تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 تیر 1400 - 11:05
کد خبر : 51030

شماره VIN خودرو؛ اثر انگشت وسیله نقلیه شما

شماره VIN خودرو؛ اثر انگشت وسیله نقلیه شما

شاید شما هم در حال خواندن اطلاعات  پشت کارت خودروی خود، متوجه یک کد سریال ۱۷ رقمی شده‌اید. شاید شما هم در حال خواندن اطلاعات  پشت کارت خودروی خود، متوجه یک کد سریال ۱۷ رقمی شده‌اید. به این کد در اصطلاحات خودرویی ، شماره VIN خودرو گفته می‌شود. اگر برایتان سوال پیش آمده است که

شاید شما هم در حال خواندن اطلاعات  پشت کارت خودروی خود، متوجه یک کد سریال ۱۷ رقمی شده‌اید.

شاید شما هم در حال خواندن اطلاعات  پشت کارت خودروی خود، متوجه یک کد سریال ۱۷ رقمی شده‌اید. به این کد در اصطلاحات خودرویی ، شماره VIN خودرو گفته می‌شود. اگر برایتان سوال پیش آمده است که این کد و کارآیی اش چیست؟ یا اگر در موارد استعلام خلافی خودرو، چیزی درباره کد VIN شنیده‌اید و اطلاعی از آن ندارید، شما را به خواندن این مقاله دعوت می‌کنیم.

شماره VIN  چیست؟

  به گزارش اقتصاددان به نقل از  بازار ،    کد یا شماره VIN مخفف اصطلاح Vehicle Identification Number، یک کد ۱۷ رقمی شامل اعداد و حروف  انگلیسی برای تشخیص خودروهای مختلف است.  از این کد با عنوان شماره شناسایی خودرو یاد می‌شود. کد VIN یا همان وی آی ان،  نوعی شماره منحصر به فرد است که برای بازشناسندن اصالت هر خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هیچ جای دنیا نمی‌توانید دو خودرو با شماره VIN یکسان بیابید. این کد حاوی اطلاعات فراوانی درباره خودرو است. اطلاعات زیر از شماره VIN قابل شناسایی است:

· مشخصات خودرو

· کشور تولید کننده خودرو

· محل تولید خودرو

· سال تولید اتومبیل

· مدل خودرو

· مشخصات شرکت سازنده خودرو

· مشخصات موتور

اگر می‌خواهید با نگاهی به شماره VIN خودرو  به راحتی همه این اطلاعات را بازخوانی کنید، با ما همراه باشید. اول بهتر است بدانیم که اصلا این کد وی آی ان در کجای خودرو قابل شناسایی است؟

شماره VIN  خودرو کجاست؟

طبق اطلاعات مندرج در راهنمای خودروها ، معمولا وی آی ان خودرو در موقعیت‌های قابل مشاهده است:

· زیر شیشه جلو کنار راننده خودرو

· فایروال محفظه موتور

· چهارچوب در کنار راننده

چگونه اطلاعات شماره شناسایی خودرو ( کد VIN) را تفسیر کنیم؟

شماره VIN خودرو؛ اثر انگشت وسیله نقلیه شما

شناسایی الگوی کدهای VIN خودرو

همان طور که گفتیم کد وی آی ان، رشته  ۱۷ رقمی مرکب از اعداد و حروف است.  اعداد ۱ تا ۹ و حروف الفبای انگلیسی به جز O  و Q ترتیب خوانش این اطلاعات از چپ به راست است. با این که سازمان استانداردسازی بین المللی این کدها را تعریف می‌کند؛ ولی هر شرکت خودرو ساز از الگوی خاصی برای بازخوانی این حروف استفاده می‌کند. به همین دلیل برای درک اطلاعات این رشته مثلا نام کارخانه مدنظر باید به الگوی آن شرکت اتومبیل سازی نیز توجه داشت. خب وقت آن شده است که به معنای هریک از اعداد و ارقام بپردازیم:

الف) اولین سری ارقام، سه رقم از سمت چپ است. این سه رقم معرف کارخانه سازنده خودرو است. این ارقام تعریف جهانی دارند و هر شرکت خودروساز، کد سه رقمی ویژه ای دارد که با آن شناخته می‌شود. اولین رقم نشان می دهد که خودرو در چه منطقه جغرافیایی تولید شده است.

البته شاید در نگاهی به کارت خودروی خود، برخی حروف را نیز در این جایگاه مشاهده کنید. جای تعجب نیست. این حروف هم باز نشان دهنده  منطقه ساخت خودرو هستند. به عنوان مثال برای ما که در آسیا زندگی می‌کنیم، این اولین حرف کد وی آی ان ، حرفی بین J تا R خواهد بود.

ب) جایگاه دوم، کدهای دو رقمی است. این دو کد به ترتیب شرکت اتومبیل سازی اصلی و حرف بعدی، برند خودرو را نشان می‌دهد. مثلا اگر شما خودرویی متعلق به شرکت کرایسلر داشته باشید، طبیعی است که در این جایگاه حرف C  را مشاهده نمایید.

