تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آذر 1400 - 12:13
کد خبر : 68959

شرایط بورس در آبان با درآمد کارگزاری‌ها چه کرد؟

شرایط بورس در آبان با درآمد کارگزاری‌ها چه کرد؟

عملکرد بورس در آبان ماه نشان می‌دهد که ۲۲۱هزار میلیارد تومان دادوستدانجام شده است. عملکرد ۱۰۹کارگزاری فعال در بازار سرمایه طی آبان حکایت از ثبت ۲۲۱هزار میلیارد تومان دادوستد در این ماه دارد که در قیاس با رونق ۹۹ از کاهش ۷۰درصدی حکایت می‌کند. طولانی شدن دوره نزولی بازار سهام و رکودی شدن فضای معاملات

عملکرد بورس در آبان ماه نشان می‌دهد که ۲۲۱هزار میلیارد تومان دادوستدانجام شده است.

عملکرد ۱۰۹کارگزاری فعال در بازار سرمایه طی آبان حکایت از ثبت ۲۲۱هزار میلیارد تومان دادوستد در این ماه دارد که در قیاس با رونق ۹۹ از کاهش ۷۰درصدی حکایت می‌کند. طولانی شدن دوره نزولی بازار سهام و رکودی شدن فضای معاملات موجب شده است با وجود ظرفیت‌های بنیادی و تاکید کارشناسان بر ارزندگی بازار، شاهد کاهش انگیزه بورس‌بازان باشیم.

کاهش حجم دادوستد

روند نزولی قیمت سهام همچنان ادامه دارد و همزمان با آن شاهد افول حجم دادوستد سهام نیز هستیم. به این ترتیب طی دو ‌ماه اخیر، ارزش خرید و فروش‌های ثبت‌شده در شرکت‌های کار‌گزاری نیز به‌شدت کاهش یافته است. آمارها نشان می‌دهد پس از ثبت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان دادوستد مهرماه در کارنامه واسطه‌های بورسی، آبان‌‌ ماه نیز تفاوت چندانی برای کارگزاران نداشت و ارزش دادوستدهای ثبت‌شده از ۱۰۹ کار‌گزاری فعال بازار سرمایه با افزایش اندک به ۲۲۱هزار میلیارد تومان رسیده است.

ارزش معاملات کارگزاری٬ها از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰
740a62b1 97a3 4175 981b f2375562ab46 TueNov302021 اقتصاددان نوشته

به‌نظر می‌رسد ادامه اصلاح قیمت سهام با وجود ظرفیت‌‌های بنیادی و تاکید کارشناسان بورسی بر ارزندگی بازار، موجب کاهش انگیزه سرمایه‌‌گذاران شده است. شرایطی که سبب شد تا شاخص‌کل بورس تهران آبان‌‌ماه را با افت ۴/ ۳‌درصدی پشت‌سر بگذارد. آمارها نشان می‌دهد در این‌ ماه متوسط ارزش معاملات روزانه با افت حدود ۲۳‌درصدی نسبت به نخستین ‌ماه پاییز به ۳۸۴۸ میلیارد تومان رسیده و در قیاس با میانگین سال گذشته نیز افت ۷۰‌درصدی را نشان می‌دهد. آماری که به‌وضوح دلیل کاهش درآمد کار‌گزاری‌‌ها را نیز نشان می‌دهد. تیرماه سال گذشته بود که با افزایش تب بورس‌‌بازی و حضور گسترده صاحبان سرمایه برای دریافت کدهای معاملاتی، ارزش دادوستدهای ثبت شده در سامانه کار‌گزاری‌‌ها نیز رکوردشکنی کرد و از ۷۷۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفت. در‌ماه گذشته اما شاهد افت بیش از ۷۱‌درصدی این معاملات بودیم. روز گذشته از افت ۵۶‌‌درصدی سود ۸۰ واسطه بورسی در جدیدترین صورت‌های مالی کارگزاران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داده بود.

