تاریخ انتشار : دوشنبه 22 شهریور 1400 - 12:05
کد خبر : 60571

شفافیتی که در صورتهای مالی دیده نمی شود

شفافیتی که در صورتهای مالی دیده نمی شود

پنهان کاری یک سوم صورتحساب بانکها و شرکت ها در کدال! کاووسی، مدیرکل اسبق بازرسی و حسابرسی داخلی بانک مرکزی می گوید؛ بانک ها در ارایه صورتهای مالی، عملکرد کلی خود را منتشر نمی کنند که این موضوع نیازمند بررسی در راستای شفاف سازی است. سامانه کدال به عنوان مرجعی رسمی برای دسترسی عموم به

پنهان کاری یک سوم صورتحساب بانکها و شرکت ها در کدال!

کاووسی، مدیرکل اسبق بازرسی و حسابرسی داخلی بانک مرکزی می گوید؛ بانک ها در ارایه صورتهای مالی، عملکرد کلی خود را منتشر نمی کنند که این موضوع نیازمند بررسی در راستای شفاف سازی است.

سامانه کدال به عنوان مرجعی رسمی برای دسترسی عموم به صورت های مالی شرکت ها، بانک ها، بیمه ها و …اگر چه جایگاهی برای شفاف سازی عملکرد آنها محسوب می شود اما آن گونه که مشخص است خیلی از شرکت ها بخصوص بانک ها و بیمه ها در ارایه گزارش عملکرد تمام و کمال خود همه فعالیتهایشان را در این سامانه بارگذاری نمی کنند.

برای شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌ها، بیمه‌ها و بانک‌های دولتی اطلاعات صورت مالی و عملکرد آن‌ها و یا ارزیابی صلاحیت عزل و نصب‌ها و … همانند اتفاقی که برای شرکت‌های بورسی رخ می‌دهد، اعلام و منتشر شود

دولت سیزدهم بدنبال شفاف سازی عملکرد شرکت ها برای جلوگیری از رانت و فساد
با نگاهی به سامانه کدال مشخص می شود حتی برخی بانک ها و بیمه ها نمی خواهند عملکرد خود را بصورتی دقیق منتشر کنند و یا چنانچه اقدام به انتشار صورت های مالی خود می نمایند، بعضی از فعالیت ها را که معمولا در قالب سفته بازی و … است را پنهان می کنند. این اقدام که شفافیت عملکرد شرکت ها را زیر سئوال می برد بیانگر آن است که هنوز خیلی از بانک ها به جای انجام رسالت کاری خود بدنبال سودآوری با استفاده از منابعی که در دست دارند هستند بدون اینکه توجهی چندانی به اقتصاد کشور بخصوص بخش تولید کنند.

چنین موضوعی حتی صدای وزیر اقتصاد را هم در آورده است. احسان خاندوزی اخیرا اعلام کرده؛ صورتحساب تمام شرکت‌ها، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی باید از ماه آینده شفاف شود.

وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد به عنوان نماینده شرکت‌ها، بیمه‌ها و بانک‌های دولتی در هفته‌های پیش رو این موضوع را پیگیری و محقق می‌کند می گوید: برای شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌ها، بیمه‌ها و بانک‌های دولتی اطلاعات صورت مالی و عملکرد آن‌ها و یا ارزیابی صلاحیت عزل و نصب‌ها و … همانند اتفاقی که برای شرکت‌های بورسی رخ می‌دهد، اعلام و منتشر شود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،    در چنین شرایطی هر چند بانک ها و بیمه ها با ترفندهای خاص نمی خواهد همه فعالیتهای اقتصادی که انجام می دهند را به صورت شفاف در معرض دید عموم قرار دهند اما گویا دولت سیزدهم با برنامه ریزی که دارد درصدد است تا مانع از انجام فعالیت بانک ها و بیمه های دولتی در این زمینه شود چرا که برخی از آنها از رسالت کاری خود فاصله گرفته و به جای کمک به اقتصاد کشور و…مسیر زراندوزی و سرمایه گذاریهای سودآور را در پیش گرفته و فعالیت های خود را پنهان می کنند.

صورتهای مالی منتشر شده فعالیت برخی شرکت ها نظیر بانک ها و بیمه ها که در سامانه کدال منتشر می شود بخشی از عملکرد آنهاست، زیرا سری اقداماتی که در بازارهای سودآور در قالب سفته بازی و سرمایه گذاری های پر سود انجام می دهند را هیچ گاه ارایه نمی کنند

صورت های مالی که ارایه نمی شود
در این باره یوسف کاووسی مدیرکل اسبق بازرسی و حسابرسی داخلی بانک مرکزی  گفت: صورتهای مالی منتشر شده فعالیت برخی شرکت ها نظیر بانک ها و بیمه ها که در سامانه کدال منتشر می شود بخشی از عملکرد آنهاست، زیرا یک سری اقداماتی که در بازارهای سودآور در قالب سفته بازی و سرمایه گذاری های پر سود انجام می دهند را هیچ گاه ارایه نمی کنند.

