تاریخ انتشار : یکشنبه 4 مهر 1400 - 11:53
کد خبر : 62068

سود بانکی تا کجا بالا می‌رود؟

سود بانکی تا کجا بالا می‌رود؟

طبق آخرین به روزرسانی از بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی به کانال ۱۹ درصد رسیده است و همچنان روند صعودی خود را ادامه می‌دهد.اما آینده نرخ بهره بین بانکی چگونه خواهد بود؟ به نظر می‌رسد برخی از متغیرهای رشدی نرخ بهره بین بانکی شامل دست‌اندازی دولت به منابع پایه پولی حذف شده و علی

طبق آخرین به روزرسانی از بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی به کانال ۱۹ درصد رسیده است و همچنان روند صعودی خود را ادامه می‌دهد.اما آینده نرخ بهره بین بانکی چگونه خواهد بود؟ به نظر می‌رسد برخی از متغیرهای رشدی نرخ بهره بین بانکی شامل دست‌اندازی دولت به منابع پایه پولی حذف شده و علی رغم وفور نسبی پول نزد بانک‌ها (به عنوان نمونه بانک‌های بورسی) در دو ماهه اخیر، بانک‌ها با کاهش نسبی منابع بلندمدت مواجه شده‌اند که نیاز آن‌ها را به قرض‌گیری کوتاه‌مدت بیشتر می‌کند. از طرفی حضور بانک مرکزی و جمع‌ کردن اضافه تقاضای بازار بین بانکی منجر به آن شده که نقدینگی چه در بازار بین بانکی و چه در بازار سرمایه تا حدی منقبض شود. در این گزارش بسته به سناریوهای تامین بودجه دولت و نیز نحوه اعمال سیاست بانک مرکزی حداکثر رشد نرخ سود بین بانکی را بررسی کرده‌ایم.

پس از رشدی دو ماهه بازار سرمایه، با اصلاح ۱۳درصدی مواجه شده و بازار اوراق قرضه اسلامی نیز که نرخ آن تقریبا معادل بهره بدون ریسک در کوتاه‌مدت است، سقف یکسال گذشته خود را پس گرفته و به اعداد بالای ۲۳ درصد رسیده است. از طرفی بانک مرکزی نیز در آخرین تحلیل خود از تحولات اقتصاد کلان مرداد ماه تاکید کرده بود که با توجه به کاهش انتظارات تورمی و لاسته شدن از شدت منفی بودن نرخ سود حقیقی، فعلا ضرورتی برای تغییر نرخ سود سیاستی ندیده است. بازار ارز اما با رکود نسبی در شهریور مواجه و دائما در کانال ۲۷ هزار تومان در نوسان بود تا حدی که به نوعی نسبت به اخبار گه‌گاهی از مذاکرات نیز بی‌حس شده بود. ما در ادامه تحولات بخش پولی را در نسبت نرخ سود بین بانکی بررسی خواهیم کرد.

چرا بازار بین بانکی مهم است؟

همانطور که می‌دانیم در اقتصاد نرخ سودهای متفاوتی از جمله تسهیلات، سپرده، بدون ریسک و… وجود دارد که نرخ بازار بین بانکی از میان آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که نرخ بازار بین بانکی آن نرخی است که که بانک‌ها (مهم‌ترین منبع تامین مالی در اقتصاد ایران) به یکدیگر وام کوتاه‌مدت (یک روزه) می‌دهند و حجم معامله در این بازار بسیار بالا است و روزانه حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان (ه.م.ت) معامله در این بازار صورت می‌گیرد. در واقع بازار بین بانکی نشانگر آن است که بزرگترین بازیگران مالی اقتصاد که اطلاعات نهانی زیادی نیز دارند چگونه به یکدیگر وام می‌دهند.

نرخ سود بین بانکی برآیند سه نیرو

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،   همانطور که در شکل زیر مشاهده‌ میکنیم نرخ سود بین بانکی از ابتدای سال روند کاهشی داشته تا زمانی که نرخ سود بین بانکی به ارقامی زیر ۱۸ درصد رسید و مجددا به بالای آن بازگشت و در روزهای اخیر نیز به ۱۹٫۱ درصد رسیده است. برای درک تغییرات نرخ سود بین بانکی بایستی عاملیت بازیگران این بازار یعنی دولت-بانک مرکزی-بانک‌ها را بررسی کنیم. عاملیت دولت در ۴ ماهه اول حضور شدیدی داشت و به دلیل استفاده از تنخواه بانک مرکزی و افزایش سقف آن توانسته بود برداشت نسبتا زیادی از بانک مرکزی داشته باشد و به همین دلیل عرضه پول پرقدرت تاثیر اصلی را بر کاهش نرخ داشت.پس از مدتی اما تاثیر دولت بر بازار پول اندک شد و با توجه به افزایش درآمد مالیاتی و نیز پر شدن سقف تنخواه خزانه دولت، عرضه پول در بازار بین بانکی از ناحیه دولت کاهش یافت.