عملکرد کار‌گزاری‌‌های فعال در آبان‌‌ماه

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  بررسی دقیق‌‌تر عملکرد کار‌گزاری‌‌های فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد این نهادهای مالی در آبان‌‌ماه در حالی خرید و فروش ۲۲۰ هزار و ۶۳۵ میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند که ۱۳۶ هزار و ۷۳۲ میلیارد تومان یعنی معادل ۶۲‌درصد از این رقم در اختیار مبادلات آنلاین بوده است. همچنین ۸۳ هزار و ۵۲۹ میلیارد تومان دیگر نیز حجم معاملات در این نهادهای مالی به‌‌صورت عادی بوده است. در این میان طبق روال دوره‌های قبل، ‌درصد بالایی از خرید و فروش‌ها تنها در انحصار چند کار‌گزاری بود، به‌‌طوری‌‌که نیمی از معاملات این‌ماه تنها از کانال ۱۰ کار‌گزاری صورت گرفت. در صدر این خرید و فروش‌ها نیز همچنان کار‌گزاری مفید به‌عنوان برترین واسطه‌‌ بورسی قرار دارد، به‌‌طوری‌‌که ارزش دادوستدهای ثبت شده در کار‌گزاری مفید در ‌ماه گذشته به حدود ۴۲ ‌‌هزار و ۴۴۷ میلیارد تومان رسید تا این کار‌گزاری به تنهایی ۲/ ۱۹‌درصد از کل معاملات این نهادهای مالی را در آبان‌‌ماه به خود اختصاص دهد. در ادامه این روند نیز کار‌گزاری آگاه توانست ۵/ ۸‌درصد از کل معاملات کار‌گزاری‌‌ها در‌ماه گذشته را به خود اختصاص دهد که این حجم از معاملات، خرید و فروشی بیش از ۱۷هزار و ۷۰۸ میلیارد تومان بود. کار‌گزاری بانک پاسارگاد نیز در‌ماه گذشته داد‌‌و‌‌ستد ۱۰ هزار و ۱۶۲ میلیارد تومانی را تجربه کرد و در رتبه سومین کار‌گزاری برتر‌ماه قرار گرفت. سهم این کار‌گزاری از کل مبادلات به ۶/ ۴درصد رسید. در ادامه دیگر کار‌گزاری‌‌های برتر آبان‌ماه، دو کار‌گزاری آرمون‌بورس و صباتامین به ترتیب سهمی ۴/ ۴ و ۳‌درصدی از کل معاملات‌ ماه را به خرید و فروش‌های خود اختصاص دادند.

همان‌طور که عنوان شد کار‌گزاری مفید به‌عنوان برترین کار‌گزاری در آبان‌‌ماه شناخته شد. کار‌گزاری مزبور بیشترین فعالیت را در معاملات آنلاین داشت، به‌‌طوری‌‌که این کار‌گزاری به تنهایی ۴۶/ ۳۰درصد از کل معاملات آنلاین را در بازار سرمایه به خود اختصاص داد. ارزش این دادوستدهای الکترونیک رقمی معادل ۴۱ ‌‌هزار و ۶۶۲میلیارد تومان را شامل می‌شود که ۹۸‌درصد از کل خرید و فروش‌های کار‌گزاری مفید است. در همین راستا ۶۶۶ میلیارد و ۵۹۳ میلیون تومان از معاملات این‌ماه کار‌گزاری مفید (معادل ۶/ ۱درصد) به معاملات عادی تعلق داشته است. بررسی عملکرد کار‌گزاری آگاه نیز نشان می‌دهد این نهاد مالی در‌ماه گذشته بخش عمده‌‌ای از معاملات را به خرید و فروش آنلاین اختصاص داده است، به‌‌طوری‌‌که حدود ۹۳‌درصد از کل دادوستدهای صورت‌‌گرفته توسط‌‌ این کار‌گزاری به‌‌صورت الکترونیکی بوده که رقمی بالغ بر ۱۷ هزار و ۳۹۶ میلیارد تومان را شامل می‌شود. این حجم از دادوستدهای آنلاین ۷/ ۱۲درصد از کل را شامل می‌شود. همچنین کار‌گزاری مزبور یک هزار و ۲۱۱میلیارد تومان نیز در معاملات عادی ثبت کرده است که ۵/ ۶‌درصد از کل معاملات این کار‌گزاری و ۶/ ۱درصد از کل دادوستدهای عادی ثبت شده در آبان‌‌ماه را شامل شده است. کار‌گزاری مبین‌سرمایه نیز‌ ماه گذشته با اختلاف نسبت به دو کار‌گزاری اول رتبه سوم معاملات آنلاین را در اختیار گرفت؛ به‌‌طوری‌‌که سهم معاملات آنلاین این کار‌گزاری به بیش از ۵‌هزار و ۲۰۶‌میلیارد تومان رسید که ۸۹‌درصد از کل مبادلات آن را شامل می‌شود. تغییر سبک معامله سهام پس از شیوع گسترده کرونا و البته درب‌‌های بسته کار‌گزاری‌‌ها به روی مشتریانی که حضوری به این نهادهای واسط مراجعه می‌کنند از مهم‌ترین دلایل رشد دادوستدهای آنلاین در ماه‌های گذشته است.

