تاریخ انتشار : دوشنبه 24 شهریور 1399 - 12:34
کد خبر : 18527

صلاح سیاست ها ، تضمین برگشت بازار

صلاح سیاست ها ، تضمین برگشت بازار

علی سعدوندی کارشناس بانکداری، اقتصاد کلان و سرمایه گذاری:مدتی است دولت، حاکمیت برای رونق بخشیدن به بورس پول هایی به این بازار تزریق می کنند که به اعتقاد بسیاری این مساله عین دستکاری کردن در بازار است و تاکنون بر خلاف تصورات، صدمات زیادی را به بورس ، سهامداران و حتی عامه مردم وارد کرده

علی سعدوندی کارشناس بانکداری، اقتصاد کلان و سرمایه گذاری:مدتی است دولت، حاکمیت برای رونق بخشیدن به بورس پول هایی به این بازار تزریق می کنند که به اعتقاد بسیاری این مساله عین دستکاری کردن در بازار است و تاکنون بر خلاف تصورات، صدمات زیادی را به بورس ، سهامداران و حتی عامه مردم وارد کرده است.

برای رونق بازار قرار است بخشی از وجوه صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار تزریق شود، این گونه حمایت ها دستکاری در بازار نبوده و به بازار آسیب نمی زند؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از اکونومیست فارسی :دقیقا مشکلات از همین جا شروع می شود. بهمن ماه سال ۹۸ شهادت سردار سلیمانی رخ داد و همزمان بازار چند روز، یک پارچه منفی شد. این یک پارچه منفی شدن یعنی این که سیاست های محدود کننده ای که در بازار از ۱۸ سال پیش اعمال شد آثار مخرب خود را بروز داده است. فردی که خود این محدودیت ها را اعمال کرد الان مخالف همان سیاست ها است . حجم مبنا و دامنه نوسان اصلا در دنیا به این شکل وجود خارجی ندارد. اگر هم جایی اجرایی شده موفقیت آمیز نبوده و روی بازار تاثیر منفی گذاشته است .ولی این مساله در کشور ما یک سری حامی هم پیدا کرد.

چالش های حجم مبنا و دامنه نوسان به شکل کنونی چیست ؟

در واقع حجم مبنا و دامنه نوسان مقدس شد. این موارد وضعیت خوبی را تاکنون در بازار سرمایه ایجاد نکرده است.
وقتی بازار یک پارچه منهای ۵ درصد می شود این به خاطر اعمال محدودیت های دامنه نوسان است. به همین دلیل در برخی دیگر از اوقات همه بازار یکپارچه مثبت ۵ درصد شد. این یک سیگنال بسیار غلط در بازار سرمایه بوده که به صورت ضمنی حاکمیت موظف به حفظ سود فعالان بازار سرمایه است و روشِ غلطی به شمار می آید. زیرا اگر افراد چنین تضمینی را از سوی ضمانت کننده بپذیرند به نحوی رفتار می کنند که ضمانت کننده (حاکمیت) را به چالش بکشند که این شیوه به نفع هیچ کس نیست.

تمام کشور، یعنی حاکمیت و دولت همزمان به حمایت از بازار سرمایه پرداختند. مردم این را پذیرفتند که حاکمیت از بازار سرمایه حمایت کند.

جریان حمایت حاکمیت از بازار سرمایه غلط بود؟

بله. این قضیه به این دلیل غلط بود که اگر قرار است حمایتی صورت بگیرد خیلی مسائل روی زمین مانده وجود دارد که نیاز به حمایت دارند. چرا از کارتن خواب ها حمایت صورت نمی گیرد؟ چرا از کودکان کار حمایت صورت نمی گیرد؟

ع

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....