تاریخ انتشار : یکشنبه 27 تیر 1400 - 12:32
کد خبر : 54027

صرفه جویی در مصرف بذر لوبیا با ماشین بذرکار

صرفه جویی در مصرف بذر لوبیا با ماشین بذرکار

صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف بذر لوبیا با ماشین بذرکار| رویش ۹۰درصدی بذر با بکارگیری ماشین کاشت مستقیم اسدی، تولیدکننده ماشین کاشت لوبیا و گندم گفت: استفاده از این بذرکار باعث می شود در مصرف بذر لوبیا ۵۰ درصد صرفه جویی شود و ۹۰ درصد بذور کشت شده سبز شود. صنعت کشاورزی ایران از

صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف بذر لوبیا با ماشین بذرکار| رویش ۹۰درصدی بذر با بکارگیری ماشین کاشت مستقیم

اسدی، تولیدکننده ماشین کاشت لوبیا و گندم گفت: استفاده از این بذرکار باعث می شود در مصرف بذر لوبیا ۵۰ درصد صرفه جویی شود و ۹۰ درصد بذور کشت شده سبز شود.

صنعت کشاورزی ایران از ضعف مکانیزاسیون و نبود تجهیزات و امکانات به روز بهره چندانی نمی برد و همین امر موجب شده کارایی در بخش کشاورزی پایین باشد و لذا سوددهی شایسته ای برای تولید کنندگان نداشته باشد. با این وجود طی دهه گذشته تحولاتی در این حوزه رخ داده است و تولیدکنندگانی به طور خاص در بخش تولید ماشین آلات کشاورزی کوچک وارد شده اند و محصولاتی متناسب با زمین های زراعی و باغات کشور تولید می کنند که می توان به داشتن کشاورزی مکانیزه تر امیدوار بود.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ،  «حمیدرضا اسدی، یکی از این تولیدکنندگان است که در مدیریت یک شرکت ماشین سازی در اراک را بر عهده دارد و به صورت تخصصی در حوزه تولید ماشین کاشت بذر فعال است.

در ابتدای توضیح بدهید که چه نوع ادواتی تولید می کنید؟
ما به صورت تخصصی ماشین های کاشت یا همان بذرکار را تولید می کنیم که غالبا برای کاشت گندم و لوبیا استفاده می شود. در حقیقت حدود ۳ دهه است در این حوزه فعالیت داریم و الان حدود ۹۰ درصد کشت لوبیا در کشور به وسیله دستگاه های تولیدی ما انجام می شود. در حالی که تا پیش از این لوبیا به صورت سنتی و با دست انجام می شد.

اصلی ترین ویژگی های دستگاه های تولیدی شما چیست که توانسته ۹۰ درصد کشت لوبیا را پوشش بدهد؟
در ابتدا باید بدانید که لوبیا باید به صورت عمیق و در رطوبت بالا کشت شود. در این راستا دستگاه های تولیدی ما به اصطلاح نمکار است؛ یعنی زمین را آب می دهند و وقتی زمین گاو رو می شود در همان زمین گِلی بذر را در شرایط رطوبت و در عمق ۱۲ تا ۱۵ سانتی متری زمین قرار می دهد که این خود موجب بهینه بودن کشت می شود.

مدت کشت هر هکتار لوبیا با دستگاه بذرکار حدود یک ساعت است که نسبت به کشت سنتی و دستی بسیار سرعت بالایی است

کشت هر هکتار لوبیا با استفاده از دستگاه بذرکار شما چه مدت طول می کشد؟
ما سه نوع لوبیا داریم؛ لوبیا چیتی، که برای هر هکتار ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم لوبیا چیتی تدارک دیده می شود و لوبیای سفید و قرمز که برای هر هکتار بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم استفاده می شود. مدت کشت هر هکتار هم حدود یک ساعت است که نسبت به کشت سنتی و دستی بسیار سرعت بالا رفته است.

انگیزه شما از ساخت چنین دستگاهی چه بود؟
پدر بنده کشاورز بودند و در منطقه ما یعنی اراک، کشت لوبیا بسیار متداول بوده و هست. با این وجود کشت دستی بسیار سخت بود و از سوی دیگر به اصطلاح بدسبزی داشت لذا اقدام به طراحی و ساخت این دستگاه ها کردیم که با استفاده از این دستگاه حدود ۵۰ درصد در مصرف بذر صرفه جویی شد. یعنی در حالت سنتی هنگام کاشت حدود ۳۰۰ کیلوگرم بذر پاشیده می شد که این مقدار الان به ۱۵۰ الی ۲۰۰ کیلوگرم کاهش یافته است.

از سوی دیگر در بحث برداشت ۲ تا ۳ برابر میزان برداشت را افزایش داده است. به طوری که در گذشته در هر هکتار نهایتا یک تن تا یک تن و نیم محصول برداشت می شد اما الان کشاورزی در منطقه نامبرده داریم که با استفاده از این دستگاه بذرکار در هکتار ۵ تن و نیم برداشت کرده است.

بالغ بر ۹۰ درصد بذور کشت شده توسط ماشین بذرکار سبز می شود چون بذر در رطوبت بالا و در عمقی مناسب کشت می شود

دلیل بالا رفتن میزان برداشت دقیقا چیست؟
به این دلیل که بالغ بر ۹۰ درصد بذور کشت شده توسط ماشین بذرکار سبز می شود در حالی که در روش سنتی بذر روی خاک پاشیده و بوسیله کالتیواتور زیر و رو می شود و لذا برخی بذور روی خاک یا در عمق کم قرار می گیرد و سبز نمی شود و یا به اصطلاح بدسبزی دارد و کشت خوب نمی شود. اما با استفاده از بذرکار بذور در رطوبت بالا و در عمقی مناسب کشت می شود و لذا به طور کامل سبز می شود.

