تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 آبان 1398 - 23:40
کد خبر : 1919

شاخص کل، هفته را قرمزپوش به پایان برد/ بازار سهام از کمبود تقاضا رنج می‌برد

شاخص کل، هفته را قرمزپوش به پایان برد/ بازار سهام از کمبود تقاضا رنج می‌برد

معاملات بازار سهام به رغم آنکه تا ۴۵ دقیقه نخست روند مثبتی را دنبال می‌کرد، درنهایت تحت تاثیر رفتارهای هیجانی، فشار فروش و شناسایی سود از سوی معامله‌گران روانه سراشیبی سقوط شد. شاخص کل که روز گذشته تا هفت هزار واحد هم رشد کرد و امیدواری را در میان فعالان بازار دوچندان ساخت، متاثر از

معاملات بازار سهام به رغم آنکه تا ۴۵ دقیقه نخست روند مثبتی را دنبال می‌کرد، درنهایت تحت تاثیر رفتارهای هیجانی، فشار فروش و شناسایی سود از سوی معامله‌گران روانه سراشیبی سقوط شد. شاخص کل که روز گذشته تا هفت هزار واحد هم رشد کرد و امیدواری را در میان فعالان بازار دوچندان ساخت، متاثر از عوامل مذکور بیش از ۲هزارو ۵۰۰ واحد افت کرد و در نهایت به ارتفاع ۳۰۵ هزار واحدی عقبگرد کرد.

دراین میان بزرگان بازار همچون«فولاد» و گروه‌های پالایشی«شتران»، «شبریز»، «شپنا» گرچه دقایق نخست را با تاثیر مثبت ۸۰۰ واحدی بر نماگر بورس همراه بودند اما در با افت نزدیک به ۹۰۰ واحد مانع از رشد بیشتر شاخص شدند.

نکته قابل توجه در جریان دادوستدهای روز جاری تاثیرپذیری ادامه دار دماسنج از انتشار گزارش‌های شش ماهه بود، به عبارتی دیگر عملکرد مثبت شرکت‌ها در نیمه نخست سال سبب شد تا به رغم روزهای قبل که شاخص کل با ترمز بریده و سقوط چشمگیر همراه بود، شرایط در روز جاری کمی تعدیل یافت واز فشار روانی حاکم بر جریان دادوستدها کاسته شد؛ به عبارت دقیق اگرچه خرید و فروش‌های هیجانی کم‌تر شد اما همچنان بازار سهام از کمبود تقاضا رنج می‌برد.

گفتنی است شاخص کل‌ هم وزن که روز گذشته نزدیک دو درصد رشد کرد، در پایان روز جاری با افت هزارو ۱۷۰ واحدی همراه شد تا همچنان انتظار اصلاح در کوچکترهای بازار برقرار باشد.

شایان ذکر است امروز در میان گروه‌های معاملاتی بیشترین بازدهی به خرده فروشی رسید، کمترین آن با نزدیک به ۵ درصد افت به نام وسایل ارتباطی ثبت شد.

در میان صنعتی‌ها، گروه‌های شیمیایی با تغییر چشمگیر نسبت به روز قبل حائز رتبه نخست شدند و پس از آن خودرو و مواد دارویی جایگاه دوم وسوم را از آن خود کردند؛ لازم به ذکر است بانکی‌ها در این رتبه به توفیق خوبی دست نیافتند و جایگاه چهارم را به نام خود ثبت کردند.

در میان نمادهای معاملاتی بیشترین افزایش قیمت را «فاذر»و «قشهد» به نام خود ثبت کردند و درمقابل «برکت»و «کگاز» با بیشترین کاهش قیمت، ضرر بیشتری برای سهام‌داران خود به همراه داشتند.

گفتنی است بیش از سه هزارو میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد حدود ۹۵۰ میلیارد تومان ثبت شد. همچنین خالص تغییر مالکیت هم ۵۳ میلیارد تومان از حقیقی به حقوقی بود.

در فرابورس چه گذشت؟

آیفکس معاملات هفتگی را با افت ۲۱ واحدی به پایان رساند و به کانال ۳هزارو ۷۰۰ واحدی عقبگرد کرد. نمادها فرابورسی تاثیرگذار بر شاخص کل به جزء «مارون» و «دماوند» که با رشد نزدیک به ۱۵ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر نماگر فرابورس داشتند، اکثرا قرمز پوش بودند و مانع از ارتقا آیفکس شدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....