تاریخ انتشار : یکشنبه 7 شهریور 1400 - 12:04
کد خبر : 58954

سه فرمان گمرکی وزیر اقتصاد

سه فرمان گمرکی وزیر اقتصاد

وزیر اقتصاد از گمرک فرودگاه امام خمینی‌ بازدید کرد. احسان خاندوزی در بازدید روز شنبه خود برای «تعیین تکلیف داروهای دپو شده وکالاهای متروکه و تملیکی، تغییر رویه رجیستری گوشی همراه و انتقال داده‌های ارزی» سه فرمان مهم صادر کرد. در اولین فرمان واقدام فوری، با رایزنی وزیر اقتصاد و وزیر بهداشت قرار شد تا

وزیر اقتصاد از گمرک فرودگاه امام خمینی‌ بازدید کرد. احسان خاندوزی در بازدید روز شنبه خود برای «تعیین تکلیف داروهای دپو شده وکالاهای متروکه و تملیکی، تغییر رویه رجیستری گوشی همراه و انتقال داده‌های ارزی» سه فرمان مهم صادر کرد. در اولین فرمان واقدام فوری، با رایزنی وزیر اقتصاد و وزیر بهداشت قرار شد تا ترخیص داروهای بدون مجوز دپو شده در گمرک سرعت بگیرد. در رابطه با تعیین تکلیف کالاهای متروکه وتملیکی هم مقرر شد، تا نتیجه بعد از برگزاری جلسه با رییس سازمان اموال تملیکی اعلام شود. همچنین با فرمان وزیر اقتصاد، مقرر شد تا با تشکیل کارگروهی در رابطه با حذف عملیات رجیستری در مبادی ورودی گمرک و انجام کاملا غیر حضوری آن تصمیم نهایی اخذ و اعلام شود. در سومین اقدام و در راستای تسریع و سهولت در ترخیص کالاها از گمرک، وزیر اقتصاد از رییس کل بانک مرکزی خواست تا برخی از داده‌های ارزی به صورت برخط منتقل شود.

      فرمان اول؛ تعیین تکلیف داروهای دپویی

در جریان بازدید روز شنبه وزیر اقتصاد از انبار کالاهای فرودگاه امام خمینی (ره)، ترخیص کالاهای دپو شده و به ویژه «دارو واقلام کرونا» مورد اشاره قرار گرفت. به گفته «احسان خاندوزی»، تصمیم نخست به «تسریع ترخیص محموله‌های دارویی» مربوط می‌شود که در تماس با وزیر بهداشت قول مساعد از سوی او داده شد تا این اتفاق در گمرک رخ بدهد. رییس کل گمرک ایران دلایل عمده متروکه شدن این کالاها را « نداشتن مجوز ترخیص، ورود بدون هماهنگی و ثبت سفارش و…» اعلام کرد که باعث شده دو سوم کالاها ماندگاری نداشته باشند و ترخیص نشوند. اما آنطور که مسوولان گمرک عنوان کردند، در حال حاضر معادل ۳۱۳۰ تن کالای بلاصاحب و متروکه در گمرک وجود دارد که مقدار کمی از آنها بلاصاحب است که ستاد اجرایی مسوول آنهاست و مقدار بیشتری از آنها مرتبط با سازمان اموال تملیکی است که بیشتر این موارد نیز وسایل و لوازم مسافرتی هستند. از مدتی پیش، مسوولان گمرک ایران اعلام کرده بودند که حجمی از دارو در گمرک امام خمینی (ره) دپو شده که حدود ۱۸ تن مربوط به اقلام مرتبط با کرونا است. در همین راستا، بازدیدی از سوی دادستان و البته نمایندگان سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو صورت گرفت و مقرر شد که تعیین تکلیف و ترخیص اقلام دارویی در گمرک به سرعت صورت گرفته و براساس آن ترخیص این کالاها از جمله سرم یا واکسن و اقلام مرتبط با کرونا در صورت داشتن مجوز وزارت بهداشت به صورت حمل یکسره و بدون تخلیه در انبارهای گمرک ترخیص و تحویل شود که ترخیص داروهای دپو شده نیز با مجوز وزارت بهداشت در هفته‌های اخیر آغاز شد. در این بین، اما اعلام مسوولان سازمان غذا و دارو از این حکایت داشت که بخشی از داروهای دپو شده با مجوز وزارت بهداشت وارد گمرک نشده و در نهایت اقدام موثری هم برای تعیین تکلیف آن صورت نگرفت. حال روز گذشته و در جریان بازدید وزیر اقتصاد، با رایزنی صورت گرفته که با وزیر بهداشت داشته، مقرر شد در مورد تعیین تکلیف بخشی از داروهای دپو شده که هنوز مجوز وزارت بهداشت را دریافت نکرده و وزارتخانه به آن ورود نکرده است، تصمیم‌گیری شود. با مذاکره صورت گرفته تسریع تعیین تکلیف داروهای موجود در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت. در رابطه با تعیین تکلیف کالاهای متروکه و تملیکی نیز مقرر شد تا نتیجه برگزاری جلسه با رییس سازمان اموال تملیکی در این زمینه اعلام شود.