نمونه این بی توجهی ها صورتهای مالی بانک کشاورزی است که در ۴ صفحه خلاصه شده بود در حالی که همه اطلاعات لازم عملکرد این بانک که باید در ۱۴۰ صفحه باشد گزارش نشده است

وی به انتشار ناقص صورت های مالی بانک کشاورزی که اخیر منتشر شد اشاره کرد و افزود: نمونه این بی توجهی ها صورتهای مالی بانک کشاورزی است که در ۴ صفحه خلاصه شده بود در حالی که همه اطلاعات لازم عملکرد این بانک که باید در ۱۴۰ صفحه باشد گزارش نشده است.

این کارشناس بانکی خاطرنشان کرد: بحث شفافیت عملکرد شرکت های بورسی بخصوص فعالیت بانک ها و بیمه ها باید مورد توجه قرار گیرد چرا که بانک ها سرمایه گذاری های زیادی انجام می دهند اما نمی خواهند به وضوح دیده شوند آنها شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ های فراوانی دارند و از این طریق بازارها را به دلیل منابع مالی که در دست دارند تا حدی قرق کرده اند.

کاووسی به تاکید وزیر اقتصاد در شفاف سازی صورتحساب شرکت ها بخصوص بانک ها و بیمه ها اشاره کرد و افزود: هر چند چنین اقدام درستی حرکتی مطلوب در راستای شفاف سازی عملکرد شرکت ها است اما بعید می دانم این اتفاق به این زودی ها اتفاق بیفتد چرا که به طور مثال بانک ها این روزها در همه جا فعالیت دارند اما آن فعالیت ها دیده نمی شود. حضور در مالسازی، مسکن، ورود در بورس و بنگاهداری همچنین شراکت در پروژه های بزرگ و کوچک به دلیل برخورداری بانک ها از منابع مالی بخشی از فعالیت بانک ها و بعضا بیمه ها است که در صورتحساب ها و ترازهای مالی آنها نمی آید.

معمولا شرکتهایی که صورت حساب های مالی خود را منتشر می کنند (بخصوص بانک ها و بعضا بیمه ها) شاید یک سوم آن را پنهان و اریه نکنند و فقط برخی سرفصل های که وجود دارد چون سرمایه گذاری های اشتراکی و … را ارایه دهند در حالی که باید ریز ریز و جز به جز همه فعالیت ها در صورت های مالی گنجانده و منتشر شود

یک سوم فعالیت برخی شرکتها بخصوص بانک و بیمه ها در کدال بارگذاری می شود!
وی افزود: معمولا شرکتهایی که صورت حساب های مالی خود را منتشر می کنند (بخصوص بانک ها و بعضا بیمه ها) شاید یک سوم آن را پنهان و ارایه نکنند و فقط برخی سرفصل های که وجود دارد چون سرمایه گذاری های اشتراکی و … را ارایه دهند در حالی که باید ریز ریز و جز به جز همه فعالیت ها در صورت های مالی گنجانده و منتشر شود.

مدیرکل اسبق بازرسی و حسابرسی داخلی بانک مرکزی ادامه داد: از آنجایی که  شرکت های خیلی از بانک ها، بیمه ها در بورس حضور دارند، بنابراین درصورت شفاف سازی این احتمال وجود دارد که برای آنها مشکل آفرین شود اما توجه به شفاف سازی امور شرکت ها و مبارزه با فساد در این راستا باید مورد توجه قرار گیرد. هر چند به این زودی ها و به آسانی این موضوع نمی تواند اتفاق بیفتد مگر اینکه اصلاح ساختاری کلی در همه بخش های اقتصادی بخصوص در بخش بانک و بیمه ایجاد شود.

بنا به این گزارش، وزارت اقتصاد عزم خود را برای شفاف سازی عملکرد شرکت ها بخصوص بانک ها و بیمه ها جزم کرده است این اقدام درست در صورت اجرای دقیق می تواند به فساد، رانت و سودآوریهای غیر متعارف پایان دهد و از طرفی نتیجه آن به اختصاص منابع بانک ها به جای ورود به بازارهای سرمایه گذاری سودآور به بخش تولید و رونق اقتصادی منجر شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....