمایه غیرقانونی به مؤسسات مالی متعارف، پول خود را تمیز کنند. این مساله بر شانس ردیابی غلبه می کند و توانایی تشخیص منبع ثروت را در زمان خرید از بین می برد.

خودروهای صادراتی در بازار خاکستری:  بازار خاکستری تنظیم نشده است و ردیابی خریداران، شرکت‌ها و تراکنش‌های مالی را دشوارتر می‌کند. علاوه بر این، خودروهای لوکس می‌توانند قیمت‌های بیشتری را در بازارهای خودروی خارج از کشور به همراه داشته باشند و مقررات کافی برای فروش مجدد در حوزه‌های قضایی مختلف وجود ندارد. بر اساس سیاست مالیات بر فروش استانی بریتیش کلمبیا، خریدارانی که خودروها را با هدف فروش مجدد خریداری می‌کنند، واجد شرایط بازپرداخت مالیات هستند. با این حال، تا کنون ۵۵ میلیون دلار مالیات بر فروش استانی (PST) به صادرکنندگان غیرقانونی به دلیل مقررات مالیات بر فروش بازپرداخت شده است.

فروشندگان مستقل خودروهای لوکس: فروشندگان وسایل نقلیه لوکس اغلب با افرادی درگیر در جرایم سازمان‌یافته سروکار دارند، که بسیاری از آنها به دلیل سابقه‌های مجرمانه عمده برای مقامات شناخته می‌شوند و معمولاً در قاچاق مواد مخدر همکاری می کنند.

بر کسی پوشیده نیست که کلاهبرداران و سازمان های جنایی سازمان یافته از اتومبیل های لوکس و سایر وسایل نقلیه خودرویی برای پولشویی استفاده می کنند. از آنجایی که پرونده های پولشویی به طور سرسام آوری در حال افزایش است، مشاغل خودروسازی باید به شدت برای رعایت قوانین عمل کنند و باید مراقب علائم پولشویی باشند.

مذاکره صفر روی قیمت ها

وقتی مشتری از چانه زدن بر روی قیمت خودرو امتناع می کند، این مسأله به عنوان یک هشدار قرمز تلقی می شود. پولشویی زمانی اتفاق می‌افتد که یک کلاهبردار منبع سرمایه را پنهان کند. در حالی که یک خریدار قانونی احتمالاً هر گزینه ای را برای کاهش قیمت برچسب بررسی می کند، پولشویی ها بیشتر نگران ظرفیت خود برای هدایت سرمایه خود به خرید قانونی مانند اتومبیل های لوکس هستند.

هنگامی که شخصی بیش از ۱۰۰۰۰ دلار به صورت نقدی برای یک وسیله نقلیه پرداخت می کند، فروشنده باید فرم معاملات مشکوک را برای مرکز اطلاعات مالی ارسال کند. این فرم برای کمک به مقامات نظارتی در شناسایی و ردیابی افرادی بود که به منظور جلوگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم تراکنش های مالی بزرگ انجام می دهند. با این حال، مجرمان به خوبی از این فرم آگاه هستند و همیشه سعی می کنند از امضا کردن خودداری کنند تا توسط سازمان امور مالیاتی شناسایی نشوند.

افرادی که با فرآیند فرم آشنا هستند می توانند تراکنش هایی را انتخاب کنند که در آنها کمتر از ۱۰۰۰۰ دلار پول نقد پرداخت کنند. اگر خریدار اصرار به پرداخت پول نقد برای چیزی حدود ۹۹۹۹ دلار داشته باشد، یک هشدار قرمز است. البته، متخصصان F&I آگاه هستند که اگر تراکنش مشکوک باشد، می توانند فرم را ارسال کنند، حتی اگر خریدار کمتر از ۱۰۰۰۰ دلار پول نقد پرداخت کند.

دلالان خودرو در فعالیت‌های پولشویی زیاده‌روی می‌کنند، زیرا مقررات ناچیزی وجود دارد که به مشاغل خودروسازی می‌پردازد. با این حال، نهادهای نظارتی اکنون بر فعالیت‌های آن‌ها نظارت دارند و انجام غربالگری AML را برای پرداخت‌های بیش از ۱۰۰۰۰ یورو ضروری کرده‌اند. کسب و کارهایی که از اجرای تعهدات نظارتی کوتاهی کنند، مسئول شناخته شده و با تحریم مواجه خواهند شد.

در اینجا بینش کاملی از تعهدات نظارتی است که مشاغل خودروسازی باید متحمل شوند تا اطمینان حاصل کنند که با الزامات مبارزه با پولشویی و شناخت مشتری مطابقت دارند.

نمایندگی های خودرو باید مشتریان را به طور کامل بررسی کنند تا مشخص شود که آیا آنها در فعالیت های مجرمانه دخیل هستند یا در فهرست های جهانی ثبت نام کرده اند. نهادهای پرخطر مستعد فعالیت های پولشویی هستند، باید تحت بررسی دقیق (Enhanced Due Diligence (EDD)) قرار گیرند تا تصویر وسیع تری از خطری که می توانند برای کسب و کار ایجاد کنند به دست آورند. بنابراین، غربالگری مستمر باید برای تعیین فعالیت‌های مالی غیرعادی انجام شود.

شناسایی مشتری

شرکت‌های خودروسازی باید رویه «مشتری خود را بشناسند» (KYC) را در نظر بگیرند، زیرا نیاز به تعیین هویت مشتری بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده از منابع مختلف قابل اعتماد دارد. بنابراین، فروشندگان خودرو باید قبل از اجازه دادن به مشتریان برای خرید، CDD/EDD را انجام دهند.

گزارش فعالیت مشکوک (SAR)

برای گزارش فعالیت‌های مشکوک، شرکت باید یک افسر مبارزه با پولشویی را استخدام کند که فعالیت‌های پولشویی را زیر نظر داشته باشد و در صورت شناسایی حرکت‌های معمول پول، به مقامات مجری قانون هشدار دهد.
همچنین فروشندگان خودرو موظفند سوابق مشتریان را به شیوه ای مؤثر مستند کنند. داده‌ها باید شامل اطلاعات پیش‌زمینه کامل مشتریان و فعالیت‌های مالی آنها به منظور ایجاد گزارش‌های ارزیابی ریسک باشد. در صورت لزوم چنین گزارش هایی باید به نهادهای نظارتی ارائه شود.
برای ایمن ماندن از پولشویی و سایر جرایم مالی سازمان‌یافته، شرکت‌های خودروسازی باید رویه‌های هوشمند KYC و چک‌های AML داشته باشند. از آنجایی که صنعت خودرو در آینده نزدیک رشد خواهد کرد، کسب‌وکارها موظف به سرمایه‌گذاری در سیستم‌های موثر شناسایی مشتری برای ساده‌سازی الزامات نظارتی و روش‌های تشخیص پولشویی هستند.

سیستم‌های تأیید هویت کاملاً خودکار به کسب‌وکارهای خودرویی کمک می‌کند تا هویت مشتریان را به همراه غربالگری AML در برابر بیش از فهرست جهانی پیگیری کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....