تاریخ انتشار : دوشنبه 30 خرداد 1401 - 22:09
کد خبر : 91753

سهام سیمانی به صف نشستند

سهام سیمانی به صف نشستند

در معاملات امروز شاهد استقبال از سهام سیمانی بودیم. نمادهای سیمانی امروز با افزایش تقاضا مواجه شده‌اند. علت این موضوع کاملا مشخص و به معاملات روز گذشته سیمان در بورس کالا مرتبط می‌شود. در معاملات دیروز با جهش قیمت سیمان برخی از شرکت‌ها مانند سیمان مازندران تا سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اشاره شد. به

در معاملات امروز شاهد استقبال از سهام سیمانی بودیم. نمادهای سیمانی امروز با افزایش تقاضا مواجه شده‌اند. علت این موضوع کاملا مشخص و به معاملات روز گذشته سیمان در بورس کالا مرتبط می‌شود. در معاملات دیروز با جهش قیمت سیمان برخی از شرکت‌ها مانند سیمان مازندران تا سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اشاره شد. به صورت کلی تایید معاملات سیمان در سطوح بیش از یک میلیون تومان تقاضا را برای گروه سیمانی افزایش داده است.

یک نمای سودآوری شرکت‌ها از قیمت یک میلیون تومانی سیمان

در گزارش‌ پیشین اشاره شد که برآورد هزینه تولید هر تن سیمان برای شرکت‌های مختلف بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است. برای مثال برآورد تولید هر تن سیمان مازندران حدود ۳۱۴ هزار تومان بود. بر این اساس اختلاف قیمت فروش با بهای تمام‌شده تولید در نهایت تخمینی از سود عملیاتی به دست می‌دهد. برای درک بهتر شرایط برای همین شرکت سیمانی با فرض تولید حدود ۲ میلیون تن محصول به ازای هر ۱۰۰ هزار تومان اختلاف با بهای تمام‌شده تولید سود حدود ۲۰۰ میلیارد تومانی ایجاد می‌کند. در نتیجه وقتی اختلاف به سطح عجیبی مانند یک میلیون تومان می‌تواند طبیعتا انتظار سودهای عجیبی را به وجود ‌آورد. بر این اساس در گزارش پیشین نیز اشاره شد که اگر قیمت‌های بالای سیمان روی تابلوی بورس کالا ثبت شود رشد سهام سیمانی ناگزیر است.

به ریسک اصلی این صنعت توجه شود

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،   اما لازم است دوباره نسبت به علت افزایش قیمت سیمان در بورس کالا اشاره داشت. قطعی برق و چشم‌انداز کاهش عرضه سیمان (کاهش تولید شرکت‌های سیمانی) به صورت همزمان افزایش تقاضای فصلی جهش این‌چنینی قیمت سیمان را رقم زد. در این میان سیاست درست امکان رقابت روی قیمت را باید مورد تحسین قرار داد؛ لازم است یک بار دیگر رانت‌های سنگین سیمان برای واسطه‌گرها که بعضا در حد چند ده هزار میلیارد تومان بود را مرور کرد، این رانت با عرضه مستقیم سیمان به صورت خرد به مصرف‌کننده از بین رفته است.

در نتیجه تامین انرژی صنعت سیمان می‌تواند با افزایش عرضه افت قیمت سیمان را رقم بزند. اهرم عملیاتی شرکت‌های سیمانی کاملا قابل توجه است و همان‌طور که با جهش قیمت سیمان سودآوری چشم‌گیری را می‌توان انتظار داشت افت قیمت سیمان می‌تواند مسیر را برعکس کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....