تاریخ انتشار : جمعه 7 مرداد 1401 - 14:21
کد خبر : 96049

سهم بالای زنان از جمعیت بیکار کشور

سهم بالای زنان از جمعیت بیکار کشور

از نزدیک به ۲۶ میلیون جمعیت فعال اقتصاد کشور که در بهار ۱۴۰۱ تمایل به کار کردن داشته اند، نزدیک به ۱۷ درصد از این تعداد سهم زنان است که نشان دهند نقش کمرنگ زنان در بازار کار ایران است. اقتصاددان: وضعیت در سهم زنان از تعداد بیکاران و شاغلین کل بدتر نیز است به

از نزدیک به ۲۶ میلیون جمعیت فعال اقتصاد کشور که در بهار ۱۴۰۱ تمایل به کار کردن داشته اند، نزدیک به ۱۷ درصد از این تعداد سهم زنان است که نشان دهند نقش کمرنگ زنان در بازار کار ایران است.

اقتصاددان: وضعیت در سهم زنان از تعداد بیکاران و شاغلین کل بدتر نیز است به گونه ای تنها حدود ۱۵ درصد شاغلین کشور را زنان تشکیل می دهند. این امر نشان دهنده وضعیت نامناسب زنان در بازار کار کشور است. آمار چنین نشان می‌دهد نقش آفرینی زنان در بخش خدمات نسبت سایر بخش ار همه بیشتر و در بخش صنعت از همه کمتر است. در این گزارش به بررسی سهم زنان و مردان از تعداد شاغلین بخش های اقتصادی و دیگر شاخص های بازار کار اقتصاد ایران در بهار سال جاری پرداخته شده است.

کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در ۱۴۰۱

نرخ مشارکت اقتصادی از ۴۱٫۴ درصد در سال بهار سال گذشته به ۴۰٫۹ درصد در بهار سال جاری رسیده است. بر این اساس جمعیت فعال اقتصادی کشور در نخستین فصل امسال ۲۵ میلیون و ۹۷۷ هزار نفر بوده است، به بیان ساده تر نزدیک به ۲۶ میلیون نفر در فصل گذشته متقاضی کار کردن بوده اند(چه بیکار چه شاغل). از این جمعیت ۸۳٫۱ درصد سهم آقایان بوده که نسبت بهار سال گذشته کمی کاهش را تجربه کرده است. همچنین سهم زنان نیز ۱۶٫۹ درصد برآورد می شود که به تبع کاهش سهم مردان، سهم زنان از جمعیت فعال اقتصادی در سال جاری بالاتر رفته است. با توجه به اینکه حدود ۶۰ درصد از بانوان در بخش خدمات مشغول به کار هستند، از همین رو بخش خدمات برای بانوان بسیار حائز اهمیت است. پیش بینی می شود با بهبود وضعیت کرونا نسبت سال قبل و رونق بخش خدمات، زنان هم متقاضی ورود بازار کار شده باشند.

سهم ۳۰ درصدی زنان از تعداد بیکاران

نرخ بیکاری در بهار سال گذشته ۸٫۸ درصد به ثبت رسیده است، اکنون این نرخ در بهار سال جاری ۹٫۲ درصد برآورد شده است. بر اساس اقتصاد کلان، افزایش نرخ بیکاری همزمان با کاهش نرخ مشارکت اقتصادی به معنی بدتر شدن وضعیت بازار کار است، به عبارت دیگر با وجود اینکه متقاضی پیدا کردن شغل کاهش یافته، درصد بیکاران هم افزایش پیدا کرده است. کل جمعیت بیکار کشور در ۲٫۴ میلیون نفر برآورد شده که نسبت به سال قبل بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر افزایش داشته است.

از کل تعداد بیکاران کشور در بهار سال جاری ۷۰٫۵ درصد سهم مردان ۲۹٫۵ درصد سهم بانوان است. با توجه به اینکه سهم بانوان از بیکاران نسبت به سهم بانوان از جمعیت فعال اقتصادی بیشتر است، می توان گفت که آقایان نسبت به زنان در بازار کار از وضعیت بهتری برخوردار هستند. این گزاره را بالاتر بودن نرخ بیکاری در زنان نسبت به آقایان نیز تأیید می کند، نرخ بیکاری در زنان بالغ بر ۸ درصد بالاتر از نرخ بیکاری در مردان است.