در ماهی که گذشت کار‌گزاری بانک پاسارگاد با سهم حدود ۱۰‌درصدی از کل دادوستدهای عادی ثبت شده در این ماه، ۷هزار و ۳۶۶ میلیارد تومان معامله به‌صورت عادی ثبت کرده است که البته ۵/ ۷۲‌درصد از کل معاملات آبان‌‌ماه این کار‌گزاری را شامل شده است. پس از آن کار‌گزاری ارگ‌هامون که سهمی ۵/ ۲درصدی از کل دادوستدهای آبان‌‌ماه این نهادهای واسط را در اختیار دارد، با معامله ۵هزار و ۳۶۷ میلیارد تومانی سهام به‌صورت عادی، ۲/ ۷‌درصد از کل این نوع معامله را در آبان‌‌ماه به خود اختصاص داده است. در کار‌گزاری مزبور ۵/ ۹۵درصد از دادوستدها به این شکل ثبت شده است. کار‌گزاری‌‌های آرمون‌بورس، صبا‌تامین، امین‌آوید و توسعه‌معاملات کیان از دیگر نهادهای واسطه‌‌ای هستند که بیشترین سهم از معاملات عادی را در اختیار دارند.

در‌ماه گذشته در مجموع ۳۷۴ میلیارد تومان از معاملات با هدف بازارگردانی (در سهام) از سوی واسطه‌های بورسی ثبت شده است که سهم ۱۷/ ۰‌درصدی از کل معاملات داشته است. در این میان از ۱۰۹ کار‌گزاری فعال تنها ۱۲ کار‌گزاری این نوع از دادوستدها را ثبت کرده‌‌اند. بیشترین سهم از معاملات بازارگردانی الگوریتمی در آبان‌‌ماه نیز با سهم ۲/ ۴۷درصدی به کار‌گزاری صبا‌تامین تعلق داشت. ارزش این نوع معامله در کار‌گزاری مذکور بالغ بر ۱۷۶ میلیارد و ۴۹۶ میلیون تومان بوده است که ۷/ ۲‌درصد از کل معاملات کار‌گزاری صباتامین را شامل می‌شد. ۱۱ کار‌گزاری بهگزین، باهنر، بانک تجارت، توسعه معاملات پیشرو، بانک کارآفرین، ملل پویا، سهم آشنا، حافظ، بانک سامان، توسعه‌معاملات کیان و صبا جهاد ‌دیگر کار‌گزاری‌‌‌هایی بودند که در آبان‌‌ماه بازارگردانی الگوریتمی در بازار سهام انجام داده‌‌اند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....