تاریخ انتشار : سه شنبه 24 تیر 1399 - 19:59
کد خبر : 12342

شیوع ویروس کووید ۱۹ و دامن زدن به فقر و گرسنگی

شیوع ویروس کووید ۱۹ و دامن زدن به فقر و گرسنگی

نویسنده : دکتر فاطمه پاسبان استاد موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی   📌ویروس کووید ۱۹ باعث مرگ ، بیماری و ناامیدی اقتصادی شده است . اما چگونه ویروس کشنده بر فقر جهانی تأثیر می گذارد؟ پیش بینی در خصوص تعداد فقرا و رشد آن در زمان شیوع ویروس کووید ۱۹ با عدم

نویسنده : دکتر فاطمه پاسبان استاد موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی

 

📌ویروس کووید ۱۹ باعث مرگ ، بیماری و ناامیدی اقتصادی شده است . اما چگونه ویروس کشنده بر فقر جهانی تأثیر می گذارد؟ پیش بینی در خصوص تعداد فقرا و رشد آن در زمان شیوع ویروس کووید ۱۹ با عدم قطعیتی روبرو است چون بر اساس اینکه چشم انداز رشد جهانی به چه سمت و سویی برود،پیش‌بینی‌ها متفاوت است. با این وجود پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که شیوع ویروس کووید ۱۹ به احتمال زیاد دوباره باعث افزایش فقر جهانی بعد از سال ۱۹۹۸ می شود زمانی که بحران مالی آسیا اتفاق افتاد و فقر افزایش یافت.

📌پیش‌بینی‌های جدید نشان می‌دهد که فقرجهانی – سهم جمعیت جهان که با کمتر از ۱.۹ دلار در روز زندگی می کنند- از ۸.۲ درصد سال ۲۰۱۹ به ۸.۶ درصد در سال ۲۰۲۰ میلادی می‌رسد. به طوری که تعداد فقرا از ۶۳۲ میلیون نفر به ۶۶۵ میلیون نفر بالغ خواهد شد .

📌کشورها و مناطقی که ویروس بیشترین میزان تلفات را دارد در درجه اول به دو عامل بستگی دارد: ۱) تأثیر ویروس بر فعالیت اقتصادی و ۲) تعداد افرادی که نزدیک به خط فقر بین المللی زندگی می کنند.با این حساب کشورهای در حال توسعه ، کشورهای کم درآمد و متوسط بیشترین عواقب نامطلوب را در نتیجه شیوع ویروس کووید ۱۹ خواهند داشت . پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که ۲۳ میلیون نفر از مردم در جنوب صحرای آفریقا و ۱۶ میلیون نفر در جنوب آسیا در فقر خواهند بود. وقتی خطوط فقر را کمی بالاتر ببریم ، به عنوان مثال با کمتر از ۳.۲۰ دلار یا ۵.۵۰ دلار در روز ، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر به فقرا اضافه می شوند .

📌در کشور ما ایران که با چالش‌های ساختاری اقتصادی ،تحریم و پیامدهای آن و شیوع ویروس کووید ۱۹ روبروست به نظر می رسد فقر شدت بیشتری یابد . بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۷ در حدود ۴۰درصد مردم ایران زیر خط فقر قرار داشته اند که به طور یقین این رقم در حال حاضر افزایش یافته است . آمارهای این مرکز پژوهشی نشان می‌دهد خط فقر خانوارهای چهار نفرِ در شهر تهران ظرف ۲ سال اخیر (سال‌های ۹۷ و ۹۸)، از ۲.۵ میلیون تومان به ۴.۵ میلیون تومان رسیده یعنی ۸۰ درصد افزایش‌یافته است.

📌 حال پیش‌بینی می شود با شرایط موجود و شیوع ویروس کووید ۱۹ خط فقر چقدر شود و چقدر به فقرای کشور اضافه شود ؟ چه باید کرد؟ برنامه چیست ؟ آشفتگی بازارهای ارز و دارایی ، تورم افسارگسیخته به خصوص در بخش غذا و بهداشت و درمان نتیجه چیست؟ کدام سیاست اشتباه بوده و برای جبران چه باید کرد ؟ آیا تکرار اشتباهات گذشته و آشفته تر کردن بازارهای اقتصادی که نتیجه آن بروز عدم اطمینان است ، سازوکار علمی و عقلایی است ؟ اقتصاد و مردم کشور نیازمند آرامش هستند ، آرامش را سیاستگزاران به خصوص سیاستگزاران خارجی به کشور برگردانند با انتخاب عقلایی و بهینه در زمان مناسب.

photo 2020 07 14 19 47 36 اقتصاددان نوشته

#مدیریت_عقلایی_بحران_ویروس_کووید_۱۹ 🇮🇷

منبع اطلاعات مربوط به فقر جهانی :
How COVID-19 is changing the world: a statistical perspective,The Committee for the Coordination of Statistical Activities (CCSA).

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....