تغییرات نرخ بازار بین بانکی و افزایش آن در دو ماه اخیر
b5f890b2 376a 440f a243 69a4425c119f SunSep262021 اقتصاددان نوشته

تاثیر بانک‌ها بر تغییرات نرخ سود بین بانکی

اما بانک‌ها نیز در کاهش نرخ بهره بین بانکی تا کانال ۱۷ درصد بی‌تاثیر نبودند. نمودار زیر نسبت مانده سپرده اعطایی پایان هر ماه به مانده تسهیلات همان ماه را نشان می‌دهد که بر اساس گزارش‌های ماهانه بانک‌های بورسی حاصل شده است. این نمودار نشان می‌دهد نسبت سپرده به تسهیلات تا انتهای اسفند افزایشی بوده است و پس از تا ابتدای تیر روند کاهشی داشته است. کاهش این نسبت یا به دلیل افزایش میزان تسهیلات است و یا به دلیل کاهش میزان سپرده در نزد بانک‌ها و برای اینکه قضاوت درستی نسبت به این مساله صورت گیرد نمودار سبز رنگ را نیز رسم کرده‌ایم که نسبت سپرده بلندمدت به کل سپرده‌ها را نشان می‌دهد.

سرعت گردش پول و تاثیر ان بر نرخ سود بازار بین بانکی
1cd8a1d7 97c8 4125 a5d0 fdcf4e18d7c0 SatSep252021 اقتصاددان نوشته

با توجه به این شاخص، از انتهای آبان ماه میزان سپرده بلندمدت به کل سپرده‌ها روند افزایشی گرفته بود و از ۹ درصد به ۱۱٫۵ درصد تا انتهای فروردین رسیده بود و پس از آن با کاهش شدیدی در اردیبهشت مواجه شده و به ۱۰٫۲ درصد رسیده است و در انتهای شریور نیز حدود ۱۱٫۱ درصد از کل سپرده‌ها را تشکیل می‌دهد. در واقع شاخص فوق نشان می‌دهد تا انتهای فروردین افزایش سپرده‌ها در سیستم بانکی اتفاق افتاده و پس از آن افزایش تسهیلات بیشترین تاثیر را داشته و در موج اخیر نیز، مخصوصا پس از انتخابات ریاست جمهوری، افزایش سپرده‌گذاری در بانک اتفاق افتاده است. جالب است که این افزایش نسبت سپرده‌ها و تسهیلات تاثیر خود را در بازار بین بانکی نیز گذاشت و روند آن را کاهشی کرد و حتی شاید بخشی از رشد بورس در دو ماهه اخیر نیز متاثیر از همین افزایش نسبت باشد. در نتیجه نظام بانکی تا فرودین به همراه دولت به کاهش نرخ بهره بانکی کمک کرده بود و پس از آن تا خرداد در خلاف جهت دولت عمل کرده است. در تیر و مرداد اما بانک نیز عامل دیگری برای کمک به کاهش نرخ بهره بین بانکی بوده است.

نقش بانک مرکزی بر کنترل نرخ بهره بازار بین بانکی

بنا به دلایل پیش گفته (افزایش تنخواه و نیز افزایش سپرده‌های شبکه بانکی) بانک مرکزی نیز بنا را بر سیاست انقباضی قرار داد. مهم‌ترین ابزار بانک مرکزی فروش اوراق بوده است که در چند ماهه اول سال به دلیل پرنوسان بودن انتظارات تورمی بسیار اندک بود و بانک مرکزی را مجبور کرد از اواخر خرداد با استفاده از عملیات بازخرید معکوس بخشی از اثرات چاپ پول را کنترل کند تا نرخ بهره زیر ۱۸ درصد نرود. اما با گذشت زمان همچنان میزان فروش اوراق در بازار بین بانکی اندک بود و تنها پس از رونق نسبی بازار سرمایه بود که بخش زیادی از این اوراق در بازار سرمایه به فروش می‌رسید. این فروش اوراق و جذب نقدینگی مهم‌ترین اثر خود را بر روی نرخ بهره بدون ریسک گذاشت و پس از افت اولیه مجددا نشانه‌های صعودی خود را نمایان کرد.

