تاریخ انتشار : شنبه 18 اردیبهشت 1400 - 16:01
کد خبر : 46035

شاخص رکوردشکن کرونا در یک هفته اخیر +نمودار

شاخص رکوردشکن کرونا در یک هفته اخیر +نمودار

شمار ابتلا و فوتی های هفتگی در دومین هفته اردیبهشت ماه روندی نزولی گرفته و در حال کمرنگ تر شدن است. اما وضعیت بیماران تحت درمان قرمز تر از تمام سال ۹۹ توصیف می کند. اقتصاددان: پس از گذشت ۷ هفته از سال ۱۴۰۰ موج چهارمی که از شیوع بیماری کرونا درکشور برخاسته بود اکنون

شمار ابتلا و فوتی های هفتگی در دومین هفته اردیبهشت ماه روندی نزولی گرفته و در حال کمرنگ تر شدن است. اما وضعیت بیماران تحت درمان قرمز تر از تمام سال ۹۹ توصیف می کند.

اقتصاددان: پس از گذشت ۷ هفته از سال ۱۴۰۰ موج چهارمی که از شیوع بیماری کرونا درکشور برخاسته بود اکنون در متغیر های ابتلا و فوتی در حال کاهش است. با وجود این بر خی متغیرهای موج چهارم هنوز از وضعیت قرمز خارج نشده اند.

برای مثال وضعیت بیماران تحت درمان (active case) که همواره نمایی از کل بیماران موجود در کشور را نشان می دهد در حال افزایش بوده و در هفته اخیر به رکورد خود در کل تاریخ کرونا در ایران رسیده است.

کاهش شمار مبتلایان هفتگی کرونا در ایران

شمار مبتلایان در هفته دوم اردیبهشت ماه سال جاری برابر با ۱۲۸ هزار و ۱۷ نفر بوده که نسبت به این شاخص در هفته قبل خود ۸٫۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

بررسی هفتگی آمارهای ابتلا در اردیبهشت ماه نشان میدهد در هر دو هفته سپری شده از این ماه تعداد ابتلای هفتگی روندی نزولی را ثبت کرده است.

این در حالی است که تعداد تستها همچنان در مسیر افزایشی قرار داشته است.

درهمین خصوص مجموع تستهای روزانه در هفته دوم اردیبهشت ماه نشان میدهد ۹۵۹ هزار تست در ایران از اشخاص گرفته شده که در مقایسه با هفته قبل ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

کاهش مبتلایان در ایران در کنار افزایش تستهای هفتگی در هفته اخیر سبب کاهش نسبت ابتلا به تست شده و نشان از کاهش خالص شیوع در ایران داشته است.

این نسبت در مقطع مورد بررسی برابر با ۱۳٫۴ درصد محاسبه شده و ۳ واحد درصد از هفته قبل کمتر ثبت شده است.

با این وجود هنوز شمار مبتلایان در این هفته در مقایسه با تمام مقاطع هفتگی در سال ۹۹ در حد بالاتری قرار دارد. بنابراین نمی توان کاهش ابتلای کرونا در این هفته را هنوز به منزله فروکش کردن وضعیت قرمز ابتلا در ایران دانست.

شاخص رکوردشکن کرونا در یک هفته اخیر +نمودار

کاهش مرگ و میر هفتگی کرونا در ایران

بنابر گزارش های روزانه وزارت بهداشت و درمان شمار فوتی های هفتگی در ایران در دومین هفته اردیبهشت ماه به ۲ هزار و ۴۸۳ نفر رسیده است.

با آنکه هفته نخست اردیبهشت با ثبت بالاترین رکورد مرگ و میر هفتگی در چند ماه اخیر سیاه ترین هفته کرونایی در سال ۱۴۰۰ بود، درهفته اخیر اما با ۱۷٫۵ درصد کاهش روندی نزولی را به ثبت رساند.

نکته مهم آن است که هر چند فوتی ها در هفته اخیر کاهش داشته اند اما هنوز میزان این متغیر بالاتر از ۲۰ هفته انتهایی سال ۹۹ بوده است. اکنون چنانچه موج ابتلا روند کاهشی خود را ادامه دهد می توان امیدوار به کاهش بیشتر این متغیر در هفته های آینده بود.

با وجود ثبت مسیر نزولی در آمارهای نگران کننده کرونایی درایران، هنوز وضعیت بیماران روندی صعودی را به ثبت رسانده است.

شاخص رکوردشکن کرونا در یک هفته اخیر +نمودار

رکورد وضعیت تحت درمان کرونا در ایران

وضعیت تحت درمان در هر زمان برابر با کسر مجموع بهبودی ها و جانباختگان از کل مبتلایان در آن مقطع است. در همین خصوص تا پایان هفته دوم اردیبهشت مجموعا ۷۴ هزار و ۲۴۱ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده و ۲ میلیون و ۷۴ هزار و ۸۹ نفر نیز پس از مبتلا شدن، بهبود پیداکرده اند. اگر کل مبتلایان تا این تاریخ که برابر با ۲ میلیون ۶۲۷ هزار و ۹۴ نفر بوده را از مجموع بهبودی و فوتی ها تفریق کنیم رقم باقی مانده برابر با کل بیمارانی است که اکنون تحت درمان قرار دارند.

محاسبات نشان می‌دهد این رقم در روز ۱۷ اردیبهشت برابر با ۴۷۸ هزار و ۳۴۵ نفر بوده که بیشترین حد این متغیر در تمام روزهای کرونایی کشور بوده است.

این رکورد زنی به صورت روزانه و هفتگی در سال جدید آغاز شده و همچنان ادامه داشته است.

در نهایت قاب وضعیت بیماران کرونایی که اکنون تحت درمان هستند نشان میدهد وضعیت این بیماری در بخشهای بستری و درمان در بدترین موقعیت خود در تقویم کرونایی کشور قرار دارد. مضافا بر آنکه نمی توان کاهش های هفتگی در آمار ابتلا و فوت را در این هفته به معنای کاهش مطمئن در وضعیت قرمز و سیاه کرونایی در کشور دانست.

شاخص رکوردشکن کرونا در یک هفته اخیر +نمودار

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....