تاریخ انتشار : یکشنبه 20 تیر 1400 - 11:06
کد خبر : 53137

شیر گران شد؛ فقط برای دامداران

شیر گران شد؛ فقط برای دامداران

مصوبه شیر ۶۴۰۰ تومانی کارخانه های لبنیات تکلیفی ندارد   شنبه گذشته شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک قیمت هر کیلوگرم شیرخام را ۶۴۰۰ تومان اعلام کرد، اما  این مصوبه تکلیفی برای خرید شیرخام از تولید کنندگان محصولات لبنی ندارد. این مصوبه برای کارخانه های لبنیاتی تکلیفی برای خرید شیر خام به این قیمت تعیین نکرده

مصوبه شیر ۶۴۰۰ تومانی کارخانه های لبنیات تکلیفی ندارد

 

شنبه گذشته شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک قیمت هر کیلوگرم شیرخام را ۶۴۰۰ تومان اعلام کرد، اما  این مصوبه تکلیفی برای خرید شیرخام از تولید کنندگان محصولات لبنی ندارد.

این مصوبه برای کارخانه های لبنیاتی تکلیفی برای خرید شیر خام به این قیمت تعیین نکرده است
در این خصوص یکی از کارشناسان حوزه تولید محصولات لبنی  گفت: آن چیزی که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده قیمت خرید تضمینی شیرخام است و این مصوبه برای کارخانه های لبنیاتی تکلیفی برای خرید شیر خام به این قیمت تعیین نکرده است.

به  گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،  «علی رحیمی» تاکید کرد: اگر قرار است تولید کنندگان محصولات لبنی شیر را به قیمت ۶۴۰۰ تومان بخرند، قیمت محصولات لبنی نیز باید افزایش یابد.

این کارشناس تولید محصولات لبنی بیان کرد: این مصوبه بر خلاف همیشه توسط شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک اعلام شده است و این شورا معمولا قیمت تضمینی خرید برخی از محصولات کشاورزی را اعلام می کند.

وی با بیان اینکه این مصوبه فقط برای جهادکشاورزی تکلیف تعیین کرده است، گفت: با این مصوبه جهاد کشاورزی می تواند شیرخام دامداران را به قیمت ۶۴۰۰ تومان خریداری کند.

رحیمی اظهارداشت: زمانی این مصوبه می تواند برای کارخانه های تولید محصولات لبنی تکلیف کند که قیمت محصولات لبنی نیز به تبع آن افزایش یابد.

وی یادآورشد: به نظر می رسد که این مصوبه برای تولید کنندگان و کارخانه های تولید محصولات لبنی قابلیت اجرایی ندارد و تنها به منظور عملی شدن مطالبات و خواسته دامداران مبنی بر افزایش قیمت شیرخام صادر شده است.
این مصوبه به منظور عملی شدن مطالبات و خواسته دامداران مبنی بر افزایش قیمت شیرخام صادر شده است
کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به شرح زیر اعلام کرد که ” شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک ” قیمت هر کیلوگرم شیرخام را ۶,۴۰۰ تومان تصویب کرد و بر اساس مصوبه این شورا صادرات شیرخشک، کره، روغن حیوانی، فراورده‌های لبنی و دام زنده نیز آزاد است.

در ادامه این نامه همچنین آمده است: تبصره (۱): به ازای هر ۰.۱ درصد افزایش یا کاهش درصد چربی مبلغ ۸۰۰ ریال متناسب با افزایش و یا کاهش درصد چربی به قیمت شیرخام اضافه یا کسر خواهد شد.

۱- شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در جلسه مورخ ۱۴ تیر ۱۴۰۰ به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی در راستای حمایت از دامداران و پایداری تولید قیمت هر کیلوگرم شیرخام را با ۳.۲ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار، ۶,۴۰۰ تومان تصویب کرد.
۲- صادرات شیرخشک، کره، روغن حیوانی، فراورده‌های لبنی و دام زنده آزاد است.

تبصره (۲): مدیریت صادرات اقلام فوق‌الذکر اعم از مقدار، زمان، مابه‌التفاوت صادرات، اهلیت سنجی و اولویت بندی صادرکنندگان به عهده وزارت جهاد کشاورزی است.
۳- وزارت جهاد کشاورزی مجاز است از طریق سازمان مرکزی تعاون روستایی، شرکت پشتیبانی امور دام، اتحادیه و یا شرکت‌های مباشر غیر دولتی نسبت به خرید شیرخام، شیرخشک، دام زنده و گوشت قرمز اقدام نماید.