 سهم بالای زنان از جمعیت بیکار کشور

سهم زنان و مردان از تعداد شاغلین کل

تعداد کل شاغلین در اقتصاد ایران در بهار سال جاری ۲۳ میلیون و ۵۷۷ هزار نفر برآورد شده است که نسبت بهار سال گذشته بالغ بر ۹۸ هزار نفر کاهش داشته است. همین امر باعث شده تا نسبت تعداد شاغلین به کل جمعیت حاضر در سن کار از ۳۷٫۷ درصد به ۳۷٫۱ درصد برسد. به بیان ساده تر تنها کمی بیشتر از یک سوم کسانی که در سن کار قرار دارند شاغل هستند. از کل جمعیت شاغل کشور ۸۴٫۴ درصد سهم آقایان و ۱۵٫۶ درصد سهم بانوان است. تعداد زنان بیکار در بهار امسال بالغ بر ۷۰۸ هزار نفر برآورد شده که نسبت به سال گذشته ۳۸ هزار نفر افزایش داشته است.

سهم بالای مردان در بخش صنعت

کل تعداد شاغلین بخش صنعت در بهار سال جاری ۷٫۷ میلیون نفر برآورد شده است. پس از بخش خدمات از نظر اهمیت اشتغال زایی، بخش صنعت قرار دارد به گونه ای که نزدیک به ۳۲٫۷ درصد از جمعیت شاغل کشور در صنعت مشغول به کار هستند. از کل تعداد شاغلین این بخش ۸۸٫۹ درصد سهم مردان و ۱۱٫۱ درصد از شاغلین این بخش نیز سهم زنان است. با توجه به ماهیت بخش صنعت، در میان سه بخش اصلی اقتصاد، بیشترین سهم مردان از افراد شاغل در همین گروه رقم خورده است. کل جمعیت مرد حاضر در این بخش در بهار سال جاری ۶ میلیون و ۸۵۴ هزار نفر برآورد شده است، به طبع تعداد زنان شاغل در این بخش نیز ۸۵۷ هزار نفر خواهد بود.

نقش پر رنگ‌تر زنان در بخش خدمات

سهم زنان از کل تعداد شاغلین بخش خدمات در بهار سال ۱۴۰۱ حدود ۱۸٫۴ درصد برآورد شده، در میان سه بخش خدمات، کشاورزی و صنعت این بیشتر سهم بانوان از تعداد شاغلین است. همین گونه که در سطور بالاتر نیز گفته شد، بخش خدمات در اشتغال بانوان نیز اثر بالایی دارد به گونه ای بیش از ۶۰ درصد بانوان شاغل در این بخش مشغول هستند. کل تعداد شاغلین بخش خدمات در بهار امسال ۱۲ میلیون و ۷۸ هزار نفر بوده است. لازم به ذکر است از نظر اشتغال زایی بخش خدمات مهم ترین بخش است، حدودی نیمی از شاغلین کل در این بخش کار می کنند. همچنین رشد مناسب اقتصادی رقم خورده در گروه خدمات باعث شده تا حدود نیم میلیون نفر به تعداد شاغلین بخش در بهار امسال نسبت به بهار ۱۴۰۰ افزوده شده است.

وضعیت اشتغال زنان و مردان در کشاورزی

همچنین بررسی ها نشان می دهد از ۳ میلیون و ۷۸۲ هزار نفر شاغل در بخش کشاورزی حدود ۱۶٫۱ درصد سهم بانوان و ۸۳٫۹ درصد نیز سهم آقایان است. رشد اقتصادی منفی بخش کشاورزی در سال گذشته باعث شده تا وضعیت اشتغال در این بخش چندان مناسبت نباشد. کاهش ۴۶۷ هزار نفری تعداد شاغلین در بخش کشاورزی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته نشان می دهد این بخش در سال جاری نیز چندان اوضاع مناسبی نداشته باشد. به نظر می رسد تعداد افراد بیکار شده در بخش کشاورزی بشتر جذب بخش خدمات شده اند. چنانچه بخش خدمات وارد رونق پسا کرونایی نمی شد، احتمالا شاهد افزایش چشمگیر نرخ بیکاری در بهار امسال می بودیم.

 سهم بالای زنان از جمعیت بیکار کشور

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....