قیمت دستگاه های تولیدی شما در چه دامنه ای است؟
در حال حاضر ما بیش از ۲۰ نوع ماشین تولید می کنیم که با توجه به مدل دستگاه، قیمت ها از حدود ۴۷ میلیون تومان تا ۱۶۰ میلیون تومان متغیر است. به عنوان مثال ما نوعی دستگاه کاشت مستقیمی داریم که تمام عملیات کشت که شامل ۷ تا ۸ مرحله است را در یک مرحله انجام می دهد و بنابراین کشاورزی را برای کشاورزان سودده می سازد. البته این نوع کشت که به «کشت حفاظتی» نیز معروف است هنوز در کشور جا نیفتاده که بتوان روی فروش این نوع دستگاه ها مثل دیگر دستگاه های حساب باز کرد با این وجود توسعه یافتن کشت حفاظتی مستلزم توجهات بیشتر دولتی ها است. چون کشاورز باید روند کار و مزایای کشت حفاظتی را از نزدیک ببیند تا به سمت بهره گیری از آن متمایل شود که این تنها با حمایت وزارت جهاد کشاورزی ممکن می شود.

صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف بذر لوبیا با ماشین بذرکار| رویش ۹۰درصدی بذر با بکارگیری ماشین کاشت مستقیم

مواد اولیه مورد نیاز خود را از کجا تامین می کنید و وضعیت بازار مواد اولیه الان چگونه است؟
مواد اولیه مورد نیاز را غالبا از بازار داخل تهیه می کنیم که از نظر قیمتی تقریبا به صورت روزانه تغییر می کند. به طوری که به عنوان مثال سال گذشته هر کیلو گرم ورق را به قیمت ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان خریداری می کردیم اما امسال قیمتها به ۳۲ هزار تومان رسیده است. با این وجود هیچ حمایتی در این خصوص از منِ تولید کننده نمی شود که مواد اولیه را با نرخ متعادل تری بتوانم تهیه کنم.

الان مشکل اساسی ما قطعی برق است که باعث شده ۲ روز در هفته کار را تعطیل کنیم که این عامل خود به تولید بسیار ضربه می زند

به غیر از مشکل تامین مواد اولیه در بحث تولید با چه چالش های دیگری مواجه هستید؟
الان مشکل اساسی ما قطعی برق است که باعث شده ۲ روز در هفته کار را تعطیل کنیم و کسی هم پاسخگو نیست. متاسفانه دولت فشار خود را بر صنایع گذاشته است و در حالی که باید تمام هزینه ها از حقوق کارگر گرفته تا حق بیمه و مالیات و غیره را پرداخت کنیم دو روز در هفته را عملا از دست می دهیم و نمی توانیم تولید داشته باشیم که این عامل خود به تولید بسیار ضربه می زند.

طراحی دستگاه های تولیدی شما کار گروه خودتان است یا از روی نمونه های خارجی ساخته می شود؟
طراحی را بنده شخصا انجام می دهم به طوری که دستگاه لوبیا کار به نوعی طرح ابتکاری من بوده که متناسب با نیاز کشاورزان در ۷ استان که لوبیا کاری عمده ایران در آنها انجام می شود از جمله استان مرکزی، لرستان، زنجان، اصفهان و فارس، طراحی و ساخته شده است.

دستگاه کاشت یا همان بذر کار همزمان برای دو محصول گندم و لوبیا استفاده می شود چرا که لوبیا کشت بهاره است و بوسیله این دستگاه در دو متر ۱۳ ردیف لوبیا کشت می شود

شما ماشین کاشت گندم نیز تولید می کنید. این دستگاه ها چه ویژگی هایی دارد؟
دستگاه کاشت یا همان بذر کار همزمان برای دو محصول گندم و لوبیا استفاده می شود چرا که لوبیا کشت بهاره است و بوسیله این دستگاه در دو متر ۱۳ ردیف لوبیا کشت می شود. همچنین وقتی برای کاشت گندم در پاییز استفاده می شود دستگاه متناسب با آن کشت تنظیم می شود و در ۱۷ ردیف بذر گندم کشت می شود.

علاوه بر این قابلیت دیگری که این دستگاه بذرکار دارد این است که یک مخزن روی دستگاه تعبیه کرده ایم تا بتواند بذر گیاهان دانه ریز مثل کلزا که سطحی کشت می شود را نیز کشت کند و تا ۴ کیلوگرم در هکتار می کارد که در نهایت کشاورز بین ۴ تا ۵ تن از برداشت می کند.

ظرفیت تولید شما چقدر است، چقدر تولید می کنید و آیا فقط بازارهای داخل را پوشش می دهید یا وارد مقوله صادرات نیز شده اید؟
ما برای ساخت ۷۵۰ دستگاه در سال مجوز داریم اما معمولا ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه تولید می کنیم و به این ترتیب تقریبا ۵۰ درصد ظرفیت خود تولید داریم.

به جز بازار داخلی، به کشورهای ارمنستان و گرجستان نیز دستگاه ارسال کرده ایم همچنین به موسسه کشت برنج آذربایجان نیز دستگاه ارسال کرده ایم که با شیوع کرونا فعلا صادرات ما به این کشورها متوقف شده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....