تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 مهر 1400 - 12:14
کد خبر : 64309

شفافیت آراء نمایندگان مجلس شورای اسلامی

شفافیت آراء نمایندگان مجلس شورای اسلامی

در همه کشورها ، و هم چنین کشور ما مجلس در رأس امور است. همه نمایندگان وقتی می خواهند رأی اعتماد حوزه انتخابیه خود را کسب کنند. بطور معمول وعده هایی مانند رشد اشتغال ، رفع بیکاری ، رونق اقتصادی و …. تحویل مردم می دهند. این وعده ها در صورتی تحقق می یابد که

در همه کشورها ، و هم چنین کشور ما مجلس در رأس امور است. همه نمایندگان وقتی می خواهند رأی اعتماد حوزه انتخابیه خود را کسب کنند. بطور معمول وعده هایی مانند رشد اشتغال ، رفع بیکاری ، رونق اقتصادی و …. تحویل مردم می دهند.
این وعده ها در صورتی تحقق می یابد که قانون نویسان مجلس شورای اسلامی ، قانونی تدوین کنند که فضای کسب و کار در کشور، مناسب تر و بهتر شود.
فضای کسب و کار به مجموعه قوانینی گفته می شود که دولت برای فعالیت های بخش خصوصی تدوین می کند. حال سوال این است این قوانین خوب هستند و یا خوب نیستند. خوب بودن یا نبودن قوانین توسط شاخص های کسب و کار مشخص می شود. شاخص های کسب و کار محاسبه شده برای کشور ما نشان می دهد که فضای کسب و کار در کشور ایران تقریبا مانند کشورهای جنگ زده است. به عبارت دیگر قوانین تدوینی توسط مجالس شورای اسلامی در سالهای گذشته عملکرد خوبی را نشان نمی دهد.
به همین سبب نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی، جنب و جوشی برای مناسب شدن فضای کسب و کار شروع کردند. قوانینی هم تصویب شده است. ولی شرط همه قوانین تصویبی مجلس شورای اسلامی برای مناسب شدن فضای کسب و کار در جامعه، شفافیت آرای خود نمایندگان مجلس است.
طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس ابتدا در مجلس قبلی به رأی گذاشته شد. متأسفانه در مجلس قبلی این طرح رد شد. رد شدن این طرح به معنی وعده های پوچ نمایندگان به مردم بود. به عبارت دیگر نمایندگان مجلس در دوره قبلی نسبت به وعده هایی که به مردم داده بودند، صداقت نداشتند.
این طرح دوباره در مجلس فعلی به جریان افتاد. ابتدا رد شد. سپس به کمیسیون رفت و حاصل آن چیزی که در حال بیرون آمدن است. فرقی با رد کردن این طرح ندارد. این طرح مانند همان تصویر شیر بی یال و اشکم است.
لازم بذکر است که پیروی کردن نمایندگان فعلی مجلس از نمایندگان قبلی مجلس ، به منزله تکرار داستهانهای وعده های پوچ و ضایع کردن اعتماد مردم به نمایندگانشان است که زیبنده نمایندگان فعلی مجلس نیست.
در ضمن با این اقدامات ، مدت زمان دو ساله باقی مانده از نمایندگی هم به پایان می رسد و آش همان آش و کاسه همان کاسه است. نه قانون درستی تصویب می شود و نه تغییری در وضعیت مردم ایجاد می شود. و کما فی السابق شاخص های کسب کار ، رقم درستی به نمایش نمی گذارد. بیکاری افزایش و رکود اقتصادی هم گریبان مردم را بیشتر فشار می دهد.
در ضمن تصویب قانون های بی خاصیت موجب ماندگاری این نمایندگان در مجلس نخواهد شد. دیر یا زود این دو سال به پایان می رسد. تصویب این قانون به هر شکلی به منزله مهری بر پیشانی نمایندگان خواهد ماند. در نتیجه پیشنهادم این است ، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، سعی کنند ، قانون شفافیت آراء نمایندگان مجلس را بدرستی تصویب و تبصره های بی مورد را از آن حذف کنند. تا همیشه از آن بعنوان یک اثر ماندگار یاد کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....