      فرمان دوم؛ حذف رجیستری موبایل

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،     وزیر اقتصاد در ادامه  این بازدید، از بخش رجیستری تلفن‌ همراه مسافران ورودی به کشور بازدید کرد و از نزدیک در جریان نحوه رجیستری گوشی تلفن همراه مسافران قرار گرفت. در جریان این بازدید، مسوولان این بخش اعلام کردند که سیستم مربوطه برای رجیستری گوشی همراه قطع و دچار اختلال شده که باعث شده، برخی نتوانند این عمل را انجام دهند. در این میان، یکی از مسافرانی که منتظر رجیستری گوشی خود بود، از معطل شدن در این زمینه به خاندوزی گلایه کرد. در همین حال «مهدی میراشرفی» رییس کل گمرک در اظهاراتی عنوان کرد: اگر فرایند کار اصلاح شود، می‌توان در کسری از دقیقه اطلاعات گوشی و سیمکارت را ثبت و بدون معطلی آن را هماهنگ کرد. بنابه توضیحات او، برای رجیستری گوشی همراه چندین سازمان نقش دارند که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گمرک، وزارت اقتصاد بخشی از آنهاست. از آنسو، کاربر سیستم نیز به مساله دیگری در این رابطه اشاره کرد وگفت: زمانی که به دنبال رجیستری هستیم به دلیل آنکه سایر اطلاعات گذرنامه و سایر موارد ثبت نشده، نمی‌توان نسبت به رجیستری اقدام کرد و بعضاً ۴۸ ساعت طول می‌کشد. وزیر اقتصاد هم با ابراز نارضایتی از این مساله خواستار رفع این مشکل و تسهیل فرآیند رجیستری گوشی‌های تلفن همراه مسافران شد. با دستور وزیر اقتصاد مقرر شد به زودی کارگروهی با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیربط از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده و با بررسی ابعاد موضوع، سازوکار حذف رجیستری از مبادی ورودی گمرک تعیین شود. به گفته معاون فنی گمرک، پس از تشکیل کارگروه و بررسی ابعاد موضوع تا پایان هفته و تأیید وزیر اقتصاد، این طرح از هفته آینده اجرایی می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که طرح رجیستری حذف نمی‌شود بلکه این طرح در مبادی ورودی حذف می‌شود و مسافران از صفر تا صد موضوع را به صورت برخط این فرآیند در داخل کشور انجام می‌دهند و آن صف اولیه در مبادی ورودی دیگر ایجاد نمی‌شود. با اجرایی شدن این تصمیم، هر مسافر بعد از ورود به کشور بدون ارایه مشخصات در گمرک، مانند رویه قبلی، یکماه فرصت دارد تا با ورود به سامانه نسبت به رجیستری اقدام کند. در این صورت، همچنان هر مسافر می‌تواند یک گوشی با خود آورده و با هر پاسپورت و کد ملی فقط یک گوشی رجیستر خواهد شد.

      فرمان سوم: درخواست ارزی از بانک مرکزی

وزیر اقتصاد همچنین در حاشیه این بازدید از تصمیم دیگری در حوزه ارزی خبر داد که شامل « انتقال برخی داده‌های ارزی به گمرک» بود که تسریع آنها موجب سرعت بخشیدن به ترخیص کالاها می‌شود. وزیر اقتصاد در این باره از رییس کل بانک مرکزی درخواست کرد تا انتقال این داده‌ها به صورت برخط و آنلاین و بدون فوت زمان در دستور کار بانک مرکزی قرار بگیرد.

