تاریخ انتشار : یکشنبه 11 آبان 1399 - 12:54
کد خبر : 23744

شرایط بسیار ساده برای دریافت کارت بازرگانی

شرایط بسیار ساده برای دریافت کارت بازرگانی

علیخانی، معاون اتاق بازرگانی ایران با اشاره به شرایط ساده برای دریافت کارت بازرگانی گفت: بر اساس این شرایط، هر کس علاقمند باشد قادر به احراز شرایط و فعالیت تجاری است. مظفر علیخانی، با اشاره به قانون انحصار تجارت خارجی، تجارت فرامرزی را در اختیار دولت دانست و افزود: قانون گذار طی ماده ۳ مقررات

علیخانی، معاون اتاق بازرگانی ایران با اشاره به شرایط ساده برای دریافت کارت بازرگانی گفت: بر اساس این شرایط، هر کس علاقمند باشد قادر به احراز شرایط و فعالیت تجاری است.

مظفر علیخانی، با اشاره به قانون انحصار تجارت خارجی، تجارت فرامرزی را در اختیار دولت دانست و افزود: قانون گذار طی ماده ۳ مقررات صادرات و واردات اختیار خود را به فعالان اقتصادی اعطا کرده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،  علیخانیبا بیان این مقدمه به تشریح کم و کیف کارت بازرگانی پرداخت و گفت: شرایط و ضوابط صدور مشخص شده است و دولت در آئین نامه اجرایی، قانون فوق را تعریف کرده است و اتاق بازرگانی و وزارت صمت بعنوان نماینده‌ی دولت، موظف به احراز آن هستند.

علیخانی اضافه کرد: در سال‌های متمادی کارت بازرگانی بصورت دفترچه‌ای صادر می‌شد تا اینکه طی ۷ سال گذشته سامانه‌ای در اتاق طراحی شد تا هدف شفافیت و نیز تصریح در ارائه خدمت به فعالان اقتصادی را صورت دهد.

وی دیگر هدف این سامانه را کاهش دخالت عامل انسانی در امر صادرات و واردات خواند و افزود: این سامانه در گام اول برای اعضای اتاق طراحی شد و وزارت صمت به این نتیجه رسید که سامانه فوق ارزشمند است و در نهایت بعنوان مدیریتِ یکپارچه‌ای برای فرایندهای صدور و تمدید کارت بازرگانی در نظر گرفته شد.

علیخانی صدور کارت بازرگانی هوشمند را از خروجی‌های این سامانه عنوان کرد و گفت: این اقدام ارزشمند بعنوان گام دوم در مسیر پیش رو قرار گرفت و از طرفی سامانه جامع تجارت برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط وزارت صمت طراحی و قرار شد همکاری دو سازمان در بستر این سامانه تجلی پیدا کند.

معاون اتاق ایران با اشاره به دو تفکر در حوزه تجارتِ بین الملل اظهار کرد: با تغییر شرایط و وزرای وقت بازرگانی یا صمت، شاهد نوسانی در رویکردها هستیم.

علیخانی افزود: یک رویکرد باور دارد که صادرات و واردات امری تخصصی است که امروزه در دنیا در خصوص تخصص‌های دانشگاه‌های مخالف، درجه دکترا و فوق دکترا صادر می‌شود و لذا افراد ورود یافته به این حوزه اولا باید از تمکن مالی برخوردار بوده و تخصص لازم را داشته باشند.

وی رویکرد دیگر را نیز ناظر بر این دانست که شرایط صدور سخت باشد تا هر کسی وارد این حوزه نشود و رویکرد دوم معتقد است که انحصار، عرصه تجارت بین الملل را بر جوانان تنگ می‌سازد.

علیخانی تمدید کارت بر اساس رویکرد دوم را سهل و ساده خواند و تصریح کرد: بر این اساس هر کس با حداقل‌ها واردِ عرصه‌ی تجارت بین الملل خواهد شد.

وی ادامه داد: داشتن سن ۲۳ سال و برگه پایان خدمت برای آقایان یا معافیت از سربازی و نیز داشتن دیپلم و پروانه بهره برداری و سه سال فعالیت در عرصه تجارت و همچنین ارائه محل کسب و حساب جاری و عدم محکومیت موثر کیفری، از جمله شرایط داشتن کارت بازرگانی است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....