تبصره (۳): بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است، موضوع پرداخت تسهیلات بانکی مصوب قانون بودجه ۱۴۰۰ و همچنین مصوبات هیأت محترم وزیران برای سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام را از طریق بانک‌های عامل، پیگیری نموده تا به موقع در اختیار سازمان و شرکت مذکور قرار بگیرد.

سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلفند هزینه‌های تبعی و ضرر و زیان ناشی از انجام خریدهای تضمینی، حمایتی و توافقی را پس از انجام حسابرسی توسط سازمان حسابرسی و تأیید وزارت جهاد کشاورزی پرداخت نمایند

۴- سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است اصل و سود تسهیلات از محل اعتبارات مصوب را متعهد و تضمین نمایند. این تضمین دولت نافی وظلیف بانک برای وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات نیست.
۵- سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلفند هزینه‌های تبعی و ضرر و زیان ناشی از انجام خریدهای تضمینی، حمایتی و توافقی را پس از انجام حسابرسی توسط سازمان حسابرسی و تأیید وزارت جهاد کشاورزی پرداخت نمایند.
۶- سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام موظف هستند تسهیلات دریافتی را در سررسید مقرر از محل فروش محصولات خریداری شده و ضرر و زیان پرداختی دریافت نمایند.
دامداران از حدود یک ماه پیش نسبت به پایین بودن قیمت شیرخام اعتراض دارند تا مراجع قانونی نسبت به افزایش قیمت شیرخام اقدامات لازم را به عمل آورند.

بر اساس آخرین مصوبه قیمت شیرخام برای فروش به کارخانه های تولید محصولات لبنی ۴۵۰۰ تومان تعیین شده، اما کارخانه ها شیرخام را ۵۱۰۰ تومان از دامداران خریداری می کنند و سازمان حمایت از مصرف کنندگان قیمت ۱۰ محصول لبنی نیز با این قیمت شیرخام قیمت گذاری کرده است

بر اساس آخرین مصوبه قیمت شیرخام برای فروش به کارخانه های تولید محصولات لبنی ۴۵۰۰ تومان تعیین شده، اما کارخانه ها شیرخام را ۵۱۰۰ تومان از دامداران خریداری می کنند و سازمان حمایت از مصرف کنندگان قیمت ۱۰ محصول لبنی نیز با این قیمت شیرخام قیمت گذاری کرده است.

اگر قرار است قیمت شیرخام به ۶۴۰۰ تومان افزایش یابد در این  صورت قیمت ۱۰ محصول لبنی نیز حدود ۷۰ درصد افزایش می یابد
برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که اگر قرار است قیمت شیرخام تحویل کارخانه به ۶۴۰۰ تومان افزایش یابد در این  صورت قیمت این ۱۰ محصول لبنی نیز باید حدود ۷۰ درصد افزایش یابد.

شیر بطری یک لیتری کم چرب، نیم چرب، پرچرب و پرچرب کامل، شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم چرب، ماست ۹۰۰ گرمی کم چرب و پرچرب و ماست دبه ای ۲۵۰۰ گرمی کم چرب و پر چرب و پنیر سفید یو اف ۴۰۰ گرمی، مشمول ۱۰ قلم قیمت گذاری دولتی هستند و کارخانه ها نباید از این قیمت ها تخطی کنند که حدود ۷۰ درصد تولید این کارخانه ها به این محصولات اختصاص دارد.

به غیر از ۱۰ قلم یاد شده سایر محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری نیستند
به غیر از این ۱۰ قلم که جزو سبد ضروری خانوارها است، مابقی محصولات لبنی از جمله خامه، کره، ماست و شیر طعم دار، پنیر گردویی، خامه ای و شکلاتی و ماست ویتامین دار و محصولاتی از این دست، مشمول قیمت گذاری دولتی نیستند بلکه مشمول آیین نامه قیمت گذاری محصولات ساخت داخل هستند که به طور متوسط حدود ۳۰ درصد حجم خطوط تولید کارخانه های تولید محصولات لبنی به آنها اختصاص دارد.

افزایش قیمت محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری(۱۰ قلم) از اول آذرماه سال گذشته به تولید کنندگان ابلاغ شده است و همه تولید کنندگان مکلف هستند طبق نرخ های مصوب محصولات لبنی خود را به بازار عرضه کنند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....