تاریخ انتشار : جمعه 16 اردیبهشت 1401 - 19:40
کد خبر : 86773

شاخص هم وزن بورس می تازد

شاخص هم وزن بورس می تازد

این هفته در سه روز معاملاتی، شاخص کل بورس تهران ۵۵ صدم درصد رشد کرد و شاخص هم وزن ۲٫۶۴ صدم درصد بالا رفت. اقتصاددان: شاخص کل بورس تهران در معاملات روز شنبه، یکشنبه و دوشنبه هفته جاری ۸۳۶۱ واحد رشد کرد که معادل ۵۵ صدم درصد است. این شاخص هم اکنون به عدد یک

این هفته در سه روز معاملاتی، شاخص کل بورس تهران ۵۵ صدم درصد رشد کرد و شاخص هم وزن ۲٫۶۴ صدم درصد بالا رفت.

اقتصاددان: شاخص کل بورس تهران در معاملات روز شنبه، یکشنبه و دوشنبه هفته جاری ۸۳۶۱ واحد رشد کرد که معادل ۵۵ صدم درصد است. این شاخص هم اکنون به عدد یک میلیون و ۵۲۹ هزار و ۷۱۷ واحد رسیده است.

شاخص هم وزن هم با رشد ۱۰۸۴۹ واحدی نسبت به هفته گذشته ۲٫۶۴ درصد بالا رفت و به ارتفاع ۴۲۲ هزار و ۴۷۳ واحد رسید.

شاخص فرابورس اما برخلاف شاخص کل و شاخص هم وزن بورس، تغییرات چندانی نداشت و تنها یک واحد بالا رفت که معادل یک صدم درصد است.

کاهش منطقی ارزش معاملات

در هر سه روز معاملاتی این هفته، ارزش معاملات خرد بالای ۵ هزار میلیارد تومان بود. گرچه نسبت به هفته گذشته ارزش معاملات کاهش داشته، اما با توجه به تعطیلی های این هفته، عددی که برای ارزش معاملات ثبت شد قابل قبول است چراکه معمولا در روزهای قبل از تعطیلی چند روزه، ارزش معاملات کاهش می یابد.

در روز شنبه ۵۶۱۶ میلیارد تومان معامله انجام شد. روز یکشنبه ارزش معاملات ۵۸۷۲ میلیارد تومان بود و روز دوشنبه ۵۰۴۰ میلیارد تومان معامله ثبت شد.

ورود اندک پول حقیقی به بازار

در هفته جاری معامله گران بازار از نظر ورود و خروج پول حقیقی فعالیت چشمگیری انجام ندادند. در روز اول معاملات ۱۲ میلیارد تومان ورود پول انجام گرفت، در روز دوم ۲۶ میلیارد تومان پول خارج شد و در روز سوم، حقیقی ها ۳۳ میلیارد تومان پول به بازار تزریق کردند.

در مجموع تراز ورود پول حقیقی به بازار مثبت است اما عدد آن به اندازه ای بزرگ نیست که بتوان نتیجه گیری خاصی کرد.

ادامه خروج پول از اوراق بدهی و صندوق ها

حقیقی ها این هفته هم سرمایه خود را از اوراق بدهی و صندوق ها خارج کردند. هرچقدر پول از صندوق ها و اوراق بدهی خارج شود، به نفع بورس است چراکه این پول ها معمولا وارد سهام می شوند که موجب تزریق نقدینگی به سهم ها و رشد آن ها خواهد شد.

حقیقی ها در روز اول معاملاتی این هفته ۲۴۲ میلیارد تومان پول از صندوق ها خارج کردند، در روز دوم ۶۰ میلیارد تومان تزریق و در روز سوم ۴۱ میلیارد تومان خارج کردند.

تضعیف خریداران

شاخص قدرت خریداران حقیقی همچنان به نفع خریداران است که قدرت آن ها در مقابل فروشندگان را نشان می دهد، اما این شاخص در حال کاهش است.

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته این شاخص عدد ۱٫۳۴ را نشان می داد اما در روزهای شنبه و یکشنبه این هفته، این عدد ۱٫۲۸ بود. در روز دوشنبه هم این شاخص به عدد ۱٫۱۴ رسید که نشان دهنده کاهش قدرت خریداران نسبت به روزهای گذشته است.

البته تا زمانی که این عدد بزرگ تر از یک است، همچنان جای نگرانی وجود ندارد چراکه نشان می دهد خریداران زور بیشتری نسبت به فروشندگان دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....