تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 خرداد 1401 - 20:23
کد خبر : 90371

سیگنال های پرخطر در بازار ارز

سیگنال های پرخطر در بازار ارز

عوامل تاثیرگذار بسیاری در بازار ارز دیده می شود. نوسانات اخیر قیمت دلار نیز به همین دلیل ادامه دارد. یکی از اصلی ترین موارد موضوع برجام است. برجام بلاتکلیف مانده و سرنوشت آن مشخص نیست. اقتصاددان: به دلیل توقف مذاکرات امیدها برای تحقق برجام و لغو تحریم ها کمرنگ شد. این امر موجب تقویت انتظارات

عوامل تاثیرگذار بسیاری در بازار ارز دیده می شود. نوسانات اخیر قیمت دلار نیز به همین دلیل ادامه دارد. یکی از اصلی ترین موارد موضوع برجام است. برجام بلاتکلیف مانده و سرنوشت آن مشخص نیست.

اقتصاددان: به دلیل توقف مذاکرات امیدها برای تحقق برجام و لغو تحریم ها کمرنگ شد. این امر موجب تقویت انتظارات تورمی شده است. از سوی دیگر موضوع قطعنامه شورای حکام است. زمزمه تصویب آن در بازار ارز تاثیرگذار بوده است. باید دید به این قطعنامه به دید اجرای الزام آور نگاه می شود یا همان نگاه هشدار دهنده باقی خواهد ماند.

اگر این قطعنامه در حد هشدار بماند می توان برای مدیریت بازار ارز ورود کرد. اما اگر قطعنامه برای تصویب به شورای امنیت برود تاثیر بسیاری بر نوسانات نرخ دلار خواهد داشت.

این در حالی است که بازار ارز برای بانک مرکزی بازاری حیثیتی است. این نهاد سعی دارد نرخ ارز را در همان محدوده و کانال ۳۱ تا ۳۲ هزار تومانی نگاه دارد. هرچند بازار ارز این روزها ظرفیت افزایش قیمت بیشتری را نیز دارد.

سکه ۱۵ میلیونی به معنای دلار ۳۵ هزار تومانی است. اما بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای حفظ همین کانال به کار گرفته است. البته در طی سال های گذشته عملکردهای غلط و سیاست گذاری های اشتباهی که در بانک مرکزی صورت گرفته یا ناکامی بانک مرکزی در مدیریت سیاست های پولی که می تواند بازار ارز و تورم را تحت الشعاع قرار دهد، همه و همه ناشی از عدم استقلال بانک مرکزی است.

بنابراین موضوع استقلال بانک مرکزی، موضوع بسیار مهمی است. برای جلوگیری از تبعات فشارهای تورمی و ارزی که بر اقتصاد و معیشت مردم وارد می شود، برای حفظ استقلال بانک مرکزی به معنای واقعی باید تلاش های لازم صورت بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....