تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 بهمن 1401 - 15:37
کد خبر : 113158

سهامداران مردد بین فروش یا نگه داشتن سهام

سهامداران مردد بین فروش یا نگه داشتن سهام

بازار سهام به دوراهی رسیده و معامله گران نمی توانند تشخیص دهند که بورس در یکی دو ماه آینده صعودی خواهد بود یا نزولی. اقتصاددان: این روزها وضعیت بازار سهام بسیار پیچیده شده است. پیچیده از این جهت که شاخص کل به مقاومتی مستحکم رسیده و شاخص هم وزن به سقف تاریخی خود رسیده، اما

بازار سهام به دوراهی رسیده و معامله گران نمی توانند تشخیص دهند که بورس در یکی دو ماه آینده صعودی خواهد بود یا نزولی.

اقتصاددان: این روزها وضعیت بازار سهام بسیار پیچیده شده است. پیچیده از این جهت که شاخص کل به مقاومتی مستحکم رسیده و شاخص هم وزن به سقف تاریخی خود رسیده، اما هنوز سیگنال های قوی مبنی بر اصلاح بازار صادر نشده و از طرفی ترس هم به معامله گران اجازه نمی دهد خریدهای با اطمینانی انجام دهند.

رسیدن بورس تهران به منطقه مقاومتی، برای اصلاح بازار دلیل کافی و قانع کننده ای نبوده و معامله گران در انتظار رویت سیگنال های جدی تر برای فروش سهام خود هستند.

بازار در این جایی که ایستاده، چند روزی است که نه توان بالاتر رفتن دارد نه جسارت پایین آمدن. سهامداران ترس فروش سهام خود را دارند چراکه ممکن است از سود بیشتر محروم شوند، از طرفی نگران پایین رفتن بازار هستند که مبادا همین سودی که کسب کرده اند هم از دستشان برود.

بورس دیروز وضعیت خوبی نداشت و البته باید گفت وضعیتش ترسناک هم نبود. شاخص کل با افتی جزئی همراه شد و شاخص هم وزن رشدی کوچک داشت. به عبارتی نمادهای بزرگ بازار قرمز بودند و نمادهای کوچک، اکثرا رشد کردند.

کاهش نگران کننده ارزش معاملات

اما این وضعیت پایدار نخواهد ماند و یا نمادهای کوچک باید دنباله رو نمادهای بزرگ شوند، یا اینکه شاخص سازها باید مسیر نمادهای کوچک را انتخاب کنند.

در بازار دیروز بدترین اتفاقی که رخ داد، کاهش ۳۰ درصدی ارزش معاملات خرد بود. ارزش معاملات خرد از ۹۲۰۰ میلیارد تومان در روز دوشنبه، به ۶۵۰۰ میلیارد تومان در روز سه شنبه رسید.

این کاهش سنگین در بخش ارزش معاملات برای تمام فعالان بازار سهام اهمیت دارد چراکه یکی از اولین سیگنال های نزولی شدن بازار، همین کاهش ارزش معاملات خرد است؛ البته به شرطی که چندین روز ادامه پیدا کند.

قدرت خریداران کم شد

اما در بخش خروج پول، وضعیت سه شنبه نسبت به دوشنبه بهتر بود. دیروز حدود ۱۳۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد، در حالی که روز دوشنبه حدود ۳۸۰ میلیارد تومان پول از بازار بیرون رفته بود.

اما در بخش شاخص قدرت خریداران حقیقی وضعیت بدتر از دوشنبه بود. این شاخص دیروز به عدد ۰٫۹۸ رسید، در حالی که دوشنبه رقم آن ۱٫۰۴ بود.

با توجه به شرایط معاملات روز گذشته و از آنجا که امروز چهارشنبه است و چهارشنبه ها معمولا عرضه ها افزایش می یابد، برای بازار امروز می توان بازگشایی منفی نمادها را متصور بود. شرایط تنها درصورتی بهتر خواهد شد که ارزش معاملات رشد داشته باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....