     ترخیص فوری ۱۴۳تن سرم 

در بخش دیگری از بازدید وزیر اقتصاد از فرودگاه امام خمینی، تریلی‌های حامل سرم دارویی که به تازگی وارد محوطه گمرک شده بودند نیز مورد بازرسی قرار گرفت. کامیونهای مورد نظر حامل ۱۴۳ تن سرم از کشور ترکیه هستند که به سفارش ستاد فرمان اجرایی امام خمینی وارد کشور شده‌اند و قرار است تا به وزارت بهداشت تحویل داده شوند. براساس اعلام متولیان گمرک، تاکنون ۱۸۲ کامیون سرم انسانی وارد کشور شده و یک برند دیگر از سرم دارویی در گمرک شهریار قرار دارد که استعلام آن از وزارت بهداشت کشور ترکیه گرفته شده است و فردا اجازه ترخیص و ورود آن محموله نیز داده می‌شود.

     ثبت تراز مثبت تجاری در مردادماه

در حاشیه بازدید وزیر اقتصاد از گمرک فرودگاه امام، وضعیت تجارت خارجی کشور در پنجمین ماه از سال هم تشریح شد. براساس آمار اعلامی از سوی «مهدی میراشرفی»، مجموع تجارت خارجی کشور در پنج ماهه نخست سال جاری به ۵۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۳۴ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۱۴ درصد و از نظر ارزش ۳۸ درصد رشد را نشان می‌دهد. جزییات روند تجارت خارجی نشان از این دارد که صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۲۰ درصد و از لحاظ ارزش ۶۳ درصد افزایش داشت. در مقابل، در این مدت، ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ از لحاظ وزن پنج دهم درصد کاهش و از نظر ارزشی ۲۱ درصد رشد را نشان می‌دهد. پنج مقصد صادراتی ایران در بازه زمانی یاد شده، چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان عنوان می‌شود. که براساس آمارها، چین با ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، عراق با ۱۲ میلیون تن به ارزش سه میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار و امارات با پنج میلیون تن به ارزش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار جزو سه شریک اصلی و عمده صادراتی ایران به شمار می‌روند. در همین حال نیز صادرکنندگان به ترکیه یک میلیون و ۳۷۵ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و به افغانستان ۲ میلیون و ۱۶۵ هزار تن به ارزش ۸۸۵ میلیون دلار کالا صادر کرده‌اند. ۱۰ قلم عمده صادراتی ایران را در این مدت «متانول، گاز طبیعی، پلی‌اتیلن، محصولات نیمه تمام آهنی، شمش آهن، بنزین، پروپان مایع شده، میله‌های آهنی، اوره و قیر نفت» تشکیل داده است.همچنین براساس آمارهای ارایه شده، پنج کشور عمده واردات کالا شامل «امارات» با ۴ میلیون و ۴۳۶ هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۳۹۱ میلیون دلار، «چین» با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، «ترکیه» با یک میلیون و ۵۷۸ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، «آلمان» با ۴۳۱ هزار تن به ارزش ۶۶۸ میلیون دلار و «سوییس» با ۶۹۲ هزار تن به ارزش ۵۷۲ میلیون دلار ذکر شده‌اند. بنابر آمارها، «تلفن همراه، ذرت دامی، دانه سویا، روغن آفتابگردان، جو، گندم، کنجاله سویا، روغن پالم، شکر و الکترودهای ذغالی» ۱۰ قلم عمده کالاهای وارداتی ایران در این مدت بوده است. همچنین به گفته میراشرفی، در پنج ماهه نخست سال جاری چهار میلیون و ۷۲۷ هزار تن کالا از خاک ایران ترانزیت خارجی شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹۵ درصد رشد نشان می‌دهد. بنابه اظهارات این مقام گمرکی، این آمار از تجارت خارجی حاکی از آن است که هم آثار تحریم و هم آثار شیوع ویروس کرونا به حداقل رسیده است و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....