تاریخ انتشار : جمعه 30 اردیبهشت 1401 - 18:15
کد خبر : 88279

صندوق ها و اوراق بدهی جذاب می شوند؟

صندوق ها و اوراق بدهی جذاب می شوند؟

برخلاف چند هفته گذشته که شاخص کل بورس نسبت به شاخص هم وزن حرکت کندتری داشت، این بار شاخص هم وزن رشد کمتری را نسبت به شاخص کل ثبت کرده است. اقتصاددان: شاخص کل بورس تهران در هفته جاری و طی ۵ روز معاملاتی، بیش از ۳۰ هزار واحد رشد کرده که معادل ۱٫۹۵ درصد

برخلاف چند هفته گذشته که شاخص کل بورس نسبت به شاخص هم وزن حرکت کندتری داشت، این بار شاخص هم وزن رشد کمتری را نسبت به شاخص کل ثبت کرده است.

اقتصاددان: شاخص کل بورس تهران در هفته جاری و طی ۵ روز معاملاتی، بیش از ۳۰ هزار واحد رشد کرده که معادل ۱٫۹۵ درصد می شود. اما شاخص هم وزن بیش از ۴ هزار واحد، معادل ۹۶ صدم درصد رشد کرده است.

شاخص فرابورس هم این هفته رشد کرد و ۲۴۷ واحد، معادل ۱٫۱۶ درصد بالا رفت. شاخص فرابورس برخلاف

از ابتدای سال جاری وضعیت نمادهای کوچک، بهتر از نمادهای بزرگ و شاخص ساز بود اما حالا بزرگان بازار در حال جبران عقب افتادگی خود هستند.

این هفته شاخص کل حتی توانست نفوذی موقتی هم به کانال ۱٫۶ میلیون واحد داشته باشد اما این نفوذ به طور موقت بود و تنها یک روز دوام داشت چراکه در معاملات روز چهارشنبه ورق برگشت و با افت بازار، شاخص کل هم دوباره وارد کانال ۱٫۵ میلیون واحد شد.

رکوردشکنی ارزش معاملات

میانگین ارزش معاملات خرد در این هفته نسبت به هفته های گذشته بالاتر بود. به جز روز چهارشنبه که ارزش معاملات خرد ۵۹۳۸ میلیارد تومان بود، در ۴ روز معاملاتی دیگر، روزانه بیش از ۷ هزار میلیارد تومان معامله خرد ثبت شد؛ اتفاقی که مدت هاست در بورس تهران رخ نداده است.

حتی در معاملات روز یکشنبه ارزش معاملات به بالای ۸ هزار میلیارد تومان رسید که یک رکورد طی چند ماه گذشته محسوب می شود.

بالا رفتن ارزش معاملات در شرایطی که شاخص کل به یک محدوده مقاومتی مهم رسیده بود، اتفاقی مثبت به شمار می رود که البته باید دید در هفته آینده معاملات به چه شکلی ادامه پیدا خواهد کرد.

خروج پول توسط حقیقی ها

حقیقی ها این هفته بیش از اینکه پول وارد بازار کنند، در حال خارج کردن سرمایه خود بودند. روز شنبه ۱۳۵ میلیارد تومان پول وارد بازار شد و یکشنبه ۳۱۵ میلیارد تومان خروج پول حقیقی به ثبت رسید.

دوشنبه مجددا حقیقی ها ورود پول داشتند و رقم ۱۴۸ میلیارد تومان پول به بورس تزریق کردند اما در روزهای سه شنبه و چهارشنبه مجددا خروج پول حقیقی ثبت شد که به ترتیب ۲۳۱ و ۳۳۰ میلیارد تومان خروج پول در این روزها به ثبت رسید.

صندوق ها و اوراق بدهی جذاب می شوند؟

در بخش ورود و خروج پول حقیقی به صندوق ها و اوراق بدهی، در ۴ روز ابتدایی معاملات این هفته خروج پول ثبت شد. به این معنا که حقیقی ها سرمایه خود را از صندوق ها خارج کردند و اوراق بدهی خود را فروختند تا احتمالا آن را وارد بخش سهام کنند.

اما در آخرین روز معاملاتی هفته که شاخص کل هم ۱۱ هزار واحد افت کرد، دوباره حقیقی ها جذب صندوق ها و اوراق بدهی شدند و ۱۴۳ میلیارد تومان نقدینگی وارد آن ها کردند.

کنترل بازار هنوز در دست خریداران است

همچنان قدرت خریداران در بورس بیشتر از قدرت فروشندگان است. اما این برتری آن قدر زیاد نیست که خیال خریداران را راحت کند.

طی ۵ روز معاملاتی این هفته کمترین قدرت خریداران ۱٫۰۸ برابر فروشندگان بوده و بیشترین قدرت آن ها ۱٫۵۵ برابر. با این حساب همچنان خریداران زور بیشتری نسبت به فروشندگان دارند اما نکته مهم و قابل توجه اینجاست که در معاملات روز چهارشنبه که شاخص افت ۱۱ هزار واحدی داشت، قدرت خریداران نسبت به روز قبل از آن چندان تغییری نکرد و ۱٫۱۱ ثبت شد.

با این حساب می توان گفت که افت ۱۱ هزار واحدی شاخص کل، معادلات خریدار و فروشنده را دچار تغییرات اساسی نکرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....