ج) جایگاه ۴ تا ۸ با توضیحات خودرو همراه است. این کدها معرف مدل خودرو، نوع و کد موتور، نوع بدنه و حتی گاهی سیستم ایمنی خودرو است.

د) جایگاه نهم به کد امنیتی خودرو مربوط است. به این کد امنیتی، ” رقم چک” نیز اطلاق می‌گردد. این رقم نشان دهنده درستی و صحت VIN است.  صحت شماره شناسایی خودرو با الگوریتم‌های خاص تولید ” رقم چک” منحصر به فرد هر اتومبیل قابل شناساسایی است.

ه) جایگاه ده تا ۱۷ به قسمت شناسایی خودرو مربوط است. در این بخش جزییات خودرو نظیر کارخانه سازنده، آپشن ها و مدل خاص خودروی تولیدی دیده می‌شوند.

و) شش رقم انتهایی VIN نشانگر خودرو خاص هستند. بقیه اعداد و حروف پیش از این VIN می‌توانند نشان دهنده همه اتومبیل‌های ساخته شده در یک سال خاص در یک خودروسازی خاص و از یک مدل خاص است ولی شش رقم انتهایی در واقع هر خودرو را منحصر به فرد می‌سازد. زیرا کارخانه اتومبیل‌سازی سالانه خودروهای متعددی تولید می‌کند و به هر خودرو به ترتیب شماره خاصی را اختصاص می دهد و به این ترتیب، این کد شناسایی خودرو همانند IME موبایل‌تان منحصر به فرد خواهد شد.

کاربرد کد VIN پشت کارت خودرو کجاست؟

تا حالا متوجه شدیم که این کد شناسایی وی آی ان  می‌تواند همانند کد ملی مختص هر خودرو باشد ولی واقعا ضرورت و کاربرد شماره شناسایی خودرو چیست؟ می‌توان به موقعیت‌های زیر برای استفاده از VIN  اشاره کرد:

♦ تکمیل گزارشات پلیس در موارد سرقت یا شناسایی و بازرسی خودرو هنگام خرید بیمه بدنه

♦ خرید قطعات جانبی اصلی خودرو

♦ استعلام خلافی خودرو

شیوه‌های حضوری و غیرحضوری برای استعلام و دریافت خلافی خودرو از پلیس راهور وجود دارد. یکی از این روش‌ها ، استعلام خلافی خودرو با کد VIN است.

روش‌های استعلام خلافی با کد VIN خودرو

شماره VIN خودرو؛ اثر انگشت وسیله نقلیه شما

استعلام خلافی خودرو با کد VIN شاسی  اتومبیل

برای استعلام خلافی و میزان جریمه خودرویتان با وی آی ان چند روش وجود دارد:

استعلام پیامکی  خلافی خودرو با کد VIN

رانندگان وسایل نقلیه می‌توانند برای دریافت لیست خلافی خودروی خود، شماره وی آی ان (VIN) پشت کارت خودرو را به یکی از سه شماره زیر پیامک نمایند:

♦ ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰

♦ ۳۰۰۰۵۱۵۱

♦ ۱۱۰۰۰۵۱۵۱

شما بعد از ارسال VIN  خودرو به شماره‌های مذکور، پیامک خلافی خودرو شامل شناسه قبض و شناسه پرداخت را دریافت خواهید کرد. می‌توانید از این اطلاعات برای پرداخت جریمه خودروی خود اقدام نمایید.

استعلام  خلافی  با موبایل و کد USSD

الف) با گوشی موبایل خود کد *۱۱۰# را شماره گیری نمایید. با این عمل، دو راهکار در دسترس راننده خودرو خواهد بود:

  • خدمات قابل ارائه
  • خدمات در دست اقدام

اگر می‌خواهید خلافی ماشین را ببینید، باید عدد یک را انتخاب و ارسال نمایید.

ب) گزینه استعلام خلافی خودرو  ارائه می‌شود که برای دریافت خلافی خودرو باید عدد یک را انتخاب و ارسال نمایید.

ج) با دریافت درخواست درج کدVIN ، شماره ۱۷ رقمی پشت کارت خودروی خود را وارد کنید. در زمان وارد کردن کد، زبان کیبورد گوشی‌تان باید انگلیسی باشد.

د) حالا مبلغ جرایم خودرو استعلام و به شما نشان داده می‌شود که در مراحل بعد می‌توانید مفاحساب جریمه را پرداخت و تسویه نمایید.

در انتها امیدواریم که  ارائه اطلاعاتی درباره خودرو  نظیر کد VIN، بتواند با نگاه جامع تر شما به کاربردهای آن همراه شود. به این ترتیب، می‌توان با استفاده از آن در موارد نیاز نظیر استعلام خلافی خودرو یا حتی یافتن خودروی مسروقه  در بیمه بدنه و … سرعت و ارتقا بخشید.

برگرفته از سایت بیمه دات کام (BIMEH.COM)

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....