افزایش ۵۷درصدی حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پس از تاخیر یک‌ماهه در هیات دولت تصویب شد. براساس مصوبه دولت، حداقل حقوق بازنشستگان از ۳میلیون و ۵۵۰هزار تومان به ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است که با حداقل حقوق کارگری یکسان شود.

افزایش  ۵۷ درصد حداقل حقوق بازنشستگان

دولت در روز گذشته افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را با تاخیر تصویب کرد. طبق روال هر سال، در ۱۹اسفند ماه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در شورای عالی کار تعیین و پس از تصویب در اوایل اردیبهشت ماه به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تحویل داده شده است. اما به نظر می‌رسد مساله دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی در یک تاخیر کم‌سابقه‌، پس از ۵هفته در هیات دولت تصویب شده است. این در حالی است که در سال‌های قبل تصمیم‌گیری درباره حقوق و دستمزد بدون تعلل بررسی و تصویب می‌شده است. براساس مصوبه دولت، حداقل حقوق بازنشستگان برای سال جاری افزایش ۵۷درصدی خواهد داشت. به این ترتیب حداقل حقوق کارگران و بازنشستگان یکسان شده است. حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بدون اینکه به تاخیر اشاره کند، اظهارنظر کرده است.

او با اشاره به اینکه حداقل دریافتی مستمری‌بیگران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران نباید کمتر باشد، گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی کار مورخ ۱۹ اسفند سال گذشته، حداقل دریافتی کارگران برای سال۱۴۰۱ به مبلغ ۵میلیون و ۵۸۰ هزار تومان در ماه رسید. درخصوص حداقل حقوق بازنشستگان، از کارافتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تامین اجتماعی که به موجب قوانینی از جمله مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش ۴/ ۵۷درصدی همراه خواهد بود؛ به‌نحوی‌که از مبلغ مذکور کمتر نباشد. در رابطه با مستمری از کارافتادگان جزئی و نیز سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش خواهد یافت. او ادامه داد: با توجه به حکم قانون بودجه سال۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق‌های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد ۱۰درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ‌‌سازی پرداخت حقوق در کلیه صندوق‌های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولان که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰درصدی اعمال می‌‌شود. همچنین برای کمک به معیشت مستمری‌‌بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ۱۰درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰هزار تومان (تا سقف دریافتی ماهانه ۱۰میلیون تومان) به‌صورت ماهانه پرداخت خواهد شد.

پرداخت مابه‌التفاوت حقوق تا پایان مرداد

عبدالملکی با اشاره به زمان افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفت: با توجه به تصویب مصوبه در هیات وزیران، افزایش حقوق بازنشستگان از خرداد ماه انجام خواهد شد؛ ضمن اینکه مابه‌‌التفاوت حقوق بازنشستگان برای ماه‌های فروردین و اردیبهشت نیز در ماه‌های تیر و مرداد واریز می‌شود. وزیر رفاه ادامه داد: سیاست دولت مردمی، افزایش رفاه با رویکرد عدالت است و این در حالی است که افزایش صورت‌گرفته برای حقوق بازنشستگان و کارگران با رقم ۴/ ۵۷درصد حداقل‌‌بگیران، سایر سطوح ۳۸درصد به‌‌علاوه ۵۱۵هزار تومان بی‌نظیر است.  وزیر رفاه گفت: بر همین اساس بازنشستگانی که در سال گذشته ۳میلیون و ۷۰۰هزار تومان دریافتی داشته‌اند، با افزایش صورت‌گرفته این رقم در سال۱۴۰۱ به ۶میلیون تومان خواهد رسید و در واقع ۲میلیون و ۳۰۰هزار تومان به حقوق‌‌ها آنها اضافه خواهد شد. همچنین بازنشستگانی که دریافتی آنها ۹میلیون تومان بوده با یک‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان افزایش به ۱۰میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسیده و بازنشستگانی که دریافتی ۱۱میلیون تومان در سال۱۴۰۰ داشته‌‌اند، با افزایش یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان، ۱۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان دریافت خواهند کرد.