تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1400 - 20:52
کد خبر : 68682

سیمان گران می‌شود؟

سیمان گران می‌شود؟

دوباره به فصل سرما نزدیک می‌شویم و شائبه آشفتگی بازار سیمان در ماه‌های آینده پررنگ شده است. علت آشفتگی بازار سیمان به قطعی گاز سیمانی‌ها و کاهش تولید این شرکت‌ها مرتبط می‌شود و اما این تنها دلیل برای گرانی سیمان نیست. علاوه بر این اگر صرفا موضوع قطعی گاز باشد مشابه با پایان تابستان باید

دوباره به فصل سرما نزدیک می‌شویم و شائبه آشفتگی بازار سیمان در ماه‌های آینده پررنگ شده است. علت آشفتگی بازار سیمان به قطعی گاز سیمانی‌ها و کاهش تولید این شرکت‌ها مرتبط می‌شود و اما این تنها دلیل برای گرانی سیمان نیست. علاوه بر این اگر صرفا موضوع قطعی گاز باشد مشابه با پایان تابستان باید در انتظار بازگشت قیمت سیمان به سطوح پایین‌تر بود؛ اما حالا احتمال افزایش پایدار قیمت سیمان نیز وجود دارد.

 قیمت سیمان تهران در بازار به حوالی ۴۵ هزار تومان در هر کیسه رسیده است. قیمت سیمان در بورس کالا در حالی در معاملات امروز بورس کالا به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید که تا ده روز قبل کمتر از ۲۵ هزار تومان معامله می‌شد. اثرات رشد قیمت سیمان در بورس کالا احتمالا طی روزها و هفته‌های آتی در بازار نیز منعکس شود. علت گرانی سیمان چشم‌انداز کاهش تولید به دنبال قطعی گاز کارخانه‌های سیمان در فصل سرما برای تامین گاز بخش خانگی است. شاید برای بقیه دنیا این موضوع مضحک باشد که برق و گاز صنایع قطع می‌شود تا برق و گاز سایر بخش‌ها حتی بخش خانگی تامین شود، اما این بلایی است که دولت و قیمت‌گذاری دستوری بر سر اقتصاد و تولید کشور آورده است.

تلاطم قیمتی سیمان با قحطی انرژی

دلیل نخست برای رشد قیمت سیمان قطعی گاز شرکت‌های سیمانی است. بر این اساس در فصل سرد سال با قطعی گاز این کارخانه‌ها باید در انتظار کاهش شدید عرضه سیمان و به دنبال آن تلاطم قیمت در بازار باشیم. البته در هفته‌های آتی احتمال کاهش تقاضا به دلیل افزایش بارندگی و سرما نیز وجود خواهد داشت که می‌تواند تا حدودی از تب ناشی از کمبود عرضه بکاهد.

مشابه وضعیت کنونی برای سیمان را در زمستان سال گذشته و همچنین تابستان امسال نیز شاهد بودیم. دخالت دولت در قیمت‌گذاری گاز و برق باعث شده که توازن این بازار و به صورت کلی صنایع پایین‌دست مصرف‌کننده گاز و برق به هم بخورد. اثرات این موضوع نیز بر اقتصاد کشور با قحطی سیمان یا فولاد و سایر موارد محسوس است.

سیمان صعودی می‌ماند

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان، اما دلایل دیگری نیز می‌توان برای رشد قیمت سیمان مطرح کرد. نخست این‌که قیمت پایه فروش سیمان در بورس کالا تابعی از هزینه تولید است. این رویه غلط در کل اقتصاد کشور و برای بسیاری از بازارهای مهم و اساسی به کار گرفته می‌شود. قیمت گاز مصرفی سیمانی‌ها در سال ۱۴۰۰ به تابعی از قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها تغییر پیدا کرد. به این ترتیب ده درصد قیمت گاز خوراک را به عنوان نرخ گاز مصرفی صنعت سیمان محاسبه کردند. قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها نیز به دنبال رشد قیمت گاز در بازار جهانی رشد چشم‌گیری داشته است. برای تولید هر تن سیمان حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ مترمکعب گاز طبیعی مصرف می‌شود. با افزایش حدود ۲۰۰ تومانی قیمت گاز در صنعت سیمان حدود ۲۰ هزار تومان بر هزینه تولید سیمان افزوده شده است و این غیر از افزایش هزینه‌های بسته‌بندی است. بر این اساس احتمالا صنعت سیمان حداقل انتظار افزایش ۱۰ درصدی قیمت مصوب را در ماه‌های آینده می‌کشد.

اما این تمام ماجرا نیست و احتمالا در بودجه سال آینده شاهد افزایش قیمت گاز باشیم که به دنبال آن نیز همچنان باید در انتظار رشد قیمت مصوب سیمان بود. بر این اساس با چشم‌انداز افزایش قیمت برق و گاز برای صنایع در سال آینده و به دنبال تلاطم کنونی سمت عرضه سیمان به دلیل قطعی برق و گاز شاید رشد چشم‌گیری را برای سیمان باید انتظار داشت. در این میان کارشناسان احتمال افزایش تقاضای سیمان به دنبال اجرای طرح ملی مسکن را مطرح می‌کنند که اگر سمت تقاضای سیمان در بورس کالا را تقویت کند می‌تواند به رشد بیشتر قیمت سیمان نیز منجر شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....