تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 شهریور 1400 - 10:41
کد خبر : 61642

شعله های جاویدان

شعله های جاویدان

  مقصد بعدی سفر ، آتشکده باکو در ناحیه “سوراخانی” در نزدیکی شهر بود. برای رفتن به آن جا سوار یکی از تاکسی های مشکی رنگ باکو شدیم که مشهور به تاکسی لندن هستند. در ناحیه “سوراخانی” در زمان قدیم “سوراخ” هایی در زمین وجود داشته که آتش به صورت همیشگی و خود به خود

 

مقصد بعدی سفر ، آتشکده باکو در ناحیه “سوراخانی” در نزدیکی شهر بود. برای رفتن به آن جا سوار یکی از تاکسی های مشکی رنگ باکو شدیم که مشهور به تاکسی لندن هستند.
در ناحیه “سوراخانی” در زمان قدیم “سوراخ” هایی در زمین وجود داشته که آتش به صورت همیشگی و خود به خود در آنها شعله ور بوده است.
این آتش جاویدان تبدیل به منطقه ای مقدس برای زرتشتیان می شود.
آتش برای هندوها هم مقدس بود و بعدها که بازرگانان هندی به این منطقه می آیند، یک معبد در این منطقه برپا می کنند که به آتشگاه معروف می شود.
طرح اصلی آتشکده، همان چهارطاقی ساسانی است و اطراف آن حجره هایی برای زائران و راهبان ساخته شده است.
در محوطه این آتشکده، کتیبه هایی به زبان فارسی، هندی و پنجابی ( زبان پیروان آیین سیک ) دیده می شود که علاوه بر مدح آتش ، نام مقدسات مختلف آیین هندو و سیک در آن وجود دارد و نشان می دهد که این آتشکده برای مذاهب مختلف مقدس بوده و پیروان آیین های مختلف به صورت همزمان در آن حضور داشته اند.
دو کتیبه در کنارهم بر سر یکی از حجره ها برایم جالب بود. یک کتیبه به زبان هندی و در مدح گانش( یک خدای هندو) و نیز در مدح آتش بود و یک تاریخ به تقویم هندی داشت و دیگری به زبان فارسی و در مدح آتش و تبریک سال نو و از شهر بوانات ایران بود و یک تاریخ به هجری قمری داشت. هردو کتیبه هم به یک تاریخ یعنی سال ۱۷۴۵ میلادی اشاره داشتند.

به مرور با اکتشافات نفتی در منطقه، این شعله های آتش دیگر معجزه و امری مقدس نبود و انسان قرن بیستم تصمیم گرفت به جای پرستش این شعله های گاز ، آن را استخراج کند و بفروشد!
با استخراج نفت و گاز، این آتش جاویدان هم خاموش شد!
در حال حاضر حجره های اطراف آتشکده تبدیل به موزه شده و آتش آتشکده از طریق لوله کشی گاز شهری روشن می شود.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....