فروش اوراق بدهی دولتی از ابتدای سال در بورس و بازار بین بانکی
610f6403 6572 41b7 b609 e1a7f5e24445 SatSep252021 اقتصاددان نوشته

همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنیم نرخ سود اوراق خزانه اسلامی که معمولا سررسیدی یکساله دارند از انتهای فروردین روند نزولی خود را شروع کردند و تا اینکه در انتهای مردادماه روند نزولی خود را تمام کرد و مجددا افزایش یافت و در روزهای اخیر نیز به ارقامی بالاتر از ۲۳ درصد رسیده است. اوراق خزانه اسلامی که به جای بدهی دولت به پیمانکاران دولتی داده می‌شود همبستگی نسبتا زیادی با نرخ بهره بازار بین بانکی دارد چرا که عمده خریداران این اوراق نیز در نهایت به سیستم بانکی بازمی‌گرند. در واقع طی دو هفته اخیر بازارهای دارایی به افزایش عرضه اوراق و نیز عدم اطمینان نسبت به کاهش انتظارات تورمی پاسخ داده‌اند و اولین پاسخ توقف رشد بورس و ارز بود و در ادامه نیز افزایش نرخ بهره اوراق خزانه و نرخ بهره بین بانکی. اما در ادامه چه خواهد شد؟

نرخ سود اوراق خزانه اسلامی (اخزا) معادل نرخ بهره بدون ریسک
b0e2c805 0351 4ccf a4fc c0281a6ff67a SatSep252021 اقتصاددان نوشته

تاثیر کسری بودجه بر فروش اوراق

همانطور که می‌دانیم بنا به پیش بینی‌های متعدد و با توجه به عدم توان دولت در فروش شرکت‌های دولتی و نفت در سقف اول بودجه ۱۴۰۰ حداقل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد که ۱۳۲ ه.م.ت آن از محل فروش اوراق تامین خواهد شد و هم اکنون نیز در دسترس است. زیرا همانطور که در «چقدر تا افزایش نرخ سود فاصله داریم؟ » آمده است: «مطابق برنامه بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۲.۵ هزار میلیارد تومان (همت) اوراق باید توسط وزارت دارایی فروخته شود. طبق آخرین گزارش مرکز مدیریت بدهی‌های عمومی و روابط مالی دولت از ابتدای سال تا هفته گذشته ۸۱ همت اسناد خزانه به طور غیرنقدی منتشر و ۳۴ همت اوراق مرابحه عام به صورت نقدی در بازار پول و سرمایه فروخته شده است.در هفته جدید نیز با توجه به اطلاعیه بورس انرژی، ۱۱.۵ همت اوراق سلف نفت موازی منتشر می‌شود که در مجموع به این معناست که در نیمه نخست سال بیش از ۹۵ درصد رقمی که در بودجه پیش‌بینی شده محقق شده است.»

افزایش نرخ بهره توسط وزارت اقتصاد یا تغییر سیاست بانک مرکزی؟

به نظر دولت در مرحله اول به دنبال تغییر سررسیدهای اوراق است به نحوی که در هفته اخیر ۳ هزار میلیارد تومان اوراق با سررسید ۵ ساله به فروش رسید و احتمالا سقف ۱۳۲ ه.م.ت شکسته خواهد شد تا به ارقام لایحه که حدود ۱۷۰ یا ۱۸۰ ه.م.ت است برسند. در مرحله بعد سعی در کاهش هزینه‌های خود دارد که به صورت سنتی در بودجه‌های عمرانی این عمل رخ می‌دهد و خود همین مساله نیز عامل دیگری در ممانعت از افزایش نرخ بهره است.

در مرحله سوم ممکن است بانک مرکزی سیاست انقباض نقدینگی خود را تغییر دهد. این تغییر سیاست می‌تواند تغییر نرخ کف و سقف باشد که در دو جهت کاهش یا افزایش حرکت کند. به نظر بعید نیست بانک مرکزی نرخ بهره کف را افزایش دهد تا منابع بیشتری در بازار بین بانکی بماند و نرخ سقف را تغییری ندهد. چرا که همین الان نیز بانک مرکزی به این بانک‌ها با نرخ‌های ۲۲ درصد نقدینگی تزریق می‌کند و همزمان سیاست کنترل ترازنامه آن‌ها را در پیش می‌گیرد. افزایش نرخ کف باعث افزایش منابع در بازار بین بانکی می‌شود و هم فروش اوراق را رونق می‌دهد و هم سیگنال اندکی به کنترل تورم خواهد داد. اما با توجه به تاکید فعلی بانک مرکزی بر عدم تغییر نرخ سود، احتمال دارد مجددا بانک مرکزی با استفاده از عملیات توافق بازخرید بخشی از نیاز بازار بین بانکی را تامین کند. یعنی سقف احتمالی نرخ بهره بازار بین بانکی حدود ۱۹٫۸ درصد خواهد بود.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....